RødRev Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Hva synes dere om det? Jeg er selv kristen, og har av og til snakket med folk på gaten om Jesus og tilbudt forbønn. Men kan synes det er litt flaut egentlig, føler meg av og til litt påtrengende. Jeg har en del venner som snakker mye med folk på gaten og ber for dem, lurer litt på hva man synes om det da..?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 jeg syns at tro å religion er opp til hver enkelt å tenke over å bestemme selv, så lenge ikke noen ønsker kontakt å diskusjon om temaet, syns jeg at det ikke skal bli presset på eller tvunget inn i diskusjon eller prat om noe som helst i temaet av ukjente folk.... jeg liker ikke å bli kontaktet på den måten eller lignende måter!!!!! jeg har mine meninger om livet, som er samlet av livserfaring, vitenskap og historie, ikke fra hva andre mener å sir.............
RødRev Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2008 Ville du ha vært ærlig med de som oppsøkte deg da?
*bolla pinnsvin* Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Folk som oppsøker meg på gaten for å snakke om religion ser jeg egentlig på som litt skrullete og rare, for å være helt ærlig.
RødRev Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2008 Hehe.. ja, de gangene jeg har gjort det har jeg nok selv følt meg litt skrullete og rar.. Det går jo helt på tvers av norske nromer og kultur.
mor_til_2_84 Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Jeg syns tro og religion er så personlig , at jeg blir provosert av å bli oppsøkt på gaten. Og det er samme hva slags tro de tilhører. Jeg tenker som så at dersom jeg skulle vært interessert, så finnes det utallige måter jeg kunne funnet info selv. Kan lissom ikke se for meg at jeg skulle gått rundt i kristne eller troende miljøer og spredt midt budskap om å tro på absolutt ikke no... Ser ikke helt poenget. Folk tror på det de vil..
ilah Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Jeg er en av de sære som elsker å diskutere religion (har studert religion). Jeg drar med meg hjem både mormonere, pinsevenner og jehovas vitner, serverer urtete og lar meningene flomme. Jeg har også hatt mange spennende samtaler med en av byens imamer og hare krishna (som også er sterkt misjonerende). Men det er ikke så mange av vennene mine som liker det, så du skal nok møte mange negative før du møter en som meg, og ennå lenger før du møter en du kan omvende. MEN! Bønn er svært svært personlig. Jeg syntes absolutt ikke du skal begynne å be høyt for folk på gaten. Be inni deg. Kanskje kan du bare dele ut ting, og så be gud lede deg inn i samtaler med de som virkelig er interessert?
RødRev Skrevet 19. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. juli 2008 Jeg også elsker å diskutere og snakke med folk, har snakket mye med Jehovas vitner bl.a. Er enig i at bønn er personlig, er ikke så ofte jeg har gjort det på gaten, da det føles litt ubehagelig i grunn.. Men de vennene mine som gjør det ofte, sier de stort sett får positive tilbakemeldinger. Vil det si at de er heldige med dem de treffer på, eller er folk flinke til å lyge..?!
RødRev Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. juli 2008 Der er jeg ikke enig! Det kommer jo an på måten man gjør det på. Dersom man viser respekt og kun kommer med ydmykt tilbud i beste mening, så er det absolutt ikke frekkhet. Kanskje påtrengde ja, men det blir noe annet.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #13 Skrevet 24. juli 2008 kan du definere hva du syns er frekt med det?
Gjest -<<- Skrevet 24. juli 2008 #14 Skrevet 24. juli 2008 Det blir det samme som mobilselgere og og avisabonnementsmasere etc. - "jeg tror det jeg har å komme med er så viktig at jeg har rett til å plage deg i det offentlige rom," liksom. Det er ikke mange i Norge som ikke har hørt om Jesus, så f.eks nissene som åpner med "Hei! Har du hørt om Jesus?" er enten utrolig uinformerte eller rett og slett så udannede at de tror det er deres plikt å påprakke andre sine meninger helt ubedt. Hadde jeg hatt lyst å vite mer om så er både google og telefonkatalogen helt utmerkede verktøy. Enn så lenge: Drit i å forpeste det offentlige rom med religionsarroganse.
Gjest -<<- Skrevet 24. juli 2008 #15 Skrevet 24. juli 2008 Deg om det. Jeg synes det ER frekt å være påtrengende overfor fremmede mennesker på offentlig grunn, jeg. Men rent sånn i all ydmykhet og med den største respekt; skal vi ikke sette oss og prate litt om at det du tror om tilværelsen er helt feil og at det jeg tror er helt riktig?
Gjest -<<- Skrevet 24. juli 2008 #17 Skrevet 24. juli 2008 Samma det, vel. Poenget blir jo uansett at det er skitarrogant å helt ubedt forsøke å påprakke folk på gata hva man selv mener er riktig, særlig når det gjelder noe så allment kjent som religion. Folk flest kjenner godt til ulike religioner og er utmerket i stand til selv å oppsøke informasjon og misjonering om de måtte ha behov for det.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #18 Skrevet 24. juli 2008 du må gjerne mene det om du vil. Men det å snakke til folk om Jesus er litt som å være på fisketur.Man tilbyr fisken agn(mat) og noen biter på kroken og vil ha det man tilbyr.Andre svømmer bare forbi
Gjest -<<- Skrevet 24. juli 2008 #19 Skrevet 24. juli 2008 God sammenligning. Hvor begeistret tror du fisken er for fisketurene dine?
RødRev Skrevet 25. juli 2008 Forfatter #20 Skrevet 25. juli 2008 Jeg forstår godt at det kan oppfattes som arrogant og bedrevitende. Men jeg tror nok at de fleste som gjør dette kun har gode intensjoner. De mener å ha funnet noe fantastisk, og da føles det nok helt feil å holde for seg selv. Dessuten blir ofte forbønn tilbudt i sin enkelhet; uten forkynnelse eller spørsmål om frelse. Da handler det jo egentlig kun om omsorg, ikke om belæring. Men det er klart at dersom du i utgangspunktet er uenig, så vil du nok oppfatte dette som noe veldig negativt uansett.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2008 #21 Skrevet 25. juli 2008 He he, fisken blir nok grilla etterpå den ....men poenget var det å tillby mat for det er jo det man gjør når man forteller om Jesus.Det er faktisk en god sammenligning.Mennesket får noe fantastisk når det biter på kroken som f.eks evig liv
Gjest -<<- Skrevet 25. juli 2008 #22 Skrevet 25. juli 2008 Det var vel litt av poenget mitt når det kommer til å kalle det arrogant. Du tror det er slik, andre tror ikke det. Det er ikke noe "faktisk" ved det hele. Om jeg tror du ville få et fantastisk liv bare du adopterte bort ungene, skilte deg fra mannen og reiste for å bo i et kloster med tause buddhistnonner i indre Tibet, så betyr ikke det at det faktisk er slik og heller ikke at det ikke ville være frekt å stoppe deg på gaten for å forklare deg at det er slik.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2008 #23 Skrevet 25. juli 2008 En har flust med fakta å vise til ang. bibelen og hendelser som er skrevet der.Det er nå en ting. Darwins teorier er kun teorier og folk blir ikke kalt arrogant om de går rundt å sprer disse . Ei heller blir muslimene kalt arrogant når roper ut sine bønner fra moskeene . Grunnen til at Hinduene ikke er så aktive til å misjonere er nok det at de tror man må være født Hindu for å kunne ha noe del i det de tror på, alle andre er vel gjerne fortapt da... Dersom noen ikke liker religionsutøvelse og vil ha den forbudt så er den personen i mot religionsfrihet.Kansje det gamle sovjet hadde vært det rette stedet for vedkommende med kommunisme og full kontroll av menneskers åndsliv.Der var all religion forbudt. Jeg er glad for at vi i dette landet fortsatt har religionsfrihet(enn så lenge) I India kan man risikere å bli drept dersom man sprer andre religioner enn hinduismen og i Iran blir man lett hugget ned dersom man sprer noe annet enn koranen.I Kina har bibler vært forbudt i mange mange år og Tibetanerne med sin buddhisme blir kjeppjaget, der er det kun kommunisme som gjelder den dag i dag.
Gjest -<<- Skrevet 25. juli 2008 #24 Skrevet 25. juli 2008 Jeg har aldri blitt stoppet av misjonerende darwinister på gata. Eller muslimer for den saks skyld, selv om de så avgjort har en religion man kan konvertere til. Er det noen her som har sagt at de vil ha religionsutøvelse forbudt? Jeg ser ikke koblingen din mellom å mene at påtrengende gatemisjonering er frekt og utrivelig og å skulle være mot ytringsfrihet.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2008 #25 Skrevet 25. juli 2008 koblingen ligger i at mange påvirker det offentlige rom uten å bli kalt frekk og arrogant mens de som vitner om Jesus derimot blir det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå