Gå til innhold

Hvor mange barn pr. voksen på småbarnsavd.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mye ulikt, har prøvd å google, men finner ikke sikkert svar. Det er vel et felles nasjonalt regelsett for dette, ikkesant?

I minis bhg blir det 9 småtasser på rundt 1 år, og 7 barn på 2-3 år, totalt 16 på avd.

Hvor mange voksne der. Jeg tenker umiddelbart 4, men...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

1 voksen på 3, skal det være :) (når de er under 2.5-3 år)

Skrevet

Da bør det jo være 4-5 voksne på jobb til enhver tid der. Og det ser jeg at det ikke er, på nettsidene til bhg ligger ukeplaner m ansatte på jobb, og ser ut som de er maks 3 voksne der til enhver tid. Hvordan kan det ha seg?

Er vel ikke egne regler for private bhg?

Skrevet

Det er 9 barn pr.pedagogiske leder for barn under 3 år.

Der jeg jobber har vi 14 barn og derfor 2 ped.ledere.

Du finner alle regler om bhg. i Lov om bhg. som ligger på nett.

Skrevet

Det finnes sjelden retningslinjer for hvor mange som skal være på jobb "til enhver tid." Barnehageloven sier maks 9 barn per førskolelærer, og de fleste kommuner har forskrifter som sier maks tre barn per voksen dersom barna er under tre. Men de regnes gjerne som treåringer fra 1. januar det året de fyller tre, så teoretisk sett kan de da egentlig være to år og en dag gamle og likevel telle som "stort barn."

Avdelingen skal altså ha minimum to førskolelærere (eller ha søkt dispensasjon for noen uten utdanningen) og antagelig to andre. Det kommer litt an på sammensetningen av barn - hvor mange som har blitt eller blir tre år i løpet av året.

Så lenge de har ansatt riktig tall på avdelingen, er det ikke andre krav enn "forsvarlig bemanning" til hvor mange som skal være til stede. Men det er jo også svært sjelden at alle ungene er i barnehagen på begynnelsen og slutten av dagen.

Skrevet

Flott - takk for det! Jeg ble mye klokere og tryggere på det nå:-)

Skrevet

på avd til sønnen min er det 9 barn og 3 voksne, småbarnsavdeling,.

tror det skal være 1 voksen pr 3 barn ja.

Skrevet

Der vi har fått plass er det 2 barn pr. voksen

Skrevet

Vi har 14 barn under 3 år og 4 voksne.

2 ped.ledere og 2 assistenter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...