Granny Weatherwax Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Gutten vår er nesten 3 år, og vi tenkte å ta bleieslutten nå, mens vi har ferie. Jeg har hørt forskjellige teorier om hva som er best; noen sier at man skal vente til ungen er klar for det selv, mens andre sier at det er bare til å kjøre på intensivt i en ukes tid, så går det av seg selv. Vi har nå prøvd å la ham gå uten bleie når han er hjemme, og da holder han seg kanskje i 4-6 timer! Han får ikke til å tisse på potte eller do! Han vil alltid prøve litt, men bare i en kort stund, så vil han ut av badet igjen. Med en gang vi tar på ham bleie igjen, tisser han, og noen ganger vil han ikke ha truse, bare bleie. Det har gått galt i trusa også et par ganger, for han sier ikke ifra, bare tisser. Så det virker ikke som om han er klar, men han er jo flink til å holde seg, og han KAN tisse på do, han har gjort det to ganger totalt, men har rett og slett ikke lyst. Bør vi vente?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 ja, da synes jeg dere skal vente. Ifølge enkelte teorier kan barn som bli tvunget til renslighet for tidlig eller før de er klare både få den ene og den andre "disorderen" som voksen..b.la overrenslighet, eller det stikk motsatte, eller til og med bli gjerrige. hehe. nej, altså helt ærlig..dere burde vente. om han ikke er klar er det ikke noe å gjøre et stort nummer av. Forøvrig ville jeg heller foreslå å kjøpe et dosete enn potte. potte er bare grisete, dessuten er det morsommere å sitte på do slik mamma og pappa gjør.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Kanskje det ikke er så moro.. Kanskje dere kunne prøvd et belønningssystem? Klistremerker, kroneglass/rør, legoklosser eller noe. En liten premie for hver gang han klarer å tisse på do og kanskje litt ekstra for å bæsje. Gutten vår var tørr litt før han var 2 år, men så ble jeg syk og innlagt på sykehus og verden hans raste og han begynte å tisse på seg. Vi brukte klistremerker først for å oppmuntre han litt, men da han ble eldre ble ikke det så spennende. Han fikk så en krone for hver gang han tisset og en 5'er for hver gang han bæsjet. + en ekstra om han sa i fra selv (om han sa ifra/gikk selv uten å bli bedt om det). Underveis så vi i legokatalogen på noe han ønsket seg. (begynte med noe som ikke var såå dyrt så han skulle se hvordan det fungerte før han ble utålmodig). Skal si den gutten ble rik fort. Nå har han vært tørr en stund og vi har sluttet med kronebelønningen, men han får nå penger for å gå med søppel og å hente posten, dekke bordet, støvsuge ol. Han er 3,5 år og bruker bleie om natten, men den er alltid tørr (hatt 2 uhell om natten siden han var 2 år) vi kunne vel strengt tatt kuttet den ut, men jeg er er ikke så glad i å vaske sengetøy (tilfelle), så jeg vil vente litt til, men det blir i løpet av sommeren. + om vi skal på lange bilturer og f.eks da vi var i legoland og dokøene var 20 minutter lange ol. og det var mye å se på (men han hadde faktisk ikke noe uhell i bleia der men holdt seg til han kunne gå på do). Man må regne med noen uhell og man må minne de på det. Ha faste tider annenhver time eller noe. Sett på kranen på badet slik at vannet sildrer litt, eller si tsss tssss da blir det vanskelig å holde igjen. Fortell han at han er sjefen ovet tisset og bæsjen (barn liker å være "sjefen" over noe) og at han må si til tisset at NÅ måååå det komme ut i do fordi han ikke vil bli våt i buksa, og at han vil ha premien så tisset bare må komme nå... Og at han kan si det magiske ordet tsss tsss for å slippe ut tisset. Husk å aldri kjefte eller være streng og mase eller gjøre noe som gjør det negativt, da slår de seg bare vrange.
Granny Weatherwax Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2008 Vi har hengt opp en fin lapp som han skal få henge flotte stjerneklistremerker på, men så langt er det bare kommet én på. Han er måtelig interessert i det som belønningssystem, ser det ut til, til og med lovnad om godteri virker ikke, enda han er veldig glad i det til vanlig! Vi prøver å gjøre det om til noe positivt, og blir ikke sinte om det ender med bleie, vi blir heller ikke sinte når han tisser på seg, så jeg tror ikke han forbinder det med noe negativt, men det virker som om han ikke.. gidder? Jeg trodde alle barn syntes det var stort å få være stor gutt og slutte med bleier!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå