Ruttitutt :-) Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Jenta vår på 3,5 år har begynt å gjenta det første ordet i setningen, eller stavelsen i nesten hver setning. Hun gjorde det litt før og, så gikk det nesten over, men nå har begynt igjen. Hun kan si f.eks : Ka ka ka kan vi gjøre det? Du du du du sa det du. Vi vi vi vil du bli med? D d d d det er moro. Ska ska skal vi gå ut? J j j je vil det. Er dette stamming eller småbarnsstotring? Det kommer ikke midt i setningen, men alltid det første ordet. Eller, ofte sier hun "mamma" eller "pappa" også henger det neste ordet seg opp. Hun er veldig ivrig da hun prater og det blir mer da hun ikke helt vet hva nun skal si. Da hun leker alene og prater med seg selv, eller synger osv, så henger det seg aldri opp. kan nevne at hun var veldig tidlig ute med mange ord, og eneste lyden hun ikke har enda er r-lyden, men den får hun nesten til nå, virker som om stotringa ble verre nå som hun nesten sier r. Men det er sikkert tilfeldig.
blåbæret Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Høres ikke ut som stamming. Eldste her stammer og da er også midt i ord. Barnesotring kommer gjerne i 3 års alderen så jeg regner med at hun vokser det av seg. Men uansett så gi henne tid til å prate og ikke fullfør ordene for henne.
Ruttitutt :-) Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. juli 2008 Takk for svar. Vi gir henne tid til å fullføre, og hun merker det ikke selv ser det ut som. Er bare jeg som er bekymret for at det kan være stamming, synes det er vanskelig å skjønne helt forskjellen. Da man stammer, er det da i nesten hver setning eller er det veldig sporadisk? Nå har dattra mi snakket sikkert 20 setninger og i en av de så hang det seg opp litt. Resten gikk helt fint.
stripete ullsokk Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Det høres ut som barnestotring, men viss su googler det finner du bra artikkler om temaet.
Holly❄️ Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 Sønnen min på 4 år begynte med det samme for ca et halvt år siden.. vi bemerket oss at det var hele ord han slet med, ikke første bokstaven. Og det skjer som oftest når han er ivrig etter og fortelle noe, eller er litt ukonsentrert.. Er nok ikke stamming, men stotring:)
Ruttitutt :-) Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2008 Jenta vår sier som regel ikke bare en bokstav hun heller, men hun kan si f.eks en stavelse slik som Ka ka kan, eller vi vi vil.
Ruttitutt :-) Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. juli 2008 Trykte litt fort. hun sier som sagt noen stavelser og, men ikke k k k k k kan, så jeg håper og tror det er stotring jeg og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå