Gå til innhold

skjønner ikke helt.


termin 6 mars

Anbefalte innlegg

på min side står d, mors uke 8 og fosters uke 6... så er jeg 8 eller 6 uker på vei da? noen som forstår seg på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fosterets uke starter allerede fra din siste mens. Så ved el/befruktning, så er fosteret allerede 2 uker gammel, men det er da du starter, så da er du på 0. Fosteret skal være hos deg i 40 uker, så det er det du går ut i fra. Vet ikke om du skjønte forklaringen, men det er litt vanskelig å forklare. Men det er mest vanlig å bruke fosterets uker tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei denne forklaringen står her i BIM fra uke til uke:

 

Når graviditets ukene regnes her til lands tar man utgangspunkt i første dag av siste mens. Babyen blir som oftest først unnfanget to uker etter dette.

Når det står uke 1, så betyr det at du er i din første uke. Du er ikke gravid ennå, men vil høyst sannsynlig bli det i slutten av uke 2. Babyen vil således ligge to uker etter deg. Derfor har vi lagt inn både mors og babyens graviditetsuke.

Dette med hvilken uke man er i er ikke lett. Men det er slik at når du feks får opp uke 14 her, i forhold til teminen din, så betyr det at du har 13 fullgåtte uker bak deg og er x antall dager inne i din 14. uke.

(hentet fra siden her inne)

 

Altså du er 2 uker gravid dersom du blir gravid ved eggløsning som er 14 dager etter siste mens. Fosteret er derfor 2 uker kortere på veg enn det man sier at mor er. Man bruker mor som utgangspunkt for å si hvor langt man er på veg fordi man regner svangerskapets start ut fra første dag i siste mens. Men fra ul ser man jo mer nøyaktig på fosteret hvor gammelt det er. Når du sier at du er i mors uke åtte vil det si at du er 8 uker på vei dersom du skulle gitt noen et svar når de spør, men foster er da 6 uker gammelt fordi det ble laget 14 dager etter siste mens, skjønte du det..... He he, ble mye forklaring her....... Håper du ble klokere og ikke mer forvirra da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt forvirret i forhold til det der og forsket ganske mye på det i starten, men er enig med deg Millus, var det jeg fant ut også. Skytte74; tror du bytter om på begrepene. Når el/unnfangelsen finner sted er det du (mor) som er 2 uker på vei, ikke fosteret, som faktisk blir til da og er bare 0 uker på vei..

Huff, vanskelig å forklare dette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig mors uker man bruker når man sier hvor langt på vei man er. Altså tiden som har gått fra første dag av siste mens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...