Gå til innhold

Hva er forskjellen på ADHD og ADD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

adhd: attention deficit hyperactivity disorder, dvs oppmerksomhetssvikt- og hyperaktivitetsforstyrrelse

add: attention deficit disorder, oppmerksomhetsforstyrrelse. Dvs konsentrasjonsvansker mm, uten høyt aktivitetsnivå. Oppdages oftere senere, da det er en mer anonym lidelse.

Skrevet

Takk for oppklarende svar! :)

De som var "mindre smarte" på skolen som fikk ekstra undervisning osv , er det en mulighet for at de har ADD?

Skrevet

Ja. Det er trolig stor undersiagnostisering blant gruppen med ADD, tror vi. Dvs mange som aldri får diagnosen i det hele tatt. Veldig mange av de "mindre smarte" hadde nok en vanske som dette eller en annen utfordring, de var sikkert like smarte som du og jeg:-)

Skrevet

Har ikke noe med intelligens å gjøre.

En med ADD har konsentrasjonsvansker og "detter ofte ut". Personen har vanskelig for å få med seg informasjon, både skriftlig og muntlig, og kan også slite sosialt ettersom h*n hun sliter med å henge med i samtalen og forstå de sosiale kodene.

En med ADHD har ovenstående symtomer og er i tillegg hyperaktiv.

Skrevet

Sånn IQ-messig sett, er det ikke forskjell på de uten og de med ADHD/ADD.

Det er konsentrasjonen som er "problemet"(ikke bare det, men mye det) i prestasjoner.

ADHD har hyperaktivitet i tillegg, det har ikke ADD.

Min har ADHD, og har meget høy IQ, men det viser ikke på karakterene.

Skrevet

ADHD er de som er hyperaktive

ADD er ikke hyperaktive, men har samme konsetrasjonvanskene og ellers det en med ADHD har

Skrevet

Min sønn har ADD,fikk diagnosen da han var 13 år Da har han i alle år blitt sett på som klassens bølle og problem,så det var greit å få en diagnose på det.

Han er meget smart,ligger over landsgj.snitt på forskjellige tester.Men klarer ikke konsentrere seg om lekser el det faglige på skolen,går bra på prøver pga god hukommelse.Sliter også sosialt,og har få venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...