Gå til innhold

Flere med fedre som ikke får lønn i toukers-fødselspermisjonen?


tojus

Anbefalte innlegg

Jeg vet at fedrene bare har krav på to uker fødselspermisjon uten lønn når babyen kommer hjem, men er allikevel opprørt over at min mann ikke får lønn i disse ukene! Har akkurat fått vite det. Det betyr at han må ta av ferien sin for å få den lønna vi trenger.

 

Dette er jo et dypt urettferdig system som rammer dem som ikke er veldig "velstående". Trodde ikke det var særlig vanlig at bedrifter var så kjipe! Dårlig personalpolitikk spør du meg :( Hva er dere andres erfaringer med dette? Slenger denne ut i flere forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødselspermisjon uten lønn i inntil to uker er nedfelt i arbeidsmiljøloven og er den rettigheten far har. Det er derfor ikke staten som betaler permisjonen til far men arbeidsgiveren, og dermed opp til arbeidsgiver å tilby dette.

 

Normen i de fleste små og mellomstore private bedrifter er at denne permisjonen er uten lønn. I større private selskaper vil man ofte ha bedre økonomi og større muligheter til å tilby denne permisjonen med lønn.

 

I offentlige virksomheter er det aller mest vanlig å lønne far under denne permisjonen.

 

Min samboer får ikke lønn under sin permisjon, og har dermed valgt å ta ut tre uker ferie i etterkant av fødselen.

 

Urettferdig eller ei - det er vel snakk om en prioritering ift hva man skal bruke samfunnets penger til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...