Gå til innhold

flere med trasig jobbsituasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er nyutdannet og har vært så heldig å få sommerjobb innenfor yrket. Desverre er arbeidsmarkedet for min utdanning veldig mettet og jobbutsiktene videre er veldig dårlige... :(

Det er mangel alle andre steder i landet utenom her, og jeg kan tenke meg å flytte på meg men ikke sambo... han har en god jobb og mye skal klaffe; barnehageplass til 2 barn, han skal få seg en jobb, vi skal komme oss inn på boligmarkedet osv osv...

Dessuten bor det meste av familie her, slik at vi da kommer til å flytte fra alt av barnepass osv

Så, hva gjør man da, når man sitter her nyutdannet og uten jobb. De få stillingene som blir utlyst blir kapret av folk som har jobbet innenfor yrket i 20 år.... Blir så sliten av å tenke på det at jeg holder på å bli både gal og deprimert... :(Ingen har fått fast jobb der jeg er vikar nå på mange mange år, de fleste som er der har gått i vikariat i 5 - 6 år!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har faktisk ikke lov til å ansette folk som vikarer hvis ikke de direkte er vikarer for noen som er ute i permisjon, sykmeldte el, så hvis arbeidsplassen din baserer seg på å ha folk ansatt som "vikarer" uten at de egentlig er vikarer for noen, så burde det vært tatt opp av fagforening el. I spesielle tilfeller er det lov likevel og jeg kan ikke alle unntakene, men hvis det er pga sesongbehov ol, så er det lov likevel, men det høres jo ikke ut som det er det hos deg.

Hvis du mest sannsynlig kommer til å gå arbeidsledig eller må jobbe med noe som ikke har med utdannelsen din å gjøre i det hele tatt der dere bor nå, så synes jeg det er egoistisk av samboeren din og ikke vurdere å flytte. Selvfølgelig er det som du sier selv, mye som skal klaffe, men hvis man ikke engang prøver, så kan det ikke klaffe heller. Har du sagt til han at du føler at du både blir gal og deprimert av at det er så vanskelig å få jobb?

Er det noen mulighet for deg å få jobb et annet sted hvis du pendler en del hver dag? I yrket mitt er det på mindre steder ganske begrenset med arbeidsplasser. Jeg bor heldigvis sånn til at jeg ikke bruker mer enn ca 30min fra jeg går ut døra hjemme til jeg er på jobb selv, men jobber med flere som bruker ca2timer hver vei fordi det er vanskelig for dem å få jobb næmere. Ingen av dem har små barn, så det er helt klart vanskeligere når man har det, men hvis dere får til en ordning med at mannen din kan levere og hente i barnehagen og at du drar såpass tidlig på jobb at du selv med lang reisevei får sett dem før de legger seg. Hvis det er mulig økonomisk og i forhold til arbeidsgiver, så kan du jo også spørre om å jobbe litt redusert eller få arbeidstidene tilrettelagt.

Lykke til uansett hva det blir til, men synes hvertfall ikke du som nyutdannet skal gi opp yrket ditt med en gang:-)

Skrevet

Hadde det vært meg så hadde jeg nok vurdert å tatt noen administrasjonsfag, altså gått litt mer skole. og satset på en veldig alsidig utdannelse så du ikke låser deg til et type yrke. Gjerne deltid for å kunne jobbe langs med. Hadde nok prøvd å finne en jobb innen et annet felt om det er mulig så lenge. Samtidig prøvd å samle så mye erfaring som mulig, tatt ekstravakter innenfor yrket. Selv om det ser mørkt ut nå, så kan det jo bli bedre om 5-10 år.

Kjedelig å sitte med en utdannelse som man ikke får bruke. Men er desverre ikke så lett å tenke på det når man utdanner seg. Man vet somregel ikke hvor man blir boende og hvilke jobber som blir lette å få seg jobb innenfor om 3 til 5 år.,..

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllende svar :)

De som er vikarer vikarierer for folk ja, og så får det nye vikariat hele tiden slik at den 4 års regelen (eller er det 5?) ikke kommer inn.

Utrolig trasig! Jeg skulle veldig gjerne ønske han var villig til å flytte, om ikke bare for 1 år. Da kan han får permisjon fra jobben og jeg får erfaring...

Det er sykehusjobb og det er ikke så mange sykehus her. Jeg har et alternativ der jeg ikke har sjekket opp om noen muligheter for høsten, men det blir som en nødløsning. Da blir det ca 1,5 time pendling hver vei...

*sukk* skal ikke være enkelt..!

Skrevet

Har vurdert det.. men jeg har nå 4 års høyskoleutdannelse og 200 000 i studielån som skal betales tilbake.. :(

Når jeg begynte på utdannelsen så reklamerte de så voldsomt for at det var mangel for denne type folk i Norge, det eneste de "glemte" å nevne var at det gjaldt alle andre steder enn her i fylket :(

Skrevet

Har en venninne som også jobber på sykehus, hun fikk vel fast jobb etter ca5år når hun sa hun vurderte å begynne et annet sted. Hun sa en gang (før hun fikk fast jobb) at de fleste så fort de fikk fast jobb, søkte permisjon fra enten hele eller deler av jobben, så de også har hele tiden folk i vikariater.

Det spørs jo hvilken jobb innen sykehus det er, men hva med sykehjem, legekontor, helsestasjoner el? Sånn for en periode og så kan du håpe på noe på sykehuset etterhvert...

Skrevet

Jeg hadde vurdert seriøst å flytte. Har selv hatt det slik i mange år, med mann i trygg, fast jobb og jeg som frilanser og i jobb jeg egentlig ikke ville ha - blir ikke mye fornøyd med å ha det slik, og det sliter både på selvtillitt og på forholdet. Vi endte med å flytte laaaaangt, og mannen min pendlet over 100 mil i 4 år (han har en jobb som gjør at han jobbe mye hjemmefra) - nå flytter vi "tilbake" igjen og jeg har nå den erfaringen som skal til, og har fått akkurat den jobben jeg vil ha der jeg vil ha den. Det går an!

Skrevet

Ja, legekontor er aktuelt men det finnes ingen ledige der heller nå :(

Næringsmiddel industri er også et alternativ men finner ikke noe der heller. Får evt melde meg som vikar i barnehagen eller noe, helt greit alternativ så lenge..

Skrevet

Hmm er du radiograf? Har en venninne med akkurat samme problemet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...