Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med liv i magen hos dere.??

Selv er jeg 23+5, og har kjent liv siden ca uke 17-18. Kjente første gang utenpå magen da jeg var i uke 19.

Lillegutt er veldig varierende. Det kan være dager hvor han er veldig stille og bare gir i fra seg "pusespark" som ikke kjennes utenpå.

Også er det dager hvor han er veldig aktiv, og sparker kraftig i fra seg gjennom hele dagen. Det skjer som regel fra ettermiddag/kveld. Om natten er han generelt rolig. Kan kjenne han midt på natten etter jeg har vært en tur på do, og lagt meg igjen. Men bare forsiktig. Kjenner han som regel om morgenen når jeg våkner.

Har jo selvfølgelig hørt at babyen er rolig når mor er aktiv, og omvendt.

Har hatt ferie nå i 3 uker, så har ikke vært sånn veldig superaktiv. Blir fort sliten og slakk, som også setter begrensinger.

Kjenner ekstra godt etter lillegutt de dagene han er rolig (ikke sparker så kraftig), er ikke så ofte, men skjer en dag inni mellom.

Hvordan er det hvis han ligger med ryggen til?? Regner med man kjenner mindre bevegelser.

Alle er jo forskjellig, men hadde vært gøy å høre hvordan er deres baby er??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg er 23 uker på vei og kjenner mye aktivitet. Husker ikke når han først begynte å lage leven der inne, men det er en god stund siden. Akkurat som hos deg er det stor variasjon i sparkenes styrke. Noen ganger er det solide spark som kjennes utenpå magen, men andre ganger er det mer "skvulping". Jeg kjenner aktiviteten best når jeg ligger stille, men det er også mye bevegelse hvis jeg bare sitter rolig og f.eks kjører bil. En stud holdt han meg våken om natten med spark, men etter at jeg oppdaget at han blir rolig når jeg legger meg på venstre side har jeg fått sove mer uforstyrret :) Jeg tror han må merke når jeg våkner om morgenen, for straks jeg åpner øynene begynner aktiviteten. Det er også mye aktivitet rett etter at jeg har spist.

Skrevet

HEi:) jeg er 22+4, har kjent liv siden uke 17-18 som deg, kjente spark utenpå magen da jeg var 20+1.

Det er varierende med aktivitet som jeg kjenner her også. men de to siste ukene har jeg kjente daglig. Forrige uke var hun veldig aktiv flere kvelder. men lurer på om hun har snudd seg eller noe. kjenner hun mindre. men flere ganger daglig.

ble småredd for 2-3 uker siden, kjente ingenting noen dager etter mye liv, men plutslige kjente jeg det igjen:) det er vel ikke "normalt" å kjenne liv daglig før uke 24-25? når jeg kjenner liv er det alltid i samme området, på v.side nedenfor og bortenfor navlen. tror morkaka ligger til høyre for navlen.

Skrevet

Hei :)

Kjente liv for første gang i uke 18, kjente og kunne se det utenpå rundt uke 20. Etter det har jeg kjent liv hver dag, noen dager så mye liv at jeg har begynt å lure på når hun skal sove litt! Men så snudde det helt om og jeg kjente bare disse pusesparkene som du beskriver, ble jo litt bekymret så da var det godt å ta doppleren frem etter noen dager med disse små sparkene..

Nå er det som regel liv om morgenen i noen timer, kanskje litt på dagen, og masse på kvelden når jeg legger meg. Kjenner også en del spark om natta når jeg våkner av leggkramper.

Så lenge du kjenner liv i det hele tatt er det nok bare til å slappe helt av :)

Lykke til med svangerskapet:)

Skrevet

Jeg er i uke 24 og kjenner han godt, men allikevel er det noen dager hvor han er med stille og forsikte dult og saltoer enn de helt harde sparkene som kan sees utenpå. I det siste har han begynt å være mye mer aktiv også på natten og som noen andre skrev så tror jeg han må merke når jeg våkner for da er det som regel litt aktivitet med en gang.

Det er allikevel dager hvor han må ligge med ryggen ut og sparker innover, men jeg lurer på når man skal begynne å kjenne det og.

Jeg ble utrolig stresset i begynnelsen hvis det gikk en dag uten at jeg kjente noen ting, men nå som jeg er lengre uti merker jeg desidert noe hver dag, til tross for at det som sagt kan være litt stillere i perioder.

Skrevet

Hei (",)

Jeg er 24+2, kjent liv siden ca uke 16, utenpå fra uke 19-20. Hun har vært helt crazy i flere uker, kjent spark "overalt" i magen, selv om jeg har morkaka foran (helt umulig å skjønne hvor den ligger, for vi kan se spark på hele magen), så og si hele dagen. Begynte å lure på om hun slappet av i det hele tatt.

Så ble det plutselig helt stille forrige torsdag, da fikk jeg angst! La meg ned, drakk søtt, knuffet i magen og alt som var, men neida..ingenting. Først da jeg begynte å gråte og var et sekund fra å ringe jordmor fikk jeg et bittelite spark... Da var hun ganske rolig noen dager, men kjente henne ofte nok til at jeg holdt meg ganske rolig.

Så var det vill aktivitet igjen på lørdag, noen spark er så kraftige at de begynner å gjøre litt vondt. (men heller det enn den terroren hun holdt på med når hun var så rolig altså!)

Lurer på om jeg har begynt å kjenne det også når hun ligger med ryggen ut, kjennes ut som litt "hule" spark, vanskelig å beskrive..også sparkes det mot blære/tarm iblant når hun ligger snudd tror jeg, det er litt ubehagelig.....

Igår og idag har det vært jevnt med bevegelser og småspark utover hele dagen.

Har begynt å skrive "sparkebok" etter forrige ukes skrekkopplevelse jeg, bare helt kort når jeg kjenner spark og ca styrke.

Kanskje et tips til flere?

Lykke til videre alle sammen!

Skrevet

Hyggelig å høre hvordan dere har det. Alt dere beskriver høres veldig likt ut. Har også tenkt på om babyen merker når jeg våkner, siden det som regel er aktivitet. Samme etter måltid, ofte aktivitet.

En sjelden gang er det faktisk slik at et spark på grensen gjør vondt/jeg skvetter skikkelig til. Lurer på om det er når han ligger med ryggen til magen, og evt. treffer et av mine organer.

Noen ganger sparker han helt nede, rett ved/oppfor skambenet. Det føles veldig rart ut.

Det er definitivt liv hver dag, noen dager roligere, det er visst helt normalt, men likevel godt å høre at dere også sier det.

Skrevet

"Sparkebok" var ingen dum ide!! Hadde vært gøy å begynne å se etter mønster. Merker jo noen allerede:)

Skrevet

En liten ting forresten, som jeg synes var veldig godt å høre;

spurte min jm forrige uke om hvor grensen går mellom det å være "hysterisk" og "fornuftig urolig" mtp spark. Hun svarte da "STOL PÅ DEG SELV!! Det er bare du som kjenner din baby og hvordan den pleier oppføre seg. Er du det minste urolig er det MYE bedre med en ekstra sjekk enn å bekymre seg.

Tenkte det var godt å høre for flere enn meg (",)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...