Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle spør oss om vi vet kjønnet på babyen, og når jeg sier at vi ikke vet, sier de at det ser ut som en jentemage. Greit nok i seg selv, men de sier det på en måte som tyder på at de synes det er best, eller at jeg skal bli ekstra glad for at de sier det. Og jeg kjenner noen som venter gutt, og de er misunnelige fordi de tror at jeg venter jente. Faktisk ei som er skuffa over at hun venter gutt!

Jeg har en av hver fra før, og kan ikke begripe hvorfor det skal være bedre å få jente enn gutt. Sønnen min er dritkul, og jeg har ikke noe mer spesielt forhold til jenta mi enn jeg har til ham. Han er jo godgutten min. Jeg blir kjempeglad hvis jeg får gutt, mens alle rundt er så opptatt av at det kanskje er jente.

Ser at det kan se ut som jeg favoriserer gutten nå, men jeg mener at det er like spesielt for meg uansett om det er jente eller gutt.

Noen flere som opplever dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg opplever det av meg selv:/ jeg har lyst på jente, og tenker bestendig med vemod hvis det skulle vise seg å bli gutt... men når og hvis jeg får vite det på ultralyden tror jeg nok jeg blir kjempglad for gutten vår:)

Skrevet

For meg er begge kjønn like spesielle. Jeg har to jenter fra før og venter gutten nå, Og alle kommenterer at det er kjekt jeg venter gutt siden jeg har 2 jenter fra før. Hadde vært like glad for ei jente til jeg :)

Som jeg hadde vært for å fått gutt nr 3 f.eks :)

Klart det er jo kjekt med begge kjønn, men er ikke noe must da..

Skal bli spennede og rart å få en gutt denne gangen. Er så vant med jentene mine :) Men gleder meg veldig til han kommer :)

Og han blir like spesiell som mine to jenter :)

Skrevet

Kommer dette litt ann på hva man har fra før?

Jeg er første gang ventende, å ønsker meg veldig en unge som er frisk og hel. Bf har 2 jenter fra før og ønsker seg nok veldig en gutt... (så da får vi se hva han har fått til) ;-)

Skrevet

Det har jeg også tenkt på.

Etter vi hadde vært på ultralyd å fikk vite at det mest sannsynlig er en jente har det ikke manglet på reaksjoner.

Alle syns jeg er så heldig (å det e jeg jo!! Men virker som om de mener jeg er mer heldig for at det blir en jente og ikke en gutt). En spurte meg tilogmed om jeg ikke er lettet?? Lettet for at det blir en jente og ikke en gutt. Ble helt paff jeg...

Skjønner ikke helt det der jeg...

Men det er kanskje sånn at damer ønsker seg jenter mest, fordi vi kan identifisere oss best med andre jenter? Å kanskje tror vi forstår dem bedre? Jeg vet ikke, men kanskje er det derfor.

Jeg har bare små gutter i familien og venners barn er bare gutter. Så for meg var jente yyyderst litt mer skremmende! Kan jo "ikke med" dem, hehe :)

Skrevet

Har samme erfaring, har to gutter og en jente som nr.tre, og da vi ventet jente sa alle "Ååååååååååååååh såååååååååååå koooooooooooooooooseliiiiiiiiig!" Ingen som sa det da vi ventet gutt.... "Er det gutt ja!" fikk vi høre da. Pussig. Men det er jo damene som sier det, og kanskje de forbinder det med noe positivt å kunne dolle opp småjentene i rosa tyllkjoler og slikt.... Nå venter vi nr.4 i februar, og det er helt likegyldig for meg hva slags kjønn det blir, men tenker det blir ekstra stas for de rundt oss om det skulle vise seg å være jente. Da blir det: "ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ KOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOSEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIG! Da blir det jo likt!"

Skrevet

Kanskje nettopp derfor jeg syns det er så stas med gutten vår?:)

Vel tror mange pappaer syns det er flott å vente gutt, men til syvende og sist så spiller det jo ingen rolle

Jeg har gutt nå og gleder meg stort til å bli mamma i gjen, om det kommer en gutt eller jente det tenker jeg svært lite på.

NÅ har vi aldri vist hva som kommer så de reaksjonene dere snakker om har jeg ikke erfaring med.

Hilsen stolt guttemamma!

Skrevet

jeg venter gutt nummer 2 nå, og jada, d har da vært litt kommentarer på at vi må få laget oss ei jente. Men jeg har gjort det klart fra dag 1 at jeg håpet denne også ble en gutt siden de blir så tett i alder(17mndr) og må dele rom. Så jeg håper de blir gode venner og får det mye gøy sammen. Dessuten så er gutten vi har så vannvittig hærlig så jeg blir kjempeglad får jeg en til sånn en! :) Selv er jeg ei sjikkelig guttejente, så vi skal nok få d gøy sammen med radiostyrte biler! :D

Skrevet

Her er det litt motsatt. JEG er superglad for å få jente, men jeg merket at mannen var skuffet til å begynne med. Kan hende det var fordi alle kompisene hans og broren hans har fått/får sønner. Jeg gråt mine modige tårer en gang han presterte å kommentere det til en kompis....stakkars mannen ble helt fortvila etterpå. Nå passer han på å si at han elsker meg og vesla. :) Klart han kommer til å elske henne over alt på jord, men jeg unner ham også en sønn etterhvert. Stas for en mann med en sønn, særlig siden han er så interessert i biler og motorer og alle slags "gutte-ting" :)

Skrevet

Kanskje disse reaksjonene kommer av noe så enkelt som statistikk? Det fødes flere gutter enn jenter, noe som gjør jentene bitte, bitte litt mer spesielle. Er såklart en marginal forskjell!

Jeg pleier å si på spøk at jeg er SÅ glad for at jeg venter en jente fordi alle får til en gutt. I min vennekrets er det faktisk tilfelle, så da er det lov å tulle litt. At folk på alvor mener at jenter er å foretrekke, er ukjent for meg. Bare for 50 år siden var holdningen helt motsatt.

Skrevet

jeg syns også omverden her er sånn.. mer stas med jente enn gutt..

Jeg har en gutt fra før, og ønsket meg vel egentlig jente første gang også.. men fra den dagen jeg fikk vite at det var en gutt ( 14 uker på vei) så var jenta glemt.. og ville ikke bytta han bort for noe som helst.

;)

Nå har jeg termin i desember, og må vel innrømme at jeg ønsker meg en jente denne gangen. hadde vært stas å hatt en av hver;) Men blir det gutt så blir nok det like stas;) I morra får vi vite!! Gleder meg ;)

Skrevet

Vi venter en gutt, og føler av og til at jeg må "forsvare" at jeg synes det er kjekt at det blir en gutt!

-Svigermors kommentar var "å, da ble det ikke en jente på meg denne gangen heller".... hun har 2 gutter og 4guttebarnebarn (snart 5). Pappa'n min som har to jenter ble derimot veldig glad ;-)

Skrevet

Jeg har også hørt litt sånne kommentarer. Venter nå nr 2 og har en aldeles nydelig gutt fra før. Jeg tenker lite på hvilket kjønn som er i magen. Mannen min derimot er veldig opptatt av at nå må det være en jente sånn at vi har en av hver. Jeg bryr meg ikke. En gutt til er hjertelig velkommen. Synes jo jeg har sånn en utrolig skjønn gutt fra før, og en sånn til gjør ingenting:-) Men en jente er også hjertelig velkommen:-) Men vet om flere som åpenlyst har ønsket seg jenter og blitt skuffet når ul har sagt gutt, så det er noen gravide som også tenker sånn - ikke bare omgivelsene.

Skrevet

Jeg venter en gutt i Oktober, barnet blir mitt første.

Jeg synes det er stas å få en gutt :D

Alle i familien synes også det er flott, der det er bare jente barnebarn på begge sider.

Men...jeg har merket fra andre når jeg forteller det er en gutt at de ikke er like ivrig. Hvorfor vet jeg ikke.

Jeg bryr meg ikke hva andre synes, jeg er kjempeglad for å få en gutt :)

Jeg 'visste' uansett at det var en gutt... lenge før jeg var på ultralyd.

Gleder meg som bare det :D :D

Skrevet

Jeg har en gutt fra før og venter en jente nå :) Gutten min ønsker seg en lillesøster, det har han vært veldig bestemt på hele veien fra han fikk vite at han skulle bli storebror, og for min del er det veldig kjekt å få lov til å oppleve å bli mamma til både en gutt og en jente. Ikke minst gleder jeg meg til litt mer utvalg i butikkene når det gjelder klær, har vært frustrert mange ganger over det dårlige utvalget i gutteklær, men endelig kan jeg kjøpe kjoler og dilldall!! he-he

Det hadde vært morsomt med en gutt også siden jeg da ville hatt endel klær og leker som kunne arves, og to gutter gjerne vil leke mer sammen enn en gutt og jente, men når alt kommer til stykket så er det et sånt mirakel å få lov til å få et barn til at det spiller ingen rolle til syvende og sist hva kjønnet blir :)

Skrevet

jeg har en gutt fra før, og denne gangn er det mange som har sagt at da får vi håpe det blir en jente denne gangen. jeg skal innrømme at jeg håpet det selv. hadde lyst på en jente. men det blir gutt denne gangen og. nå er jeg så vant ved tanken om å ha 2 gutter, og er kjempeglad. rart hvis det skulle vise seg være en jente. er fornøyd med å få 2 friske barn :o)

Skrevet

Jeg blir rett og slett trist og irritert når jeg leser at folk blir skuffa hvis det blir en gutt eller motsatt!! Tenk å faktisk henge seg opp i noe sånt! Hva med å heller prise seg lykkelig over at man får ett friskt barn, og at man i det hele og det store KAN få barn!! Er maange der ute som desverre sliter, og ville antakelig brydd seg katten hvilket kjønn. Ett barn er ett barn!

Jeg skjønner et er gøy for jenter å få jente, og for gutter og få gutt siden de på en måte relaterer mye til oss selv og våre interesser, men det går ikke ann å si at du håper du ikke får det ene eller det andre kjønnet!

Skrevet

Jeg hadde selv problemer med å godta at jeg ventet jente jeg... Hadde en veldig sterk følelse av at jeg hadde en liten gutt i magen, og da ul sa jente kunne jeg nesten ikke tro det... først etter 3dje ul med "jente" begynte jeg å tro det selv... (dette har ikke noe med foretrukket kjønn å gjøre - hadde bare følelsen av å skulle få gutt først, og så en jente senere... hehe)

Men har også merket/hørt merkelige reaksjoner fra folk, skulle virkelig tro at det ikke spiller noen rolle om det er gutt eller jente, men virker på en del "gamle tanter" at det er mer stas med jenter iallefall... Ikke rart at jenter og gutter føler forskjellig prestasjonspress når de ulike forventningene til dem starter så tidlig!

Skrevet

Vi legger altfor mye i kjønn. Det er en liten sjel som kommer til oss! Jeg legger skylden på samfunnet for all kjønnsfokusering. Det er nesten som om når jeg blar i bok til lille jenta min at jeg får lyst til å si menneske istedet for jente/gutt. Tenk om vi mødre heller la mer fokus på hvem det er som kommer enn om det er gutt eller jente. Det var kjæresten min som fikk meg vekket litt da jeg ved denne graviditeten fant ut at det er en gutt. Ble livredd! Har to jenter, men gutt, det kan jeg ikke! For noe tull! Han er dritlei kjønnsfokuseringen, og jeg er så enig. Alle setninger som; blir fint å få gutt når du har jente, nå blir det fullbyrdig etc. jeg gremmes. Men jeg tror det er mye folk sier i mangel av at de tenker selv, og i mangel av noe annet å si. Det blir liksom litt værprat. Jeg er så enig med deg Blir mot for 1. gang: prestasjonspress starter altfor tidlig.

Lykke til alle sammen

Skrevet

007-family

Kjenner meg igjen i deg.

Her er det like stas å få gutt,og vi får 17 mnd mellom de to minste,som skal dele rom.

Syns det var perfekt å få gutt,siden det er gutt vi har fra før av som er liten.

Har ei jente,men hun er 9 år,så dermed var det greitt at de 2 siste er gutter,så kan de leke sammen osv.

Håper også jeg får en like skjønn gutt som han vi har.

Mammagutt det:-)

Skrevet

jeg kunne ikke vært mere enig. det er snakk om et menneske, et liv, en liten sjel...utrolig teit å "splitte d opp i kjønn"... jeg å venninna mi gikk gravid ilag, jeg med jente, hu med gutt, å vi opplevde at folk "gjorde forskjell"... d var liksom myye kjekkere å gå med jente, visst... den følelsen vi satt igjen med flere ganger... d er jo helt sykt !

vi bør være såå takknemlige for at vi overhodet er så priviligerte at vi kan få og får friske, kjekke barn !! burde tenke litt mer over sånne enkle ting, enn å sitte å ønske seg d ene eller andre. da har en for mye fritid, spør du meg... d blir for dumt!!!

Skrevet

Litt motsatt her! Jeg opplever at det ville vært "best" for alle andre om vi fikk en gutt!

For her "ønsker" tydeligvis alle andre oss en gutt til. Vi venter nummer fire, og det er 3. jenta på rad som kommer. Eldste på 12 er gutt og siden han så har det bare kommet jenter her i heimen. Han og pappaen har til og med fått kommentarer fra andre voksne som går på "stakkars dere som får så mange jenter rundt dere!"

Folk forventet tydeligvis at her kom det til å "endelig" komme en gutt til. Men neida, da vi forteller at her kommer det nok ei jente til, får vi bare kommentarer som " å ja men det er jo praktisk, da slipper dere jo å kjøpe noen ting for dere har jo alt nå."

Som om de prøver å trøste oss fordi vi er så uheldige at vi får enda ei jente, liksom. (Sånn føler jeg det litt.) Og jada, det er selvsagt praktisk at alle klær og utstyr kan gå i arv, sparer jo masse tid og penger på det, men vi er da ikke bare lettet pga det praktiske, vi er ykkelige først og fremst fordi alt så fint ut med babyen i magen og fordi vi er så heldige at vi greier å få friske fine barn uansett om de blir jenter eller gutter.

Skrevet

hmm ja rart der der egentlig. for vi har en gutt på 2,5, og når jeg ble gravid igjen nå så sa de fleste at de trodde det var jente. ja det var de sikker på osv. jeg selv hadde jo lyst på en jente. hadde vært gøy med en av hver.

men jeg har alltid sett for meg at vi får gutter, så når vi var på ul fikk vi vite gutt. uansett jeg gleder meg masse masse, og ville ikke byttet ut babyen i magen mot en jente.

men når folk får høre at det blir en gutt til. sier de tilbake at det får prøve på jente neste gang da. ingen nr 3 er planlagt, og ikke vet jeg om vi har lyst på 3. først må vi få to, kansje vi føler det er nok. aner ikke. uansett skal vedde på at det blir mas innimellom om at vi må få en nr 3 som er jente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...