Gå til innhold

Etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn er greia: Jeg og samboeren min venter nr. 2. Nr. 1 har hans navn. Det syns jeg var helt i orden fordi vi da akkurat var blitt forlovet, og vi kom da til å gifte oss, og jeg ta hans navn. Men det viste seg i ettertid at samboeren min egentlig ikke hadde så lyst til å gifte seg. Ihvertfall ikke på lenge lenge.

Han vil ikke at jeg skal ta hans etternavn før vi gifter oss, for det syns han er teit.

Jeg syns det er trist å ikke hete det samme som barnet mitt. Jeg fåreslo at barn nr. 2 kunne få mitt navn, så fikk vi "ett hver". Så kunna vi alle bytte til samme navn når vi endelig gifter oss. Men det syns han var megateit, at barna skal ha forskjellig navn altså.

Jeg forklarer ham at det er litt sårt å ikke hete det samme som barnet mitt, han syns jeg er tåpelig. Jeg sier da at siden han syns det er tåpelig av meg, så har han kanskje ikke noe i mot at begge barna får mitt navn da (altså at vi skifter på nr. 1 også) Men det vil han ihvertfall IKKE, for da kommer folk til å tro at de ikke er hans barn...

Er det jeg som er veldig sår og vanskelig her? Er det noen av dere som er i samme situasjon som meg, altså ugifte og gjerne vil hete det samme som barnet/a? Hvordan har dere løst det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke tåpelig som føler det slikt. Ut i fra hva du skriver virker han veldig lite fleksibel og lete forståelsesfull. Mitt barn har min samboers navn, men jeg ønsker også en dag og ha samme navn uavhengig om vi gifter oss eller ikke. Det er ikke en mulighet at barna får begges navn?

Skrevet

Hva med en kombinasjon av begges etternavn, på begge barna. Da får du samme etternavn, delvis, som de. Samtidig som de heter det samme som han, så ingen skal betvile at han er far. F.eks. Kari Lund-Hansen.

Skrevet

Ja, det syntes jeg at var litt teit.. Skal barna dine ha hvert sitt etternavn? Kan ikke begge to heller få begge sine etternavn da..? "Susanne Ruud Johansen", liksom. Syntes det blir litt feil at barna skal få hvert sitt etternavn, for så at det ene skal bytte etternavn om et år, to år, fem år..

Skrevet

Ja, det var kanskje litt teit. Men det var bare et av mange forslag da.

Vi har vurdert begges etternavn, men vi har dobble bindestreksnavn begge to, samt at de er lange, og barnet har dobblt fornavn, vi føler det blir borderline barnemisshandling med så mange navn, hehe.

Gjest Tale30
Skrevet

Vi har blitt enige om at barnet skal ha mitt navn som hovednavn og hans som mellomnavn. Grunnen til dette er at jeg er enebarn, og familienavnet blir ikke ført videre hvis mine barn ikke får mitt navn. Jeg syns det var en veldig grei løsning, da jeg ikke er med på at farens navn automatisk skal være hovednavn.

Det med den ene av deres navn til mellomnavn og den andre av deres navn til hovednavn er en grei løsning. Men jeg ville i alle fall la begge barna hete det samme.

Skrevet

Jeg hadde hatt likt etternavn på mine barn. Her tok vi begge etternavnene med bindestrek.

Min fetter og kusine har like etternavn med er byttet om på hver av dem.

Eks. Thomas Eriksen Hanssen

Julia Hanssen Eriksen

Dette fordi begge foreldrene skulle få etternavnet sitt. Men hvorfor da ikke bruke - ?? så blir begge etternavnene brukt liksom...

Skrevet

Blir litt mye med fire navn i etternavnet, ja.... Enten får dere velge et av hvert deres etternavn og gi barna egne med litt fra hver. Ellers får du gi barn nr. 2 samme etternavn som nr. 1, synes jeg. Syns det er merkelig å ikke ha samme etternavn på begge barna, når de har samme mor og far.

Skrevet

Haha, ja nei da skjønner jeg. Jenta mi har to navn + to etternavn, syntes at det er utrolig langt og egentlig ganske tungvindt å si hele sulamitten på èn gang egentlig, hehe. Så forstår deg godt! Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært å rope på "Sunniva Marie Ruud-Johansen Jespersen-Martinsen" liksom.. ;-P

Skrevet

Vi kommer nok til å gifte oss tilslutt, så da får jeg navnet til familien min. For meg er det ikke viktig HVILKET navn det er, men at vi har likt. Egentlig syns jeg det aller beste løsningen hadde vært om jeg bare byttet til hans selv om vi ikke er gift. Jeg har sjekket og det har man mulighet til når man er samboere. Men det er visst uaktuelt. Gifte seg vil han ikke nå, altså han kan godt gifte seg, men han hater fester der han er midtpunkt og vil derfor drøye det så lenge han kan. Jeg har foreslått at vi bare kan signere papirene, vi er ikke religiøsne og for meg er det bare en formalitet. Men han vil ikke det heller..

Vi har vært forlovet i en årrekke og samboere i en enda lengre årrekke, og han er nok mest komfortabel med at tingene forbir som de er.

Skrevet

Dette må dere selv finne ut av.

Men med første barn var ikke vi gift. Barnet vårt fikk mannens navn, siden jeg visste at vi kom til å gifte oss en dag, og at jeg da ville endre navn. Etter barnet ble født, ble vi etterhvert forlovet, og så gift. Så når neste nå kommer, har vi alle samme navn.

Hva med å gifte dere i en ambassade eller sjømannskirke da? Da får dere en fin vielse, samtidig som han slipper å være midtpunktet i en stor fest. Eller gifte dere på rådhuset, og ha middag med familien.

Skrevet

Det er MEGATEIT å være forlovet uten å ha planer om å gifte seg. Det er MEGATEIT at barna skal ha hans navn. Det er MEGATEIT at du er så ydmyk at du tar hans navn når dere er gift og han ikke gir deg noe respekt tilbake. Det er megateit at han ikke vil at du skal ha hans navn nå (Syntes du er svært liberal som i det heletatt tar hans navn når dere gifter dere. Riktig koselig syntes jeg du er. ) Nå syntes jeg dette barnet skal ha ditt navn. Punktum.

Skrevet

Nå er det ikke uvanlig at familie i dag har mange forskjellige etternavn, derfor syntes jeg den nye babyen skal ha ditt etternavn. Også syntes jeg han asap skal vise deg respekt nok til å holde løfte han gav deg under forlovelsen og gifte seg med deg. Hvis han er mot midtpunkt så hadde han bare signert papirene så dette er opplagt bare noe han sier for å lure deg.

Skrevet

Lure meg gjør han ikke, jeg kjenner den mannen bedre en han kjenner seg selv. Men jeg er enig med deg i at han bør få fingeren ut av rompa og bli med å bestemme en dato. Storfest ellen nadafest, det spiller ingen rolle. Det var han som på død og liv ville forlove seg. For meg har det aldri spilt noen rolle.

Skrevet

Jeg heier på deg Hoved innlegg og til den gjøken har bestemt dato syntes jeg babyen skal ha ditt navn. Den kan endre navn samtidig med deg! Stå på. Ikke la deg sjalte og valte med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...