Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Hei. Tenkte å fortelle min historie og høre hva dere mener. Jeg har slitt med å bli gravid i ca et og et halvt år. Er ferdig utredet. Hadde en SA for ca 9 mnd siden, og var ( er) på vei inn i systemet på Riksen med inseminasjon først og om det ikke lykkes IVF. Var så heldig å bli gravid dagen før jeg skulle på 1. samtale på riksen. Der ble jeg fulgt opp og fikk tatt en blodprøve dagen jeg skulle hatt mensen, og en en uke etter. Disse viste en normal stigning av HCG. Da jeg var 6+4 var jeg på innvendig ul på Volvat. Der var embryo bare 2 mm , men hjertet slo ( i følge lege) Han mente jeg var mellom 5 og 6 uker på vei. Noe jeg visste ikke stemte da jeg hadde tatt blodprøver og el tester. Legen mente at alt var i orden, noe jeg ikke trodde. 10 dager etter da jeg skulle vært ca 7+4 var jeg på balder klinikken grunnet denne bekymringen, der fant ikke legen noe foster og heller ikke plommesekk. Hun henviste meg til a hus, der jeg hører til. Jeg skulle møte opp fastende dagen etter. Legen min gy ringte visste ikke helt hvor jeg skulle møte, hun ba meg bare ta kontakt med noen!?!? Etter å ha lett i ca en time på sykehuset dagen etter, fant jeg endelig ut hvor keg skulle. Der ventet jeg i ca 3 timer før jeg fikk snakke med lege. De så da et embryo på ca 4 mm men ikke noe hjerteaktivitet. Legen ville være helt sikker ( enda jeg visste at dette ikke stemte) men jeg måtte ta blodprøve denne torsdagen og en på lørdag for å sjekke om hcg verdiene sank. Så skulle jeg komme tilbake i dag. Fikk beskjed om å komme fastende. Skulle komme klokken ni. Møtte i dag klokken ni og sekretæren skrev meg inn. Da klokken ble tolv, uten at jeg hadde hørt noe, tok jeg kontakt med en sykepleier. Det viste seg at det hadde skjedd en glipp?!?!. kom inn ca 15 minutter etter dette. Legen som tok meg i mot hadde ikke lest min journal og kjente ikke min historie. Hun lurte på hva hun kunne hjelpe meg med?!???? Jeg forklarte da hvorfor jeg var der, ( noe jeg mener legen burde ha satt seg inn i). Hun tok en sjekk av meg og konstaterte for 3 gang at det var dødt (BOMBE). Jeg forklarte henne at jeg skulle på ferie til neste uke. HUn lurte på om jeg ville ta utskraping eller en medisinsk abort? Jeg svarte da at hun som lege måtte ta den avgjørelsen, ikke meg som pasient.. Hun rådet meg da til å ta en medisinsk abort, for all operasjon medførte risiko som hun sa.. Da jeg forklarte henne at jeg skulle på 3 ukers ferie, fant hun ut at jeg måtte til utskaping alikevel, da de ikke kunne sjekke om alt var fjernet så lang tid etterpå. Det var også en sykepleier tilstede og de diskuterte fram og tilbake hva de skulle gjøre med meg, mens jeg hørte på. Legen sa til og med at hun ikke kunne så mye om medisinsk abort og at dette var en annen lege som kunne bedre. Alt dette mens jeg satt på stolen og følte meg værre enn noen gang før. Men her topper det seg..... Iom at jeg ikke var kommet inn til legen føe 1215 rakk de ikke noe utskraping i dag, så jeg måtte komme tilbake i morgen.... Ble helt satt ut og ba om å få gjøre det i dag, fikk da til svar at dette ikke var noe akutt, så jeg måtte bare vente... Sitter her nå helt i sjokk. Ikke nok med at man sliter med det psykiske med å miste etter å ha slitet så lenge med å bli gravid. Men maken til alene og dårlig behandling har jeg ikke vært med på før. Spurte om en sykemelding, da jeg har vært borte fra jobb 2 dager allerede pga dette, men det måtte jeg vente med til i morgen?? Mannen min er også super sint. Han må jo kjøre meg hele tiden og må dra fra jobb i et sett.. Er litt tom akkurat nå, men tenke å skrive et klagebrev. Ville bare ha noen råd fra dere om hva dere hadde gjort i samme situasjon.. Og håper at INGEN av dere noen gang må oppleve dette (
10aborter,någravidmedsurrogat Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 hei Har vært i samme situasjon som deg, og satt i over 12 timer fastende før jeg kom til. Det var da til min 6 MA, da jeg sist hadde min 7 MA i uke 9 nektet jeg utskrapning pga måten jeg ble behandlet for der inne. Jeg fikk to tabletter, sykemld og gikk hjem og drakk meg full !! Fikk pinex forte dor det er veldig vondt, kommer mye ut, men bedre enn å sitte som en dust på sykehuset der de ikke ta deg alvorlig. Heldigvis har jeg en forståelsefull gynokolog! Og siden du ikke er kommet så langt ville jeg bare tatt de tablettene( I skjeden da går det fortere). Har dyp medfølelse med deg, og vet hvordan du har det. En tanke til deg.
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2008 Tusen takk for svar. Legen mente at jeg ikke kunne ta en medisinsk abort siden jeg skulle på ferie??? Hmm. Er litt skeptisk til utskarping. Har vært igjennom en konsiering( pga celleforandringer) og en laproskopi for 3 mnd siden. ER så redd at en utskraping kan påvirke fertiliteten, som ikke er så god i utgangspunktet. Hjalp ikke mye når hun legen nevnte dette også? Håper det går bra med deg nå. Har du blitt utredet eller? klem
drømme mamma Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 hei.vet du jeg har ingen gode råd til deg men massesympati for alt du har måtte gå igjennomjeg har stor klump i halsen etter å ha lest det du har skrevet.legene i dag burde skamme seg.hadde dette vært meg ville jeg dratt til en privat gyn for å virkelig bekrete eller avbekrefte ang aborten.lykke til.håper ferien får deg på litt andre tanker.stooor klem.
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2008 Takk for det drømme mamma... Var og fikk utført utskraping i går. Ingen som visste hvor jeg skulle når jeg kom dit, og stod heller ikke på noe liste. Så ventet i 5 timer før jeg fikk operert. Fikk ikke snakke med lege hverken før eller etter inngrepet.. Så sitter jo med masse masse spm, men gudsjelov fins det internett, så tror jeg har funnet det meste jeg lurer på, men skal jo ikke være slik at man skal måtte finne ut dette selv. Er jo faktisk noen enda som ikke har tilgang til nettet osv, Men nå er jeg gudsjelov ferdig etter en skikkelig tung uke. Så nå er det bare å se framover igjen å håpe at jeg er så heldig at jeg kan bli gravid igjen en gang... Håper det går bra med deg da drømme mamma. Har du prøvd lenge? Klem klem
Liza-76 Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 Hei! Dette høres jo rett og slett veldig uprofesjonelt ut! Den legen burde jo absolutt satt seg inn i hvorfor du var der før du kom inn. Kjenner det gjør meg ganske sint! Kan jo tenke meg at du var ganske lei og sårbar i en slik situasjon og så blir du behandlet så dårlig og upersonlig. Fy sykehus og fy lege! Jeg støtter deg veldig i å skrive et saklig klagebrev til sykehuset. Håper du slipper å oppleve noe sånt igjen! Ønsker deg lykke til med å bli gravid igjen og ha en god ferie!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå