Gå til innhold

Jippi, vi har fått...


mammatiltussetroll

Anbefalte innlegg

forhøyet hjelpestønad og vi har fått grunnstønad. Endelig!! Theo har fått hjelpestønad sats 3, som er 4200kr, Hennie har sats 2 som er 2100kr og Leni er økt fra sats 1 til sats 2. I tillegg får de grunnstønad sats 3, som er 1175kr. Vi har bare hatt en inntekt, for de er så mye syke at jeg kan ikke gå i jobb. I vinter har mannen min jobbet 80%, for ungene var så mye syke at jeg klarte ikke alt alene. Da er det godt med litt ekstra penger. Men det er fælt å lese begrunnelsen.

 

På grunnstønaden står det: stønaden er gitt til dekning av ekstrautgifter som Theo, Hennie og Leni samlet har til klesslitasje og særskilt transport. Vi legger til grunn for vedtaket at Theo har Cystisk fibrose og Hennie og Leni har alvorlig astma. Alle tre barna plages av oppkast i forbindelse med hoste. Dette medfører behov for hyppig klesskifte/klesvask og således betydelige ekstrautgifter i den forbindelse. Alle tre barna har lett for å bli syk, og kan til dels bli alvorlig syke dersom de blir smittet. Det er derfor utelukket at de kan bruke offentlig transport.

 

På hjelpestønaden til Theo står det: Det er dokumentert at du har Cystisk fibrose med lungeaffeksjon. Tilstanden medfører et stort behov for tilsyn, oppfølging, trening, stimulering og ekstra omsorg - til dels både dag og natt. Vi vektlegger at det er flere alvorlig syke barn i familien, og at det innvirker på foreldrenes mulighet til yrkesaktivitet. Sykdomstilstanden til Theo innebærer omfattende ekstraarbeid og ekstra omsorgsoppgaver i forhold til friske barn på samme alder.

 

På hjelpestønaden til Leni står det: Hun medisineres fast flere ganger daglig, og ofte om natten. Ved diagnosen astma er det generelt stort behov for forebyggende tiltak. Hun har hyppige sykdomsutbrudd, og er i behov for tilsyn, hjelp til dels både dag og natt. Tilstanden influerer på foreldrenes yrkesaktivitet. Med bakgrunn i dette vurderes hjelpebehovet som vesentlig større enn det det hjelpebehovet som dekkes av ordinær hjelpestønad, og vesentlig større enn det som regnes for vanlig for jevnaldrende friske barn.

 

Ikke akkurat koselig lesning, men virkelig godt med ekstra penger. Og helt nødvendig når vi skal renovere hele huset.

 

Jeg fikk faktisk omsorgslønn også, men den var så liten at det var latterlig. 950 kr måneden, og den tar de fra meg nå når vi har fått forhøyet hjelpestønad.

 

Måtte bare dele nyhetene med dere. Vi får forresten etterbetalt fra i år, så nå kan vi reise til syden igjen til vinteren. Turen er allerede bestilt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye! Så godt med litt ekstra penger:) Deilig å få til en ferie med alle sammen også, tipper det blir godt å få nye impulser og opplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at dere har fått det dere har krav på. Det er tøft å få alt på papiret, men dere er jo nødt til å få økonomien til å gå rundt, og da må man blottstille seg. Sydenturen kommer vel sikkert til å hjelpe jentene godt med astmaen så den er jo en nødvendighet den også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjekt å få det på papiret, selv om man vet det fra før....Godt dere har har fått forhøyet satser! Og godt dere får mulighet til å reise i vinter og, godt med et abrekk fra hverdagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...