Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Litt utenom BIMtema, men vi prøver... Har altså hatt pusejenta mi siden hun var 7 uker. Vi bodde da i enebolig, og pus sprang inn og ut som det passet henne i 2 år.. Hun var en trygg, glad, kjelen og leken pus. Så måtte vi selge huset, og flyttet til en mindre leilighet, pus fant seg fort til rette. Men kort tid etter, ca 2 mnd siden, flyttet vi nok en gang til et større boligkompleks, det bor masse katter her, blant annet en på hver side av oss. Pus blir angrepet, jaget, hun forsvinner ut kl 6 om morningen, men tør ikke komme tilbake før midnatt når det er stille i nabolaget, og kattene er inne. Ser ikke snurten av henne hele dagen. Hun har fått et stort sår under haken sin, og inatt lå den hersens nabokatta på VÅR terasse og angrep pus da hun ville inn, skremte henne langt vekk. Etter mange laaang tid, fant vi henne, såret på haka var revet opp igjen, og for første gang hveste hun mot meg om samboern min, hun hadde jo vondt. Fra å være en trygg pus har hun nå blitt nervøs, engstlig og skvetten, Hun tør ikke være inne hvis veranddadøra eller ytterdøra står åpen. Da piler hun avgårde med halen mellom bena. Tydelig at hun er redd. Syns det er helt forferdelig, det har jo bare blitt verre og verre iløpet av den korte tiden vi har bodd her. vi trives kjempegodt, men det skjærer i hjertet å se lille pusejenta mi lider som hun gjør. har noen forslag til hvordan jeg kan løse dette? har endelig funnet et sted vi trives, men det er også veldig viktig for meg at pus har det bra... What 2 do, what 2 do.............:/
Gjest Tale30 Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Ånei, dette høres helt forferdelig ut!! Jeg har overhodet ingen erfaring med dette, da jeg har innekatt (rase som trives best inne så jeg har nesten ren samvittighet) Men går hun ut frivillig, eller er det dere som slipper henne ut? Kanskje hun ville føle seg tryggere om hun ble innekatt for en stund? Når det gjelder innemiljø har jeg lest at man skal flytte alle kattens territorier, som mat, do, klatretre, seng osv bort fra steder hvor hun kan se andre katters territorie.. dette vil i alle fall få henne til å føle seg som egen sjef inne i huset.. Uff det er ikke lett å skulle rådgi i slike situasjoner. Hva med å kontakte en person som er ekspert på katters adferd? De finns og man kan komme i kontakt med dem gjennom veterinæren. Masse lykke til!!!
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 stakkar pusen:( vet alt om d å flytte til en annen plass med katter.. jeg vet ikke helt hvordan du skal løse dette..men jeg tror nok pusen din trenger å komme inn i miljøet å tilpasse seg litt..de andre kattene har styrt som sjefer i d området deres å er sikkert deres revir..kanskje de kattene bare trenger å få vite at de ikke er sjefen der lenger..å at hver gang du ser den katten så jager du den.. jeg tror nok at pusen din kommer til å venne seg til plassen etterhvert..men d kan nok ta litt tid.. men noe mer råd enn d kan jeg ikke gi:( men tror nok at d kommer til å stabilisere seg etterhvert.. lykke til:)håper andre kanskje har noen råd og eller tips til deg
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2008 tusen takk for svar! Vi ser helst at pus er inne, men hun er vant til å være ute hele tiden helt fra 7 ukers alder så jeg får henne ikke til å slappe av inne en hel dag, ut skal hun, på død og liv. Hun har både do, mat og vann på steder uten innsyn, og jeg kjeppjager nabokatta når jeg ser den på vår terasse eller utgangsparti. Vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg, men kanskje prøve veterinærkontoret i morgen. Håper virkelig dette går seg til, jeg er livredd hun ikke skal komme hjem igjen en vakker dag.
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 jeg tror d skal mye til for at hun ikke kommer hjem en dag..så lenge hu vet at dere elsker henne å gir henne mat å trygghet så er d hos dere hu vil være:)ikke vær redd for d..:)men prøv å snakk med de på vetrinærkontoret..de vet nok mer om sånne ting:) å gi en tilbakemeld på hva de sa i tillfelle:)
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2008 takk, det skal jeg gjøre.. Ringer dit i morgen!
Ella78 m/ A&M Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 Huff, så fælt! Dette er sikkert en skikkelig bekymring for deg, det hadde det vært for meg også. Vil helst ikke tenke på hvordan det ville vært for pusen vår om vi måtte flytte. De er jo som barna våre, vi er så glad i dem!! Jeg har vel ikke så mange råd, utenom å kanskje snakke med veterinæren deres om saken. Ellers ville jeg ha forsøkt å tilbringe tid sammen med pusen utendørs, og jaget eventuelle nabokatter mens dere var der ute sammen.. Tidkrevende, men sikkert verdt det. Er det noen mulighet for å lage et "utkikkspunkt" for henne på noe vis, f.eks på terrassen? Katter føler seg jo tryggere i høyden, har jeg hørt. Uansett, lykke til! Hun slår seg nok til ro til slutt, men ikke morsomt for verken dere eller henne nå i denne perioden...
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2008 takk for tipset, jeg får gå ut sammen med henne, og bruke litt tid på det. Det er bare litt vanskelig i ukedagene når sambo er på jobb, og jeg er hjemme med de 2 barna mine, men får gjøre så godt jeg kan.. Og ja, pus er også et av barna mine, helt klart. Idag har jeg brukt masse tid på å lete etter henne og jage den andre katten VEKK fra vår plass. Tror den har skjønt at vår veranda ikke er dens teritorie nå. Utsiktspunkt var heller ingen dum ide, men vanskelig da andre katter også fritt kan komme til å bruke den plassen... men takk for 2 gode forslag!
-˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙- Skrevet 13. juli 2008 #9 Skrevet 13. juli 2008 Mange gode råd her. Men er pusen din sterilisert? Etter at vi steriliserte pusen vår har jeg merket at det er mye mindre katter rundt huset vårt. Det er visst en lukt de ikke gir fra seg lenger, så hun er ikke så intressant for andre katter lengre.
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2008 hun er sterilisert ja...
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 13. juli 2008 #11 Skrevet 13. juli 2008 du får kjøpt hos veterinær, feromoner til å sette i stikk kontakten. det rekker over store deler av huset, og de feromonene gjør at katten roer seg ned og er avslappet hjemme. det kan jo hjelpe kanskje? min katt var også sånn. etter to års prøving, så valgte jeg og avlive han. Det var for kattens beste, da han ble tynnere og tynnere, gikk rundt som en skygge og var mer død enn levende. jeg prøvde alt, men måtte gi opp han var 7 år. men feromonene hjalp han en stor periode hvor han var roligere og følte seg bedre med seg selv. prøv det
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #12 Skrevet 13. juli 2008 Hold auge med den/dei kattene som er vers i å plage katten din. Når nabokatten t.d. legg seg på din terasse, så jag den laaaangt vekk. Ver gjerne brutal, rope,husje, "feie bort" med en kost og gjerne kaste noko etter den (men ikkje PÅ den) slik at den skjønnar at der er den IKKJE velkomen. Gå katten din i forsvar. Ser du at den er i slosskamp, bryt inn. Snakk med eigaren til dei andre kattene, eller ordn sjølv, slik at din katt og ein og ein av dei andre møtast. Når den andre katten begynner å hvese mot din, så tar du den i nakkeskinnet, slik at den sluttar. Gjennta det ei stund. Så lar du katten gå. Gjennta dette nokre gongar (nokre gongar i veka). Det pleier å hjelpe. Sjølv har driv eg å venner ein hund og ein katt til kvarandre. Krevande og det tek tid..
ippemo får augustbaby Skrevet 13. juli 2008 #13 Skrevet 13. juli 2008 Jeg hadde investert i katteluke med magnetlås (så har pus magnet på halsbåndet sitt). Og bruk tid ute med pus og jag de slemme pusene bort. Jeg har selv en engstelig gammel pusedame som er fritt vilt for nabokattene. Noen runder med vannpistolen fra meg, så er de ikke så lysten på å gå inn i hagen vår. Om ikke noe fungerer, og hun ikke trives inne, så hadde jeg omplassert henne. IKKE avlivd henne. Omplassert.
anette&tutta mari :) Skrevet 14. juli 2008 #14 Skrevet 14. juli 2008 jeg ville nok desverre ha omplassert katten... når den er vant med å gå ute og opplever nå å være redd, det er ikke bra. og at den blir jaget og får sår som gjør vondt. det beste for katten ville nok vært å gi den til noen som har mulighet til å ha den ute, uten at det er mange andre katter der. det er jo trist, men man må tenke på hva som er best for katten.. lykke til!
Gjest Skrevet 14. juli 2008 #15 Skrevet 14. juli 2008 omplassere den??nei jøss,d må du ikke gjøre ..hu har jo nettopp flyttet..må jo gi den tid til å venne seg til plassen å alt rundt..alt er ikke knirkefritt etter så kort tid..d går jo an å prøve ting å tang før en gjør noe så drastisk som å omplassere den..de fleste er jo sååå gla i katten sin at de gir de ikke opp så lett.. nei ikke gi deg du..jeg tror d kommer til å gå seg til jeg:)
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 14. juli 2008 #16 Skrevet 14. juli 2008 Å, kjenner jeg får helt vondt inni meg når jeg leser innlegget ditt. Jeg elsker pusen min og har vært skikkelig bekymret for henne da det er flere store hannkatter i nabohusene som løper etter henne og plager henne. Jeg har mange ganger stått med hjertet i halsen og sett på jakten. Men det har heldigvis gått seg til. Pus vil stadig ut, så jeg regner med at hun er vant til det nå. Hun er trygg og kjælen inne så jeg tror ikke hun har tatt noen skade av det. Derfor ville jeg nok gitt det tid, ikke omplassert pga dette. Snakk med veterinær om saken, de vet sikkert råd. Det kan ta litt tid for pusen, men er verdt det hvis dere får tilbake den gode, trygge pusen dere hadde. Lykke til! PS: kom gjerne med oppdatering etterhvert, vil gjerne høre hvordan det går, hvilke råd dere fikk av veterinæren.
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. juli 2008 Hei igjen, til alle dere snille damer som har tatt dere tid til å svare meg! Idag gikk jeg ut SAMMEN med pusen min kl 11, vi gikk en runde i kvartalet sammen, hun henger i helene mine når vi er ute sammen. Hun la seg under bilen like ved utgangsdøren, nabokatten kom og fløy på henne, men jeg var der med spruteflaska, og sprang etter den hehe,.... Var sikkert et festlig syn for naboene mine. Passet på pusen min i flere timer idag, og det hadde effekt! Hun har tuslet rundt på tunet lenge, så tilslutt sprang hun avgårde, da jeg satt meg hos naboen og skravlet litt, men det var ikke før i 15 tiden, og det er fremskritt! Hun har aldri vært så lenge hjemme før. Var også ute og ropte på henne i 23 tiden igår kveld, så da kom hun hjem i trygghet, fred og ro. Ingen tør "messe" med pus når hun har gal mamma med spruteflaske...;-) Ellers ser jeg vel litt mer optimistisk på dette, takket være dere alle sammen som tror det vil gå seg til. Tusen, tusen takk. De som eier nabokatta (er jo den som er verst) har jeg prøvd å snakke med, men de vil tydeligvis ikke gjøre noe, stemningen ble nesten litt amper. Så vi får se nå i første omgang hvordan det går, jeg skal iallefall gjøre mitt beste for å jage vekk de andre, og passe på pusen min ute. Omplassere henne er ikke et tema, det blir som å gi bort et barn. Da ville jeg heller flyttet. Elsker pusen min, og ville aldri kvittet emg med henne.
Gjest Skrevet 14. juli 2008 #18 Skrevet 14. juli 2008 nåååh:)d gleder meg å høre at d går bedre:) d går seg til dette:)
KaWi Skrevet 14. juli 2008 #19 Skrevet 14. juli 2008 Nåååå ble jeg glad =) Og bare "skyt" de andre kattene med vannpistol, det er lov! De må jo lære seg at det har kommet en liten frøken til i nabolaget. Synd at de som eier den verste katten ikke vil gjøre noe... Lykke til videre!
lita78ღ Skrevet 14. juli 2008 #20 Skrevet 14. juli 2008 vi var plaget med at noen av nabokattene markerte seg på terrassen vår, prøvde nok å ta det som sitt territorium (min katt er sterilisert og markerer seg ikke på samme måte). Det ble jo litt lukt av dette..... jeg kjøpte en sånn spray som fjernet kattpisslukt og samtidig får katter til å ikke tisse der igjen. Det funket. Ikke sett noen fremmede katter på terrassen hos oss i hele sommer:-) Katten min er en lat slabbedask:-) så det er godt for han å slippe å måtte passe seg for nabokattene. Jeg tror det er vanskelig for mange katter å skape sitt "område" hvis andre katter har markert seg der, så kanskje en sånn spray kan fjerne luktene fra de andre kattene og din katt kan bli tryggere:-)
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #21 Skrevet 15. juli 2008 Husker du hva den sprayen heter??
tøttomedguttimagen*PÅ OVERTID* Skrevet 15. juli 2008 #22 Skrevet 15. juli 2008 eg har en sånn spray, den heter wash and get off. Har nettopp fått en liten kattebaby på 7 uker. Og har allerede en på 6 år, og vet at sprayen funket på henne når hun var liten og ikke hus trent. så nå har eg sprayet sofaen (for babyen har allerede klart å tisset der 2 ganger) og områder med ledninger. De skal jo bite på alt når de er så liten....
Trulte76 Skrevet 15. juli 2008 #23 Skrevet 15. juli 2008 Da hadde jeg valgt å finne et hjem der hun kunne gå fritt ute uten noen andre katter som jaget henne. Omplasert henne rett og slett så hun får det bedre.
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #24 Skrevet 15. juli 2008 Omplassering blir helt feil, utelivet er jo ikke alt for henne. Hun har en familie her som elsker henne, og hun har vært med oss hele livet sitt. Kan ikke gi bort et barn fordi hun blir mobbet.. Dette skal vi finne ut av, gir ikke opp så lett. Og hvis det viser seg at det ikke går, flytter vi heller enn å gi henne vekk, for det er ikke no alternativ!
ippemo får augustbaby Skrevet 16. juli 2008 #25 Skrevet 16. juli 2008 Hei igjen, jeg har tenkt på dere. Glemte å skrive at jeg ikke ville latt katten være ute uten deg, hvis du likevel er endel hjemme på dagtid. Og pass på og gå ut med jevnemellomrom når hun er ute alene og rop på henne så vet hun at mamma er nær og at hun er trygg=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå