Gå til innhold

Inspirert: Hva mener DU er sløsing av penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette i lyset av solbrille-debatten. Noen mener det er sløsing å koste på seg et par litt dyrere solbriller.. Hva mener DU er sløsing av penger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kjøpe ting som blir liggende ubrukt innerst i skapet ,og gis bort etter et år med merkelappen på fremdeles.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nja, hadde jeg vært dattra til Røkke, så hadde det ikke vær sløsing, men solbriller til over 200 kr kommer ALDRI meg i hende!!!

Jeg syns det er sløsing og bruke MASSE penger (les:mer enn 1000 kr) på ting man bare har lyst på, men ikke bruk for... Som f.eks et lerret vi har liggende under senga, som kosta 3.000 kr... Det gjør ikke nytta si der, for å si det sånn!!

Skrevet

Det trur jeg blir veldig vansekelig å svare på , fordi vi er så forskjellige. Vi har alle ulike levestandard, intresser,smak og livststil så det som kan føles som sløseri for noen kan være helt perfekt for noen annen.

Sløseri med penger kan vel ellers ses å være forbruk av varer man ikke har noen verdi eller nytte av. Altså ting man kjøper bare for å putte i skap uten noen som helst intensjon om å bruke??

Skrevet

Jeg har en mann som elsker HiFi og har brukt maaaasse penger på dette. Før vi traff hverandre. Han kjøper noe innimellom nå også, men ikke så mye-sløseri, synes jeg.. Og så kjøper han dyre instrumenter..

Har ei venninne med minimalt med penger som nett kjøpte seg et bilde på kunstauksjon til 16,000.- Masse penger for et bilde, synes jeg..

Har en interesser for noe, er det klart en bruker penger på det, men jeg hadde ikke brukt mye penger på HiFi eller dyr kunst.

Men reiser, klær, sko, bøker, musikk, ting til jenta vår, derimot....

Skrevet

Nettopp derfor jeg skrev: hva mener du... Siden vi er forskjellige og har forskjellige meninger osv... Kjekt å høre hva andre mener..

Skrevet

jeg har hatt problemer med impulskjøp av klær til meg selv som jeg enten bruker 1 gang, eller som jeg aldri tar av lappen på. tror fretex ble glade sist jeg hadde opprydning! sukk. nå har jeg skjerpet meg, men skapet mitt er fult av kjoler jeg har lyst på men ikke brukt for. De koster som regel litt, men selv om jeg ikke egentlig har brukt for så mange kjoler så BRUKER jeg de jo. Sløsing med penger for meg er å bruke ørtentusen kroner på en dyr tv feks, eller ting det kommer høy lyd fra i stua..som surre-runt-lyd eller svære stereoanlett.. det er jo fordi jeg ikke setter pris på sånne ting.

dessuten er det å sløse med penger om du bruker 1000 kr på et par bukser og må spise nudler 2 uker før lønning pga at man er blakk..

Skrevet

Det aller meste, egentlig. Men det er jo ofte moro, da.

Skrevet

På en side tenker jeg på sløsing som når man bruker penger man ikke har, som så mange gjør i dag.. Men da kan det jo også være andre årsaker som psykiske lidelser inne i bildet, shoppoholikere m.m..

På en annen side er sløsing som disse Dubai / Brunei gutta driver med hinsides all fornuft, og slår bena under enhver solbrillediskusjon.. De og en rekke kjendiser med mulighet til å tilnærmet redde verden alene.

Skrevet

Om man kjøper noe man ikke trenger og vet at det går utover de tingene man burde prioritere og har bruk for.

Syntes også det er sløseri når man kjøper så mye mat at man ikke klarer å spise et opp før det rotner.

Men sløsing finnes jo på mange plan, er egentlig å sløse når man betaler masse for tullete ting bare fordi det er et merke stemplet på det. Men har man råd til å sløse så er det ikke så nøye. Penger bytter jo bare hender.

Skrevet

Hvis jeg kjøper take-away mat og ferdigmiddager, føler jeg at jeg sløser. Ikke er det spesielt godt, og sjukt mye billigere å lage maten sjøl:) ellers er det for meg sløsing med penger å kjøpe helt nye møbler når f. eks finn.no er fullt av brukte man kan få for en billig penge eller helt gratis. Men smaken er som baken, og jeg sparer til hus, så er mer bevisst på ikke å kaste bort penger på unyttige ting nå enn jeg var før.

Skrevet

Røyk, fyrverkeri og alkohol. :-)

Skrevet

Jeg mener at sløsing er når man kjøper ting man ikke har bruk for når man ikke har råd til det.

Har man råd tildet så er det vell det samme hva de bruker pengene sine på. Synes jeg.

Skrevet

Når man kjøper bare for å kjøpe noe..

Eller når man er på salg og kjøper en ting kun fordi det er billig, men man verken liker eller har behov for det.

Skrevet

Hive seg på diverse innredningstrender og bruke hver lørdag til å kjøpe pyntegjenstander til huset. Og å kjøpe alt for mye klær fordi det er billig og ikke fordi man trenger det.

Skrevet

Må si meg 2 tredjedeler enig med solstråle over her, forresten. Vin er nødvendig...inimellom:)

Skrevet

Hehe....tja.....for meg er det bortkasta penger å feks kjøpe ei dyr klokke eller et par dyre solbriller siden jeg er en ekspert på å miste akkurat den type ting, så det ville blitt svært kostbart i lengda.

Jeg kan gjerne svi av 10 000kr på hagen på 2 helger ( planter, redskap ol), eller handle den dyreste maten de har på den dyreste butikken....svi av 2000kr på hudpleieprodukter, spandere fest på gode venner og handle inn masse drikke og mat for noen "laks"...sikkert sløsing av penger i noens øyne...men jeg synes ikke det er sløsing.

Jeg kunne sikkert donert disse pengene til et veldedig formål hvis jeg var veldig idealisisk og selvoppofrende, noe jeg nok ikke er....selv om jeg gir penger til slike veldedige ting også...kansje ikke så mye som jeg svir av på ting som ikke er "livsnødvendig", men som jeg setter pris på selv.

Så jeg synes det slett ikke er sløsing å svi av 10 000 for den del på et par solbrller så lenge vedkommende som kjøper dem har råd til det, og lyst til å ha akkurat disse solbrillene...pøå lik linje som folk gjerne må kjøpe en bil til feks 700 000 hvis de ønsker det, eller hva annet de nå begjærer.... De som kritiserer den slags er vel helst misunnelige, eller har et litt lite nøyansert syn på saker og ting???

Skrevet

For meg er sløsing å kjøpe noe på en dyrere butikk fordi man ikke gidder å dra til en billigere. Det kan være alt fra å handle en Imsdal på bensinstasjonen selv om butikken er åpen og ligger rett ved, til å kjøpe ny tv på det nermeste stedet fordi man ikke gidder å kjøre 5 min ekstra.

Og å handle masse mat man må kaste før man ikke rekker å spise det opp.

Dette er vi eksperter på å må skjerpe oss her hjemme:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...