Gå til innhold

Pila.... jeg lurer på noe ang BV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe "foreldelse" på banevernsaker? Det jeg mener er at kan ting som skjedde for f.eks 10 år siden fortsatt være relevant i en sak? Mulig det er lite info for å svare, men skriver ikke mer hvis du kan svare basert på kun spm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel egentlig for lite info. :-)

Sånn generelt er det stort sett forvaltningslovens frister som gjelder i saksbehandling også innen barnevernet.

Ting som skjedde for ti år siden kan selvsagt være relevant i en sak, men sjelden avgjørende. Det vil f.eks være av relevans i en vurdering av omsorgsevne for Karis nye baby at Kari mistet omsorgen for de fire ungene hun hadde for ti år siden, men ingen automatikk i at hun nå ikke er i stand til å ta seg godt av ungen.

Skrevet

ok da skjønte du forsåvidt problemstillingen. Håper bare det ordner seg da til det beste for barnet. Men man kan altså avgi vitneforklaring på¨forhold som skjedde for 10 år siden? Skjønner bare ikke hvorfor folk venter så lenge....... men bedre sent enn aldri kanskje. Takk for svar:)

Skrevet

Vitne og vitne ... Stort sett vil en barnevernssak dreie seg om en undersøkelse. Da bruker man ikke vitner i den forstand. Man innhenter gjerne informasjon fra mennesker i barnets nærmiljø, men det kalles ikke å vitne.

De man prater med kan uttale seg om et hvilket som helst tidsrom. Men det vil selvsagt ikke telle like tungt i en vurdering av omsorgsevne om man finner folk som sier at pappa'n til lille-Per var glad i å drikke hjemmebrent og slåss hver kveld for ti år siden, som om man finner folk som sier at han driver mye med dette nå. Om det derimot fremkommer at pappa'n til lille-Per for ti år siden var veldig glad i å tafse på sin femårige fetter og bare kom unna med dette fordi han var under den kriminelle lavalder og familien flyttet før barnevernet ble involvert, ville nok de fleste anse det som relevant også i dag. Skulle det komme til en rettssak om omsorgen på et tidspunkt kan ting som dette selvsagt fortelles av vitner, men man vil jo helst søke å fokusere på ting som tilsier at omsorgssituasjonen for lille-Per per i dag ikke er holdbar.

Skrevet

Ting som skjedde for 10 år siden kan ABSOLUTT være relevant i barnevrnsaker. Vet og kan mye om dette da jeg selv er barnevernsbarn, er det noe konkret du lurer på kan du spørre meg på PM evt her inne.

Skrevet

Ikke noe tafsesak, men ellers litt slik som du skisserer. Det er 1 far som ønsker bv på banen ang sin sønn (som da er han som har lidd de siste 10 årene) samt en barnefordelingsak vedr et annet barn og forsåvidt far. Felles mor. Det er i barnefordelingsaken vitne kommer inn. Regner med at disse uansett har en viss sammenheng. Dama er ikke mere egnet i dag enn for 10 år siden dessverre.

Skrevet

Og jo, det kalles ofte "å vitne" hvis noen rundt / i miljøet til barnet har relevant og viktig opplysning i forhold til saken. Ikke riktig som Pila skriver.

Skrevet

-<<- eller Pila :) Hehe

Har du litt peil. på juridiske ting? (vet jeg er amatør. ung og uerfaren)

Skrevet

-<<- Jobber du i barnevernet? Ser du har svart på en del sånne tråder her inne så lurer litt bare:)

Skrevet

Språkbruken kan sikkert variere, men man vitner ikke da i juridisk forstand. Altså om man gir opplysninger til barnevernstjenesten, og sett rent utover de offentlig ansatte som plikter å gi informasjon.

HI; i det tilfellet du skisserer vil nok hendelser fra ti år tilbake være relevante. Men en barnefordelingssak vil uansett dreie seg mest om barneloven, ikke barnevernsloven. Selv om barnevernet har vært involvert.

Skrevet

Forsåvidtpåenmåteliksom. =) Ikke med saksbehandling these days.

SamSung; jeg har ingen spesiell juridisk kompetanse, utover noe juss som del av en profesjonsutdanning. Men juss er gøy, da.

Skrevet

Kan jeg sende deg en PM? Om det du svarte meg på i stad?

Skrevet

Jo rent juridisk er det å vitne, spes i barnevernsaker hvor det foreligger vold mot barnet og det er vitner til volden og mishandlingen. Jeg snakker dessverre av erfarning.

Skrevet

En voldssak vil vanligvis være en straffesak også, ikke bare en barnevernssak. Det har sjelden direkte konsekvenser å lyve til barnevernet, med unntak av for offentlig ansatte med informasjonsplikt, mens det har det om man lyver til politimyndigheter (såkalt falsk forklaring). Men kall det akkurat hva du vil for min del, konseptet er jo uansett at man fremsetter informasjon.

Skrevet

Totalt feil det du påstår, men dette er såpass vondt for meg å snakke om så jeg går ikke inn i noen diskusjon ang dette med deg Pila. Jeg svarte HI på dette og ga henne råd.

Til HI send meg PM om du vil vite mer så kan jeg sikkert hjelpe deg.

Skrevet

Nei, det er på ingen måte "totalt feil." Men legg merke til at jeg bruker formuleringer som "stort sett," "ofte" og "i mange tilfeller." Det kan godt tenkes at du har opplevelser med barnevernet som er annerledes enn det jeg kjenner som vanlig praksis.

Skrevet

Overhodet ikke. Flytt over til kranglesiden hvis du har så stort behov for å kverulere. Dette er forsåhvidt ikke noe å diskutere, loven er lik for alle. Enkelte ganger passer det svært dårlig å komme viftende med flagget "jeg vet best uansett om det er rett eller galt". Men er det derimot noe du lurer på og vil spørre meg om så send meg gjerne en PM, jeg trekker meg ut av denne tråden i respekt for HI, det bør du også gjøre med mindre det er relevante svar du har å komme med.

Skrevet

Sukk. Jeg krangler ikke med deg. Jeg opplever deg derimot som underlig aggressiv. Svarene jeg har gitt HI mener jeg er korrekte, du mener tydeligvis noe annet og begrunner det med at du har vært barnevernsbarn. OK, liksom.

Skrevet

Barnevern er uansett ikke noe å krangle om. For meg spiller det rent formelle ikke så mye. Dette er en sak som ikke innvolverer meg personlig, men andre i familien min. Vi begynte å snakke om det i går og da dukket dette spm om foreldelse opp i hodet mitt. Mange flere burde ha mindre vegring for å melde fra til BV hvis man opplever noe man kan betegne som omsorgsvikt. Så slipper man kanskje anfall av dårlig samvitighet mange år senere.

Skrevet

Så enig så enig ! Det er et tabu bealgt emne ; ta eksempel i meg selv, jeg kunne fått hjelp mange år tidligere hvis noen hadde våget å melde. Sånne ting er tungt å bære for den det gjelder og de pårørende.

Skrevet

Ja folk er vel redd for et eller annet.... ikke vet jeg. Særlig hvis det gjelder familie er jo dette vanskelig. I tillegg er jeg like overrasket hver gang over hvor lojalt et barn kan være mot mor og/eller far. Uten å fortjene det i det hele tatt.......

Skrevet

Ja helt sant. På barnehjemmet jeg bodde var det mange triste sjebner, noen var veldig små,men felles for oss alle som bodde der de årene jeg bodde der ; alle kunne fått hjelp tidligere. Bare den tiden BV bruker på å grave seg frem til rett navn i papirbunken- så går tiden. Ofte farlig sent.

Skrevet

Ja ble så forbannet på faren min i går.... da han klarte å si at guttungen hadde jo overlevd. En barndom og oppvekst handler om så mye mere enn kun overleve.....men det er vel slik han døyver sin egen dårlige samvittighet tenker jeg.

Synes det er trist å lese at du tydeligvis har hatt en utrolig tøff barndom:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...