Gå til innhold

I vg igår stod det om tvungen pappapermisjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men heter det ikke foreldre permisjon?

Ingen fredre blir vel tvunget til å ta permisjon fra jobben for å ta seg av barna sine, men så blir vel ingen mødre det heller?

Dette er vel noe foreldrene må bli enig seg i mellom. Eller er alle fortsatt så trangsynte at mødrene MÅ være hjemme og fedrene SKAL være ute og tjene penger?

(Ja, amming ogalt må tas hensyn til, men permisjonene er jo faktisk ET HELT ÅR, og ingen gir vel morsmelk som eneste næring etter fylte 6 mnd.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå leste ikke jeg det som sto i vg i går, men det er vel mulig at det omhandlet nettopp det du skriver; "tvungen pappapermisjon".

En tredeling av permisjonen vil jo gi oss mammapermisjon, pappapermisjon OG foreldrepermisjon (/som kan deles etter eget ønske).

Når du nevner at ingen gir morsmelk som eneste næring etter fylte 6 mnd lurer jeg på hva barnet/barna dine spiste da de var 6 mnd. Sønnen vår har akkurat fylt 6 mnd, og vi har såvidt startet å gi ham grøt. Dersom jeg skulle vært ute i jobb nå hadde pappaen vært nødt til å gi ham morsmelkerstatning om dagen. Jeg synes det er synd hvis noen skal måtte bli tvunget til å gjøre dette før de selv ønsker. =)

Legen min, som er tre-barnsmor, fullammet to av barna sine til de var 7 og 7,5 mnd gamle. De nektet simpelten å spise grøt=) hehe... Det å starte med fast føde går nemlig ikke på skinner for alle.

=)

Skrevet

He he, sign Stinepinekline. det går virkelig ikke på skinner...

Uansett, det som er trist med dette forslaget er at det er tvang. Resultatet vil bli laaaange barnehage køer fordi et stort antall barn i 8-9 mnd alder vil bli tvunget ut i barnehage. Ikke alle har økonomi til at pappa skal ta seg permisjon, så lenge satsene regnes ut i fra mors inntekt. Her i huset ville det resultert i et enormt fall i økonomien...

Idiotiske politikere som kun vil ha navnet sitt nevnt i en ny reform. For man er jo ikke en vellykket politiker uten??

Skrevet

Dette blir kanskje en liten avsporing, men det stemmer da ikke at fars foreldrepenger regnes ut fra mors inntekt (for da skulle mannen min hatt mer utbetalt når han hadde permisjon sist, siden jeg tjente langt mer enn ham).

Det som er problemet for enkelte er vel at det er et tak (tror det er på 6 G) for hvor mye man får utbetalt, så de som tjener over dette, taper jo en del på å ta permisjon (og ofte gjelder dette pappaen). En del arbeidsgivere dekker differansen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...