Gå til innhold

Er det greit at 11-12 åringer har profil på Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke det. Men er ikke på Facebook selv da, så har ikke all verdens kjennskap til bruken av fjesboka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom foreldrene kontrollerer bruken, ser jeg ikke noe problem med det. Men foreldre kontrollerer imponerende sjelden nettbruken til sine håpefulle.

Skrevet

Men i dette tilfelle vet jeg at kontrollen ikke er tilstedeværende. Hun har også hatt profil på nettby et par år. Jeg er heller ikke der, så jeg kan ikke uttale med om hvor "farlig" det kan være for småjenter.

Skrevet

synes ikke de har noe der å gjøre før fylte 18 ! mye sjekking der å.

Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke tillatt for en 11-12 åring å være på Facebook... Og det er nok en grunn til det. Ser selv (og jeg er snart 30;) at jeg blir lagt til av sleske gubber fra div steder rundt om i verden, og det er ikke nødvendigvis uskyldige kommentarer som kommer fra de... Nei, hold dem unna sier jeg:)

Skrevet

Unger bør ikke ha tilgang til internett i det hele tatt om ikke deres foresatte er i stand til å følge opp nettbruken. Dermed utgår jo også facebook.

Skrevet

Facebook er vel greiere enn mye annet, men i kontrollerte former. Barna må lære å finne fram, samt å vokte seg, i internettjungelen. Som kontaktlærer i ungdomsskolen får jeg innblikk i alt for mange intriger og problemer grunnet uvettig nettbruk. Barna kan ikke slippes løs alene.

Skrevet

Ja er det aldersgrense på FB da eller? De har vel ikke mulighet til å kontrollere det, så da er det jo egentlig litt teit med aldersgrens. Burde heller kalle det en aldersanbefaling da..

Er ikke datteren min det gjelder, men et nært familiemedlem. Hun er en fornuftig jente i utgangspunktet, men har en tendens til å tenke seg om etterpå. Også elsker hun jo oppmerksomhet da. Er bare så redd for at en aller annen tulling skal lokke henne til noe som kan være farlig.

Skrevet

synes det er verre at babyer har egne profiler !

Skrevet

jeg husker godt hva vi brukte internett til når vi var på den alderen... snakke med gutter, og møte gutter.

et under at ting gikk så bra som det gjorde!

Skrevet

Jeg synes det er skremmende at foreldre vet at barn har profiler på steder som Facebook og nettby uten at de selv er til stede der. Du som mor bør og ha profil sånn at du kan se hva din datter skriver, og hvilke bilder av henne som ligger ute. Kanskje blir det en ubehagelig overraskelse, men det får dere begge tåle.

Og til dere ang sjekking... man får det man vil ha. Jeg har profiler begge stedene og har ikke blitt forsøkt sjekka en eneste gang, fordi jeg ikke legger opp til det på noen måte.

Skrevet

Jeg synes ikke at 11-12 åringer skal ha profil på Facebook. For barn fra 10-11 år finnes det noe som heter Biip. Det er liksom Facebook for barn/ungdom. Fungerer på nesten samme måten.

Skrevet

ja, er aldersgrense. man må oppgi årstallet man er født i. hvis man er under 18 får man ikke profil, men er jo bare å jukse på jhvilket år man er født i.. jeg syns ikke at fb er noe farlig. værre med nettby. der kunne jeg aldri tenk meg å melde meg inn.. der er folk bare ute etter flørting. på fb er man jo venner med de man kjenner.

Skrevet

Og hva slags argument er det for at de ikke skal være på Facebook? Dersom alle vennene er på FB så vil nok denne 12 åringen også være det. Dessuten finnes det et forum som heter mammanett.no, hvorfor er ikke du der?

Skrevet

Jeg som mor? Står i et innlegg lenger opp her at det ikke er min datter, men et barn i familien. Om moren hennes har profil på disse stedene har jeg ingen anelse om.

Skrevet

Sorry, misforsto hovedinnlegget ditt. Jeg har liten tro på forbud, mer tro på kontroll.

Skrevet

Hvordan får de tilgang til deg da sånn at de kan legge deg til? Og hva sier du i profilen din som inviterer til den slags? Start med deg selv. Har vært på FB i et halvt år og har bare gamle kjenninger som venner. Og har aldri blitt lagt til. men så er ikke min profil åpen for gud og en hver heller da.

Skrevet

Det er 13-års aldersgrense på facebook.

Som tidligere nevnt er det jo bare for foreldre å følge med.

Er ikke noe problem i at min datter på 14 er der men nå har hun fortsatt til gode å godta venner hun ikke kjenner.

Jeg følger nemlig med hver dag!

Skrevet

Jeg synes overhodet ikke det er okej at barn er inne på facebook, eller chattesider, det finnes jo så mye rart, og mennesker som utgir seg for å være andre enn det de faktisk er, barn har vel ikke evnen til å skille dette ut. Skjønner heller ikke at barn har noe behov for å være inne på disse sidene.

Skrevet

Du er tilgitt:) Er enig med deg om det med kontroll istedet for forbud, men når det overhode ikke er noen kontroll da? (ihvertfall ikke som jeg vet om da). Har liksom aldri vært noen "grenser" for jentungen på de områdene.

Mulig jeg er litt sær, men jenta har akkurat fyllt 12 og hun får farge og klippe håret akkurat som hun lyster (og det har hun gjordt i mange år, fra hun var en 8-9 tenker jeg) og resultatet er som oftest ganske jævlig... Tror hun har 5 hull i ørene, derav et helt øverst i buegangen eller hva det nå heter og hun går i høyhelte sko og åletrange utringede kjoler fra bikbok som jeg mener overhodet ikke hører til på en barnekropp. Dette har hun gått med at par år allerede. Sminke seg på fast basis har hun gjordt et års tid også. Selv mener hun at hun er sent ute med ovennevnte ting i forhold til resten av klassevenninne sine.

Skrevet

det står på facebook, at ingen under 13 år får registrere seg...

Skrevet

Profilen min er lukket så det holder. Kun navn og bilde som er synlig, sånn som det er for alle andre. Hvordan de får tilgang til å legge til? Jeg vil tippe at noen systematisk går igjennom for å finnne jenter, andre for å finne barn og sikkert en del for å finne menn.... Ikke vet jeg, men som deg så er jeg kun venner med gamle kjenninger, men hvem de gamle kjenningene er venner med har ikke jeg kontroll på....

Ser altså ingen grunn til å "starte med meg selv" og mener fortsatt at barn ikke har noe der inne å gjøre...

Skrevet

enig her! de trenger å lære seg nettvettregler. dessverre er det få som har noe særlig greie på det...

men syns vel ikke en 11-12 åring har noe å gjøre på facebook. ei heller nettby... ser mange av elevene jeg har hatt ( i praksis.. er ikke ferdig utdanna ennå..) er på nettby.. de melder seg inn i alskens merkelige grupper, mange med seksuelle undertoner, laget av andre mellom12-15 år.. syns det blir litt drøyt.. men det er nå min mening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...