Gå til innhold

overgangen størst fra 1 til 2 barn el...fra 2 til 3??

Anbefalte innlegg

Skrevet

venter nr 3 og lurer på om den forskjellen blir større enn fra 1 til 2?

el er det litt sånn at...all tid er egentlig brukt opp likevel så det blir ikke så stor forskjell??

har en gutt født mars 04, en gutt i aug 06 og venter nå nr 3 termin 3. nov 08

altså to år mellom hver...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OS er den samme uansett hvor mange barn man har..

Skrevet

haha jeg leste overgangstønad jeg og ikke overgangen hehe..beklager

Jeg har to barn selv og venter nr 3. men jeg har en stesønn også som er 2,5 år yngre enn minste mi

Jeg synes ikke det er så stor forskjell når han er her og vi har alle 3 ungene her.

Men overgangen fra 1-2 barn var vedlig stor, så 2-3 er ikke så veldig forskjell vil jeg tru. :)

Skrevet

haha, nå misforsto du meg;-)

ikke OS nei, men overgangen fra 1 til 2 barn og fra 2 til 3. altså ikke pengemessig, men familiemessig:-)

Skrevet

Jeg synes at det har vært en stor overgang og tilpassning alle tre gangene jeg...hver på sin måte selvsagt. Har 7år mellom nr 1 og 2, så det å få nr 3 tett på nr 2 var en ny erfaring uansett.

Det er en ekstra som krever sitt, og de andre har sine behov.....men man får etterhvert rutiner på ting og da er det den vante hverdag....på godt og vodt :-)

Skrevet

kan si han var 1,5 år da jeg ble sammen med min samboer.

Nå er de 4 år, 6,5 og 9 år :)

Så får vi en fjerdemann i søskenflokken..

Skrevet

har to bonusjenter jeg og, men de er 7 og 5 år, er her 14 dager annenhver mnd de da:)

Skrevet

Overgangen var fra 0 til 1. Har man først barn spiller ikke antallet noen særlig rolle.

Skrevet

Jeg synes den var ganske stor fra entall til flertall. Venninner med tre barn sier at når man allerede har to, så merker man ikke det så godt når den tredje kommer.

Jeg har "bare" to, så jeg kan ikke gi deg min egen erfaring der =)

Skrevet

Har bare to, så jeg kan heller ikke kommentere spørsmålet ditt!

Jeg må bare si at jeg sitter her og smiler av nicket ditt! Artig! :o)

Skrevet

mange som venter nr.3 her,jeg også=)

3 skoleår mellom alle mine da..Tror ikke at overgangen er så stor fra 2-3..Etter hva jeg har hørt iværtfall.

Skrevet

Verken større eller mindre, men anderledes synes jeg. Fra 1 til 2 var noe nytt, plutselig ble begge foreldrene opptatt, men man kunne fortsatt fint håndtere begge alene. Fra 2 til 3 var vi vandt med å være mer opptatt, men jeg fikk plutselig et problem med å være alene med barna i starten, for hva gjør man når en ammer den minste og de to eldste plutselig fysisk ryker i tottene på hverandre? Altså det gikk jo greit, men synes det var slitsomt og vanskelig ofte, på samme måte som det tok meg tid å venne meg til å sjonglere 2 åring og nyfødt baby på en gang da nr 2 kom, men alt går seg til.

Jeg er dog litt uenig med Oktaviaster her, jeg føler ikke det er slik at overgangen kun er fra 0-1 og deretter spiller ikke antallet noen rolle, det er så klart mer travelt jo flere barn man får! Det tar f.eks bare bare 3-4 minutter å få unna kveldsstellet (hjelpe med avkledning, vaske, ta på pysj og pusse tenner) med ett barn, men det tar mer enn tre ganger så lang tid med 3 barn, mer enn tre ganger fordi det er mer kaos på badet og mer fullt, men dette løser seg jo opp jo eldre og mer selvstendige barna blir. Nå steller de to eldste seg sel (minus tannpussen), men de må mases endel på, passe på at de vasker seg godt nok osv, men igjen når de blir eldre så blir de mer og mer selvstenige og kan heller hjelpe mer og mer til så med 4-5 unger +++ tett så blir det sikkert enklere igjen også når de eldste hjlper til med de yngre, så den ser jeg, og at de har hverandre slik jeg nå merker det kommer for fullt med de to eldste.

Skrevet

"....det er så klart mer travelt jo flere barn man får... "

Poenget er vel at om man ved å få det første barnet venner seg til å stresse ned og ikke la ting bli kaotiske selv om man har barn så blir det faktisk ikke særlig travlere med flere. Man girer heller enda et hakk ned f.eks i forb. med legging og da blir det en kosestund for alle, heller enn kaos.

Før jeg fikk barn hørte jeg stadig at "bare vent til du får barn, så skal du se hvor slitsomt og vanskelig det er",men når jeg så fikk det første barnet selv og så at livet jo faktisk gikk sin gang videre likevel så var det jo ikke noe å stesse seg opp over å få flere heller.

Skrevet

Vi er nok bare ulike. Jeg liker å ha "mange" barn (i den grad du vil anse 3 for mange, hehe...), men synes likevel det er mer krevende enn å bare ha ett barn. Uten tvil. Og jeg synes det er mer krevende med 3 barn enn 2 barn, men også mer kos. Dette er jo bare min opplevelse av det og derfor er jeg også uenig med deg i at det kuner fra 0-1 barn overgangen ligger. F.eks er det MYE enklere å dra på overnatting, skaffe barnevakt eller dra på ferie/hotell med bare ett barn enn 3 barn synes jeg, man slipper konflikter med søskenkranglel med bare ett barn (men går glipp av gleden de har av hverandre og leken mellom dem) osv.

Skrevet

Størst overgang fra 0 til 1.

Har tre gutter; 3,5 år, 1,5 år og en på 2 mnd`er.

MEN jeg regner med at jeg får mer å løpe etter neste sommer =) Så kanskje du får et annet svar da, hehe!

Skrevet

Vi synes det var størst overgang fra 1 til 2, men så var nr. 2 den "mest utfordrende" hehe!

Har to gutter på snart 6 og 3 år, snuppa er 5 mnd.

Da vi fikk førstemann kunne vi ha et "eget" liv ved siden av, nå er det kun familieliv i noen år framover, men det synes vi er herlig. Vi er heldige som har mulighet til å kose oss med ungene.

Skrevet

så koselig å høre fra alle sammen da:-)

blir spennende å se, men etter som jeg ser her så blir det vel ikke sååååååååååå stor overgang, mest iforhold til å planlegge dagen og stelle situasjoner tar 3 dobbel så lang tid.

men det jeg ikke har tenkt over er det som alva skrev om situasjoner der jeg feks ammer og de to eldste fyker i tottene på hverandre (for jepp...det gjør de). har du noen bra løsninger kanskje? hjelper jo ikke å kjefte heller,( tror mine er døve for tiden i allefall)

ellers så må vi jo seff prise oss lykkelige for at vi er så heldige som får muligheten til å bringe nye liv til verden.

guuud som jeg gleder meg til "lille hull i gummi" kommer:-)

Skrevet

Overgangen fra 2-3 er ikke merkbar.

Overgangen fra 0-1 var størst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...