Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange synes det er natulig at barn som jobber betaler for seg hjemme. Når kan vi som foreldre forvente at de begynner å jobbe?

Hva synes dere om dem som har flere barn der den ene begynner å jobbe i tillegg til skolen i 16 årsalderen, mens en annen konsentrerer seg om skolen og ikke har interesse av å jobbe? Hva med den som sattser på idrett og ikke har noe tid til jobb, men som derimot må ha masse ekstra oppfølging av foreldrene til kjøring, utstyr, turneringer osv. Hvorfor er det retferdg at den som jobber skal betale for seg hjemme og ikke de andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs selvsagt på alder og hvor mye de jobber.....jeg hadde et friår og jobba da fulltid, så da skulle det jo barne mangle at jeg bidro litt da..

Rettferdighet skal det være...

Skrevet

Forventer ikke at barn i ungdomsskolen betaler for seg hjemme. Og så lenge jeg synes det er greit at de bor hjemme er det ikke behov for at de betaler for seg heller. Når ungene er ferdige med videregående synes jeg faktisk det er på tide at de får seg eget sted å bo.

Skrevet

Etter min mening bør ikke barn som går ungdomsskole eller videregående skole betale for seg hjemme, selv om de har en mindre jobb ved siden av. Eventuelt går et jo an å avtale at de da skal holde seg med klær/bensin selv, hvis de tjener en del penger. Derimot om barna tar et friår og jobber fullt, mener jeg at de bør kunne betale for livsopphold - da snakker vi jo om mange tusen kroner i måneden som ikke bare bør gå til "tull og fjas". Ellers er jeg enig med oktaviastar: Når videregående er unnagjort forventer jeg at mine barn finner seg et eget sted å bo. Om de mot formodning skulle komme til å bo hjemme et-to år til forventer jeg at de betaler for seg, enten de da jobber eller har studielån. Etter videregående har man heller ikke forsørgerplikt som foreldre, og da er det på tide at ungene klarer seg selv, både for sin egen og for foreldrenes skyld (vi oppdrar dem jo tross alt med det formålet at de skal bli flyvedyktige...)

Skrevet

Seriøst, forventer dere at barna deres skal finne seg et eget sted og bo etter vgs?

Hva med de som vil studere mer da, på høgskole eller universitetet?

Skrevet

Problemet oppstår jo gjerne når det blir som hos noen venner av oss.

Den eldste har bestandig vært pliktoppfyllende og selvstendig. Hun har gått med avisen og hatt andre jobber fra hun var ca 14 og etter hvert har hun tjent ganske bra. Fra hun var omtrent 16 har hun betalt alle sine egne klær ol. Nå er det også natulig at hun betaler noe for seg hjemme.

Lillebror har knappt hat en egen jobb. Han driver med mye idret som koster penger og tar tid. For ham har det vært en selvfølge at foreldrene har betalt alt utstyr, klær reiser og andre lommepenger. Er det riktig?

Skrevet

De er jo myndige fra de er 18,er ikke de en naturlig grense da?

Skrevet

Selvfølgelig forventer vi det. Bodde selv ikke hjemme fra jeg var 17 og det gikk da utmerket det. Eldstekaren vår har reist hjemmefra nå for å fortsette videregående på Island. Han er 17 og skal til med andreåret på videregående. Her vi bor er det også helt vanlig å flytte hjemmefra helt fra førsteåret på videregående.

Mens de går på videregående betaler jo vi for hus og mat da.

Når man studerer på Høgskole/Universitet tar studielånet høyde for at man skal greie å forsørge seg selv også.

Skrevet

Ja, det har vel lite for seg å behandle noen på 20 år som barn...?

Skrevet

Seriøst, ja selvfølgelig! Studerer de videre får de ta studielån og/eller jobbe ved siden av. Det måtte jeg og det har jeg ikke hatt noe vondt av. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke skulle kunne krevet det samme av barna mine. Synes seriøst det er noe ordentlig tull at foreldrene skal forsørge ungene til de er langt opp 20-åra...

Skrevet

Jo, men man har faktisk forsørgerplikt så lenge barnet går på videregående, og noen er jo 19 når de slutter der (min eldste kommer til å være 19)

Skrevet

Hi hi, seriøst azz ;-)

Jeg vil ikke ha mine gutter boende her når de er 40 år fordi det er så behagelig...

Skrevet

Jeg synes at så lenge barna går på skolen (ungdomsskolen eller videregående) så er pengene de tjener til ekstra ting de ønsker seg. Vanlige klær kommer mine til å fortsatt få penger til, uansett om de har jobb ved siden av skolen, mens hvis de ønsker seg noe jeg synes er undøvendig dyrt eller at jeg (og faren) synes det av en annen grunn er unødvendig, så får de betale det selv.

Etter videregående skal de også fortsatt få hjelp! Hvis de vil studere i nærheten så det avstandsmessig er mulig for dem å bo hjemme, så skal de få lov til det så lenge de ønsker det uten å betale for seg. Bruksting som klær og skolesaker skal de få betale for selv, mens mat skal de få av oss så lenge de spiser hjemme.

Hvis de kun jobber og ikke går på skole, så kommer de til å måtte betale "husleie", men så sant vi har mulighet for det, så kommer de pengene til å bli satt inn på en egen konto, sånn at de senere kan få glede av de pengene (uten at det nødvendigvis er noe de trenger å vite før de får pengene tilbake).

At barna uansett må klare seg selv når de er ferdig på videregående synes jeg noe om. Jeg har stort sett klart meg etter det selv i det daglige, men har fått hjelp av mamma og pappa når det har vært noe ekstra.

Skrevet

Nettopp! (tror særlig vi guttemammaer må være litt på vakt her). Har et tragisk tilfelle i ganske nær familie der menn (!) bor hjemme hos mor til de er godt over 40 - snakker om å gjøre ungene (?) sine en bjørnetjeneste!

Skrevet

Det jeg reagerte på er at dere mener de må flytte ut så fort de er ferdig med vgs? Selvfølgelig kan de bidra og betale for seg, men burde de ikke få bo hjemme, hvis de har mulighet til å studere i nærheten?

Jeg vil hvertfall hjelpe min sønn så godt det går, når den tid kommer, slik at han kan ta opp minst mulig studielån og konsentrere seg om skole (hvis han velger og bo hjemme og studere i nærheten)

Jeg kommer aldri i verden til å "kaste" ut Noah fordi han er ferdig med vidregående, eller fordi han er blitt 18 og "voksen"

Skrevet

Jeg hadde inntekt siste tiden jeg bodde hjemme.

Med mann og barn. Vi bodde i leiligheten i huset.

Først ble det sagt at vi skulle betale en symbolsk sum. Men så sa pappa at vi heller skulle ta de pengene og spare på de selv. Det var veldig greit når vi startet å bygge hus selv!!

Jeg synest at penger barna på en eller annen måte tjener selv, er noe de kan få bruke. Så langt det da ikke er snakk om veldig store summer.

Jeg tror det er viktig at barna ikke bare får fra foreldre, men at de sparer og jobber for det selv!

Skulle det bli snakk om store inntekter tror jeg heller at jeg vil gå for samme metoden som pappa. At de betaler enn fast sum i sparing til seg selv.

Skrevet

Slik jeg ser det har hverken foreldre eller "barna" godt av at de blir boende sammen når ungene er voksne. Unge voksne har veldig godt av å komme seg ut og få prøve seg selv i verden. Selvfølelsen og dermed evnen til å greie seg godt videre, bygges opp av å være sin egen herre i den tiden man utdanner seg og finner seg selv og sin vei i livet.

Mener altså det helt motsatte av deg. Vil heller gi dem litt økonomisk støtte etter at de er flyttet(om de får alvorlige problemer) enn at de bor hjemme. At de skal fortsette å bo hjemme når de kan betale for seg ser jeg faktisk ikke noe som helst poeng i.

Og sett fra en annen side: Skulle jeg valgt mellom å ansatte to ellers tilnæmet like kandidater til en jobb, hvor den ene hadde bodd hjemme hos mor og far i studietida og den andre hadde greid seg selv ville jeg definitivt valgt den som kunne stå på egne bein.

Skrevet

bodde hjemme en liten stund etter folkehøgskole, var da 19-20 år, jobbet som vikar og betalte symbolsk 1000 kr til mamma og pappa i mnd.

hadde sommerjobber hver sommer fra jeg var 15, og jobbet bittelitt ved siden av i 3 gym - men betalte ikke noe hjemme. tjente jo null og nada...

synes ikke barn som går ungdomsskole og videregående skal måtte betalte for seg hjemme selv om de har en jobb på si. synes i utg.punktet de ikke bør jobbe jeg da - men konsentrere seg om skolen og å være barn! jobbing blir det mer enn nok av senere i livet....

så lenge foreldrene har råd til å gi lommepenger ser jeg ingen grunn til at barn skal måtte jobbe før de er ferdige med vgs.

men det er nå meg! :)

Skrevet

Man bruker selvfølgelig skjønn, og hjelper de hvis det er nødvendig, men jeg syns absolutt det er viktig å lære de å klare seg selv også.

Tror det er en bjørnetjeneste å vaske klær og lage mat til voksne barn....

Skrevet

Jeg har ALDRI måttet betalt for meg hjemme..Og det skal ungene mine også slippe !

Nå har jeg og sambo vært på leilighetsjakt i over et halvt år, heldigvis er pappa så utrolig snill at vi får bo med han, helt gratis :) Pappa har sagt at vi kan helder legge til sides noen tusen i mnd'en og ha på en sparekonto :)

Skrevet

Mine foreldre sa alltid at så lenge jeg gikk på skole så skulle jeg få bo gratis hjemme mot at jeg tok min del av husarbeidet. Men den dagen jeg sluttet på skolen for å begynne å jobbe så måtte jeg betalt for meg.

Tror det var en slags "trussel" for at jeg ikke skulle slutte på skolen samtidig som de ikke ville sy puter under armene mine.

Jeg synes ikke barn skal betale for seg så lenge de bor hjemme hos foreldrene sine og går på skole/studerer og ihvertfall ikke før de har ffyllt 18.

Jeg hadde strøjobber fra jeg var 14 år ammel, men måtte aldri betale pga at jeg gikk på skole og tross alt var mine foreldres forsørgeransvar til jeg var 18. Men jeg måtte derimot holde meg med lommepenger selv og kjøpe det meste av klær o.l.

Skrevet

Jeg betalte ikke noe når jeg bodde hjemme og jobbet. Men betalte jo det jeg skulle ha av klær ol. selv. Så her var det skole og jobb.

Men er man over 20 år og bare går hjemme og "snylter" på foreldrene, ville jeg kasta de ut, eller fått de til og betale for seg.

Synes ikke barn burde betale for og bo hjemme hos mor og far så lenge de går på skole.

Skrevet

Jeg betalte egne ting, klær og mat utenom tre måltider daglig hjemme selv fra jeg var ca 13 år. Da jeg var 17 flyttet jeg ut så siden har jeg klart meg selv.

Jeg forventer ikke at barna mine skal betale for seg, men de kan helst ha en jobb ved siden av skole slik at de kan kjøpe seg det de ønsker seg "utenom" selv. Eller evt. spare til studiene.

Når de er ferdig med vgs. regner jeg vel med at de flytter ut og enten begynner å jobbe, eller og studere.

Har ikke tenkt til å kaste de ut, men regner da med at de betaler egne aktiviteter og klarer seg for det meste selv.

Skrevet

Synes ikke det er riktig at en 16 åring som jobber ved siden av skole skal betale for seg hjemme hvis et søsken får alt det su nevner. Likhet er jo viktig synes jeg da, så langt det lar seg gjøre.

Ellers enig med Oktaviastar. Barn som er ferdige med vgs bør finne seg eget sted å bo eller forvente å betale litt for seg. Har ingen planer om å la mine barn som eventuelt studerer på høgskole/universitet bo gratis hjemme til de er 30..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...