Gå til innhold

Dumt spørsmål....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men når jeg skal gi babyen vann, skal det være varmet eller kaldt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja,kjempe dumt spørsmål;=)

hehhe,neida..

Du kan gi så tidelig du bare vil.

Jeg begynte da min sønn var 2 mnd.hs sier at dem som ammer trenger ikke gi,men det ser du selv.

koking av vannet kommer ann på hvor i landet du kommer fra.

her jeg bor har jeg alltid gitt fra springen pga godt drikkevann.dette kan du spørre hs om.

prøv med både kaldt og romtemp.Du merker fort hva de vil ha.

Lykke til:=)

Skrevet

Hehe, det føltes som et dumt spørsmål ;o)

Babyen er 5 uker, og fikk beskjed om å gi han vann innimellom siden han skriker etter mat så ofte.. ammer ikke, så da kan det være at han er tørst :o) Prøver både varmt og kaldt jeg, så får jeg se!

Hvor mye skal jeg gi egentlig, så mye han vil ha eller? Kan det ikke hende han drikker så mye at han mister lysten på mat da..? Hmm, alt man skal lure på :o)

Skrevet

tror du burde gi romtemperert i såfall ikke varmt vann.

gir du rett fra spingen skal du bruke kaldt vann pga bakterier i varmt vann.

Husker ike helt hvor mye jeg ga min gutt,men tenker at vis du begynner med 30-50 ml og heller se ann hvor mye barnet ditt drikker.

Hvor mye mme gir du siden han skriver etter mating?

Skrevet

Han spiser mer enn hva som er normalt for alderen. Mellom 140-170ml hvert måltid.. og kan skrike etter mat igjen allerede etter et par timer. Så det kan jo hende han er tørst. Eller at han syns det er veldig mye kos med måltidene, så han vil spise hele tiden.. får prøve med vann iallefall :o)

Mente forresten romtemperatur, ikke varmt vann :o)

Takk for at du svarte så raskt!

Skrevet

Det var mye mat..han får ikke vondt i magen da?

Min sønn er nå 5 mnd og drikker 150 ml * 6-7 ganger per dag.

Da han var 5 uker drakk han under 100 ml.

Ofte dersom de får for mye mat kan de få vondt i magen.

Min gutt var stor ved fødsel 4 kilo og spiste masse mat.

Skrevet

Nei, faktisk ikke.. han har jo litt mageknip innimellom, men det er veldig sjeldent. Huff, nå ble jeg engstlig.. trodde de skulle få spise til de ble mette jeg? Han har iallefall stor matlyst tydeligvis.. hva skal jeg gjøre med det da, vil jo ikke at han skal bli en gigantisk baby? :o) Rett og slett bare prøve å gi vann når han skriker etter mat kort tid etter et måltid?

Beklager at jeg spør så masse, han er min første og jeg har ingen mamma jeg kan spørre om sånne ting :o)

Skrevet

Du bør absolutt koke vannet først når babyen ikke er eldre enn 5 uker. Jeg fikk beskjed om å koke vannet til barnet mitt på 3 mnd.

Skrevet

Det som ofte er problemet med oss 1 gangsforelder(siterer en barnelege jeg har vært hos)er at vi tror altfor ofte at barnet er sulten fordi de skriker.

da min sønn var lagt inn på sykehuset rundt 2 mnd reagerte de alle på at han fikk 120 ml 8 ganger per døgn.

de sa det var for mye og at jeg måtte trappe ned litt pga vekt og magevondt.

Prøvde og trappe ned litt og hadde en missfornøyd unge i noen uker før jeg gav opp.

Snakket med hs,og gutten min begynte og regulere det selv.

Syns du burde ta en prat med hs i tilfelle..jeg er ingen ekspert,bare siterer leger vi har vært hos og egne erfaringer.

Var også bekymret for vekta en periode for min gutt er stor i forhold til alder men riktig i følge vektkurve.

Han er 5 mnd og bruker 68 og 74 så han er lang og rund:=)

Men det viktigste er at de er mette og fornøyde,men tenkte bare i forhold til magevondt.

Virker han fornøyd ut så bare fortsetter du som du gjør:=)

Skrevet

Det som er så rart er at han gaper mot alt som kommer i nærheten av ansiktet hans, slik som de gjør når de er sultne.. og smokken kommer raskere ut av munnen enn jeg rekker å putte den inn, så det virker veldig som at han er sulten. Men han kan da ikke være utsultet to timer etter at han har spist 140ml, det går jo ikke an.. Snakket med hs idag, og hun ba oss dra ut tiden til minst tre timer mellom måltidene - men at han skal spise så han blir mett, også gi han vann innimellom. Men hvordan vet jeg når han er tørst og ikke sulten? Hehe.. Hun trodde også at han likte smaken av melk i munnen og at han nok syns det er veldig kos med mat, at det er derfor han skriker. Så han må lære seg å kjenne litt på sultfølelsen. Men tar vel litt tid før vi har fått inn de nye vanene, gruer meg til et par uke med mye gråt :( Vanskelig dette altså, så takk for at du deler erfaringer!!

Men altså - hvordan vet jeg når han er tørst og ikke sulten?

Skrevet

Det at de gaper er en refleks alle barn har.

Jeg ville prøvd og drøya det ca 3 timer mellom per måltid som hs sa.

Det om du kan vite om han er sulten eller tørst..Hmmm,når de er så små ville jeg trodd at de ikke ble tørste men sultene.

Ville heller trodd i mange tilfeller det stod mellom sulten-trøtt,kos osv.

men ikke sulten-tørst.

trodde ikke de hadde de begrepa når de er så små som 5 uker...

men det kan være jeg tar helt feil(?)

Skrevet

Han gaper jo ikke slik når han er mett... men vet ikke jeg, har kun vært mamma i fem uker så har mye å lære :o)

Nei, det kan være at det ikke er noe skille mellom sult og tørst, det finner vi jo ut når vi prøver med vann. Blir spennende å se hvordan han tar det :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...