Gå til innhold

Forstoppet (hard mage)....igjen.. Noen gode råd, anyone...????

Anbefalte innlegg

Skrevet

For andre gang på ikke mange ukene, har fordøyelsen altså stoppet opp igjen. J***** vondt, føler meg helt krokete, og vondt å gå, sitte og i det hele tatt. Føler meg enda mer oppblåst enn bare gravid. Noen som har noen gode råd? Syns jeg har prøvd mye, spist fiberrik kost, drukket vann, prøvd å gå litt, svisker (blæ!!!), Har lyst å greie meg uten avføringshjelp, klyster osv.

All hjelp og gode råd mottas med stor takknemlighet :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp Lactulose på apoteket. Er ikke avføringsmiddel, bare smører tarmen og gjør alt mykere. Blir ikke tatt opp i tarmen. Fikk dette forrige svangerskap da jeg lå fra uke 23. Var visst for å hjelpe at ting ikke stoppet opp og for at det ikke skulle bli hardt sånn jeg skulle unngå å presse.

Veldig vanlig å ha dette på fødeavdelinger, blir ofte anbefalt etter fødsel også for de som er sydd og såre. Er reseptfritt og kjøpes på apoteket.

Skrevet

Lactulose er helt genialt. Jenta vår har slitt mye med magen og måtte bruke dette over en lenger periode før hun fyllte to år. Er ikke den type avføringsmiddel som du tenker på..:)

Du kan også prøve;

-spise brød med linfrø til daglig

-ha linfrø i frokostblandinga/yoghurten

-dropp banan

-spis druer, jordbær, pærer, plommer og annen frukt

-svisker....:)

-ett glass biola daglig

-yoghurt daglig

-masse, masse vann

-unngå søte drikker og mat med mye sukker

Det er hvertfall dette vi bruker med jenta vår som har slitt av og på i ett år nå.... Er utrolig slitsomt med forstoppelse, så lurt å tenke litt over hva man handler når man skal kjøpe inn mat. Men synes uansett du skal handle inn lactulose. Det smaker søtt og godt, og er ikke skadelig..:)

Skrevet

Husk å drikke rikelig når man tar lactulose. Hvis ikke gjør det vondt verre i om med at avføringen blir fryktelig seig...

Hilsen sykepleier som har sett problemet:s

Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Det har ikke begynt sånn hos meg enda, men jeg hadde store problemer med det i forrige svangerskap.

Har noen av de samme rådene som Marte med bolle i ovnen♥ Det er ikke sikkert at det funker, men det var det jeg brukte som hjelpemiddel...

Ta en skje med linfrø og drikk et stort glass vann hver morgen.

Spis svisker (selv om det ikke er så godt...)

Begynn dagen med frokostblanding (eller grovt brød) som får magen til å jobbe litt.

Lykke til!!

Skrevet

Takker for alle gode råd :-)

Håper virkelig magen kommer seg snart, for dette var ikke noe særlig behaglig.

Skrevet

Fort deg i butikken og kjøp MALTEKSTRAKT!!! Det virker kjapt!

Ellers så skjønner jeg godt at svisker ikke er godt, men kjøp den sviskemosen som er ment for bebisser som du kjøper på glass i barnematavdelingen. Den vil nok også gjøre susen!

Ellers, men det vet du sikkert, 2 liter vann daglig...minst!!!

Skrevet

vann, 30 min rask gange, havregrøt til frokost og en kopp kaffe- løp på do!

Linfrø skal visst også funke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...