Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ser at noen her har tatt tidlig UL. Jeg har fryktelig lyst til det selv, men har ingen "grunn" til det om dere skjønner. Må man ha en grunn for å ha "rett" på Tidlig UL? Og evt hvor tidlig kan man ta for å se hjertelyden?

Sikkert kjempe dumt spørsmål, men jeg er helt ny i dette, og lurer på om det går an å se hjertelyd ved innvendig UL, eller er det bare ved utvendig?

Er selv 6+4...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, skjeønner godt at du har lyst på tidlig UL...

Jeg er blandt de som har hatt og skal på tidlig UL, dette er fordi jeg har mistet to ganger på rad og går nå på progesteron. Da jeg i tillegg har hatt noen små blødninger dette svangerskapet har legen gitt meg stemepelet "risikosvangerskap"... Ikke noe jeg anbefaler.. =) Det er ikke så mye å se de første ukene. uke 6 ser du en reke som blinker, uke 7 er det en peanøtt som blinker, uke 8 ser det ut som en liten fuglunge. Skal i morgen uke 11 og da bjunner det å ligne en baby. Dersom du ikke vil vente til vanlig ultralyd hadde jeg bestilt en etter uke 12 fks. Da er jo faren for SA minimal, og du ser babyen din som en baby. Du får jo samtidig bekreftet at du kan fortelle verden om din graviditet.. =) =) Dersom jeg ikke hadde fått tidlig UL allerede ville jeg nok ha gått for en i Uke 12, for å utelukke MA før jeg forteller det. Men forstår godt om du ikke klarer å vente så lenge.. =)

Skrevet

Du kan bestille privat ultralyd, men må betale for det selv. Henvisning til gratis ul, via lege, får du kun når det er behov for det - av ulike grunner.

Skrevet

Du kan bestille time hos en gynekolog for en kontroll. Vi bestemmer jo selv hvor vi vil gå til kontroll og gynekologer er et alternativ vi kan bruke. Så lenge det ikke er en privapraktiserende gynekolog er det gratis, de har ultralydapparat på kontoret og tar ofte UL på hver kontroll, istedenfor å bruke doppleren for å høre hjertelyd som jordmor/lege gjør.

Problemer er ofte at det er ventetid hos gynekologen, men du trenger ikke henvisning som mange tror. Går du til en privatpraktiserende en koster det 500 kroner for en UL.

Jeg skal til kontroll hos gynekolog neste uke, da er jeg ca 8 uker på vei og håper på å se hjertet slå i tillegg til å få bestemt en riktig termin. Her ver det ingen ventetid, kunne få time samme uka jeg ringte.

Ellers anbefaler de å vente til uke 12-14, da kan de se alle fire hjertelekammere og at andre indre organer er som de skal.

Skrevet

Du ser hjertet slå på innvendig ul også.

Jeg ville også ha ventet til uke 12 viss du absolutt vil ha tidlig ul, ettersom du da kan se diverse skavanker på fosteret.

Jeg har hatt tre ul så langt, pga fare for å miste. Men nå er alt i orden men jeg skal på ul i uke 12, fordi jeg vil sjekke fosteret, så godt det lar seg gjøre. I akkurat denne uken kan de feks se downs.

egner jo med at alt er ok, men er betryggende å "vite" det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...