togutter-08og10 Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Lillegutt kom på tirsdag og jeg slet litt med å få igang amming. Jeg ble anbefalt å gi morsmelkstillegg av de ansatte på sykehuset i tillegg til amming selvfølgelig. Jeg ammer ca 10 min på hver pupp (da vil han ikke mer) hver andre til 3. time hele døgnet. Det kan gå 4 timer på natten hvis han ikke våkner. Vi har gitt han 40- 50 ml morsmerstatn etter noen av måltidene. Da sluker han det raskt og sover bedre etterpå. Er det et tegn på at jeg har litt lite melk? Vi skal på ammekontroll/ veiledning på sykehuset på tirsdag. Takknemlig for svar da jeg er helt grønn på omtådet og vi driver å flytter så jeg har ikke bøkene om emnet tilgjengelig.
Zupermam Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 synes kanskje 10 min på hver pupp er litt lite... prøv å legg han til litt oftere, så få du kanskje litt mer melk, ( om du har lite ), og han får litt trening i å spise. Min sønn var litt treg til å skjønne hvordan han skulle ta pupp, men etter litt trening gikk det veldig mye bedre. Finnes det ikke en ammeklinikk på sykehuset der du skal på tirsdag? Jeg fikk god hjelp ang alternative ammestillinge, og de hjalp jr til å få bedre tak på puppen, og dermed spise bedre og mer. Lykketil!
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Først og fremst gratulerer med prinsen:) Jeg synes det er litt rart at du ble anbefalt å gi tillegg.... regner da med at det var fordi melka ikke hadde kommet enda. Jeg har ammet 20 min på hver pupp min annenhver time når de er så små. De har vel stort sett hengt i puppen for å si det sånn. Gir du tillegg etter måltidet vil det jo gå lenger tid til han blir sulten igjen og produksjonen blir ikke stimulert. Hvis han har gått opp det han skal på tirsdag bør du kutte ut tillegget.
mamman til to gutter Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Hvis jeg ikke husker feil, fikk jeg beskjed om ca30min på hver pupp i begynnelsen til produksjonen tok seg opp ordentlig. Jeg måtte legge til mini mange ganger pr pupp for å få han til å suge så lenge og han sovnet ofte i tillegg til at han slapp taket, så vi maserte hender og føtter og strøyk i nakken til den store gullmedalje så han skulle få i seg nok mat. Heldigvis gikk det seg til etterhvert og etter startproblemene gikk det helt fint, fullammet til nesten 6mnd og han ammer fortsatt morgen og kveld og nå er han over 1år.
LapScouse Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 Første to ukene etter at James var født skrev jeg opp hvert måltid, når og hvor lenge. Det varierte fra 5min- 1hr med amming, med alt fra 1hr-4 hr mellomrom. Jeg fikk beskjed om å vekke barnet om det var 4 timer siden jeg sist begynte å amme han, men ikke om natten. Jeg gav han aldri mme så de tingene kan jeg ikke svare på.. Beste rådet for å få ammingen godt i gang er å ligge litt sammen med barnet, kankje ikke å sove, men slappe av- og slenge puppen ut når du tror han vil ha.. Jeg syntes amming var kjempevanskelig!! men det å ligge og amme var veldig avslappendes for oss begge. Hvis du gir han mme hadde jeg pumpet meg når det måltidet ble gitt og gitt pupp som vanlig ved hans neste måltid- slik får du opp melkeproduksjon. Jeg pumpet nesten alltid når jeg visste at lillegutt var mett og god og nettop hadde sovnet. Slik hadde vi alltid melk i frys. Lykke til! Klem
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Gratulerer så mye med gutten din! Når det gjelder ammingen, varierte det en del med lillegutt, men husker han av og til spiste i veldig korte økter. Ofte fem-ti minutter bare, og jeg bekymret meg mye for dette, men han gikk veldig godt opp i vekt likevel! Det viste seg etterhvert at jeg hadde veldig kraftig udrivningsrefleks, så han fikk nok i seg mye fort! På sykehuset sa de veldig mye forskjellig. Ei sa at jeg måtte amme minst en halvtime på hver bryst minst åtte ganger om dagen, helst opp mot tjue (!) ganger, mens ei annen sa at hvis han var fornøyd etter ti minutter var det helt greit! Rart man blir forvirret? Jeg tror den eneste måten å finne ut dette på er å se an gutten din, om han virker fornøyd og er rolig, og om han går opp i vekt. Signerer i tillegg LOTP's forslag om å droppe tillegget hvis han legger godt på seg! Jo mer han suger, jo mer melk får du jo!
ALMA1 Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 Hmm syns det er veldig rart at du fikk beskjed om å gi tillegg så tidlig,da eneste måten og få mere melk på er å amme å amme å amme å amme....hvor lenge de drikker i gangen varierer fra bebi til bebi,mi første jente ammet jeg sikkert 20 min på hver pupp,og syns hun hang på brystet hele tiden.Mens nr to bruker ca 10 min og hu ammet jeg hver andre-tredje time hele døgnet de første ukene.Så ble det lengre imellom,hun er 3 mnd nå......men så har vi økedager da,da henger hun på puppen et par dager,før det blir som før igjen.Prøv uten tillegge,og amm oftere så skal du se at det blir melk.(men det finnes selvfølgelig unntak her og) Lykke til!!!
Northernlights Skrevet 13. juli 2008 #8 Skrevet 13. juli 2008 Nå er det en stund siden minstemann var nyfødt, men jeg ammet han omtrent hver time de aller første ukene. Han var av typen som vil ha lite men ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå