Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Jeg er fryktelig sjalu av meg, og det er utrolig slitsomt. Både for meg og samboeren min. Han ser ikke mye til det, men det gnager inni meg hele tiden. Han har ikke gjort noe heller som gjør at jeg ikke kan stole på han. Hvor kan disse problemene komme fra? Jeg vil ta tak i det, og bli bedre.. For hvis ikke vet jeg det kan ødelegge forholdet vårt, og det vil jeg absolutt ikke skal skje.. Prøver å bare glemme, men det blir at jeg går å tenker ting hele tiden. Men om jeg sier det føler jeg meg ufin fordi han hele tiden må høre at jeg tviler på hans følelser, og da gidder han ikke mer tilslutt.. Noen kloke damer, gode råd? takk
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 vil bare si at jeg er akkurat som deg.... det er så vondt..
Miss Misantrop Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Sjalusi er helt normalt. Men det er et vidt begrep. Frykten for å miste noe man har og er glad i fordi man vet at ting kan true fra utsiden og innsiden. For eksempel at partnern din blir forelsket i et annet menneske eller at et annet menneske skal komme til å få mere aksept og røver loyalitet fra partnern din på bekostning av deg. Ønske om lik suksess som andre og misundelse fordi man har "tapt" en inbillt eller reel konkurranse. Det er ikke godt å være sjalu. Jeg syntes ofte at parnere er for dårlig til å ta hensyn til hverandres følelser og ser ofte av innlegg her utrykk som "Det må han bare tåle". Noe som ikke er veldig sympatisk om man skal ha et helt liv sammen i kjærlighet og respekt. Hvis det blir for ille anbefaller jeg deg å oppsøke en psykolog som kan hjelpe deg til et styrket selvbilde, der du skjønner hvor unik du er for din partner og samfunnet før øvrig. Stort sett alle mennesker har noe å bidra med som ikke naboen kan.
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Jeg har også slitt mye med sjalusi, men har det heldigvis mye bedre nå. For min del kom det av et tidligere forhold med en sykelig sjalu, manipulativ og notorisk utro mann, som fikk meg til å tro at utroskapen var min skyld. Disse tankene tok jeg med meg videre inn i mitt nåværende forhold, som er med en mann slik menn skal være: ærlig, omsorgsfull, som elsker meg og som mener at vi er likeverdige. Han tok heldigvis sjalusien min på alvor, og har arbeidet hardt for at jeg skal stole på ham. Altså, han har ikke blottlagt telefonen sin, mailen sin og tankene sine slik at jeg kan lete etter "utro-spor", som nok bare ville ha livnært sjalusien min i enda større grad. Han har derimot vært flink til å fortelle meg hva jeg betyr for ham, og ikke minst har han oppført seg på en "sømmelig" måte ovenfor andre jenter. En snill mann med en sjalu kjæreste lar IKKE andre jenter sitte på fanget, feks! Jeg tror at sjalusi i hovedsak bunner i en eller flere av følgende årsaker: - mannen er rett og slett ikke tilliten verdig. Ikke at han nødvendigvis er utro, men han tar ikke sjalusi-problemet på alvor, og er ikke interessert i å jobbe aktivt for at du skal overvinne problemet. - lav selvtillit. Du føler deg ikke god nok, og dette kan egge oppunder unødvendige krangler i forholdet, som jo faktisk øker sjansen for at han er utro. For meg hjelper det i allefall å tenke at: Gode menn er ikke utro i gode forhold!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Jeg var sjalu, men etter at jeg fikk en partner som insisterer på å ha åpen telefon, åpen mail og også gir utrykk for at han mest i verden vil bruke tiden sin med meg har sjalusien sluppet taket. Og nå bryr jeg meg ikke lenger om å sjekke. (Så kanskje han gjør lurt i sin åpenhet hvis han vil sjule noe.... hi, hi)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 bestill deg en regresjons time. da kan de finne ut om dette er noe som stammer fra barndommen din eller noe som henger igjen i fra tidligere liv.. http://www.alternativmedisin.no/behand/r/regresjon.htm
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #8 Skrevet 13. juli 2008 EN REGRESJONS TIME!!!!!!!!!!! Er nok ikke akkurat det HI trenger. Ta en gulrot, anonym 1423
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #9 Skrevet 13. juli 2008 vist hun ikke klarer å finne ut av hvor sjalusien kommer fra, hva er da så galt med en regresjons time?? vet du hva det er ? ta den gulrota selv sura..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #10 Skrevet 13. juli 2008 Jeg er ikke sur. Jeg er direkte sint på at noen foreslår å gå tilbake til tidligere liv for å få bukt med sjalusi.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #11 Skrevet 13. juli 2008 jaja, det er nå DIN mening. å ingen som tvinger HI vettu!! kun et forslag.. jiiises, ikke rart det er krig i verden!!
Monique72 Skrevet 13. juli 2008 #12 Skrevet 13. juli 2008 Dårlig selvtillit er en god grunn til at man er sjalu. Jeg var fryktelig sjalu før, da jeg var yngre, men tror man vokser det av seg etterhvert som man blir eldre og trygg på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #13 Skrevet 13. juli 2008 HI spurte om noen intelligente råd. Jeg vil ikke karaktrisere det som intelligent å foreslå tidligere liv. Men deg om det.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #14 Skrevet 13. juli 2008 Usikkerhet, usikkerhet, usikkerhet! Uff!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #15 Skrevet 13. juli 2008 intelligente råd?? hehe, javel.. jeg kom nå med et råd da.. det eneste DU har å tilby HI er trakasering av de som faktisk bare vil henne vel.. men DEG om det!!!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #16 Skrevet 13. juli 2008 HÆ? Det var et par forvirrende setninger du kom med der.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #17 Skrevet 13. juli 2008 Hei. Takk for mange gode svar. Jeg skal virkelig prøve å finne ut hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet best mulig. Tror selv at mye av sjalusien skyldes usikkerhet ovenfor meg selv. Dårlig selvbilde rett og slett. Jeg skal forsøke noen av rådene deres, samt snakke åpent og ærlig med partneren min om dette, og håper jeg vokser det mer av med med tiden. Takk igjen for alle seriøse svar MVH HI
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #18 Skrevet 13. juli 2008 Takk for tipset, at det er noe som stammer fra barndommen kan godt hende, har tenkt tanken selv, men tidligere liv har jeg ikke helt troen på, på den måten hvertfall. Men takk for tanken uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå