Gå til innhold

Ang. time hos jordmor og fødeplass??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Kommer fra sørlandet, og skal bli mamma i februar til vår første baby. Men jeg har en del spørsmål som jeg håper noen har tid til å svare på?

Hvordan har dere gjort det mht til kontroller? Går dere til både lege og jordmor? Fant dere en jordmor selv og tok kontakt, eller får man tilbudet fra noen andre? Kan man ta kontakt med jordmordtjenester i en annen kommune enn den man hører til i?

Vi bor på grensen mellom to fylker, og hører egentlig til sykehuset i Arendal. Men det er over en time unna, og da vi jobber i Kristiansand, og det kun er 20 min unna, vil vi gjerne føde her. Er det fritt sykehusvalg ved fødsel også? Har blitt behandlet i Kristiansand ved andre tilfeller.

Hadde satt pris på alle tilbakemeldinger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk til kontroll hos lege og jordmor annenhver gang i forrige svangerskap. Jeg tok kontroll med helsestasjonen her, da jordmor holder til der. Det er den ene som hører til på bostedet her jeg bor. Syns det var greit å bli knytta til helsestasjonen, så jeg ville valgt å gått til en lokal jordmor uansett. Det er ikke alle kommuner som har like godt jordmortilbud, så usikker på om du kan gå til jordmor i en annen kommune enn den du tilhører. Men du kan jo bare spørre, værste som skjer er at de sier nei. Det er fritt sykehusvalg, forsåvidt, men de kan avvise søknaden din. Du søker om fødeplass gjennom fastlegen din, så da kan du søke til det sykehuset du vil. Så får du se om du får plass der.

Skrevet

Takk for svar :) Har fastlege i Kristiansand, så det blir sikkert mest naturlig å søke fødeplass i Kristiansand! Da forstår jeg litt mer.

Ellers kunne jeg godt tenke meg å knyttes til den lokale helsestasjonen, men den er svært liten og jeg vet ikke om de har jordmor der engang. Skal prøve å finne det ut.

Skrevet

Da tar du kontakt med helsestasjonen og spør. Hvis ikke de har jordmor der, vet de sikkert hvor du kan henvende deg :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...