flypapir Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 Var på min 1.jordmortime for noen dager siden (mitt 2. svangerskap) hos ny jordmor. Jeg føler at hun ga meg litt feil opplysninger i forhold til hva jeg har lest og blir dermed skeptisk til hele dama.. Det hun sa var ikke noen big deal akkurat, men uansett burde hun vel holde seg til fakta?! Det første jeg regarte på var at hun sa at gravide skal holde seg unna sushi. Nå spiser ikke jeg sushi, men jeg har da lest at gravide fint kan spise sushi dersom fisken er fersk og man holder seg unna tunfisk?! Reagerte også på at hun dro frem det gravidbeltet (fra be safe?) og anbefalte dette. Hvorfor skal hun anbefale det når trygg trafikk ikke anbefaler dette? De har jo ikke noe som beviser at dette faktisk er bra. Lurer nesten på om hun får betalt... (Jeg både har og bruker beltet, men mener jordmor bør holde seg til fakta). Mulig det er jeg som er rar her, men er det vanlig at jormødre kommer med slike opplysninger? Mannen min synes det var helt greit, men jeg vet ikke helt jeg da....
M*A*S*H* Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 Jordmødre er mennesker og kan ta feil de også:-) Du får vennlig informere henne om matportalen.no og trygg trafikk så hun kan oppdatere seg litt;-) Men jeg i grunn enig med deg i at man bør holde seg til fakta. :-D
flypapir Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2008 Joda, prøvde å si hva jeg hadde hørt ang sushi jeg, men hun var ikke enig... Når hun dro opp beltet droppa jeg å kommentere det. Vil ikke virke vanskelig heller akkurat... Men nå er ikke dette noe problem for meg da, håper bare hun opplyser riktig dersom det skal oppstå andre situasjoner..
Gjest elissa2 Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 hei....nå føler je gat jeg har gådd glipp av noe......er ikke bil beltet for gravide annbefalt? hvorfor ikke?hmm......helt enig i at hun bør holde seg til fakta.....
flypapir Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2008 De anbefaler det ikke fordi det ikke er bevist at det har noen funksjon. Jeg fikk det selv i forrige svangerskap og bruker det for sikkerhets skyld. Men vet samtidig at det muligens gir meg falsk trygghet...
mamarama og lille banan Skrevet 12. juli 2008 #6 Skrevet 12. juli 2008 det er vel ikke det at de ikke anbefaler det, det er jo helt trygt å bruke...men det har ikke en bedre sikring for deg og barnet i magen enn et vanlig belte. jeg bruker det likevel, både for komforten og fordi jeg føler meg litt tryggere likevel
M*A*S*H* Skrevet 12. juli 2008 #7 Skrevet 12. juli 2008 Du er sikkert i gode hender sånn ellers - kan hende hun bare ikke har oppdatert seg - er jo en god del ting som har endret seg mht kostrådene siste årene;-) Ang det beltet - komfort er også viktig! Uansett er det det virkelige sikkerhetsbeltet som redder liv - og skulle du først kræsje er det ditt liv som er viktigst. Kjør pent, og bruk gjerne gravidbelte for ekstra komfort om man ønsker det;-)
flypapir Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2008 Komfor er jo viktig ja... Og trygg trikk har ikke sagt at man ikke bør bruke det, de sier vel bare at det ikke har noen bevist sikkerhetsmessig funksjon (eller noe i den duren). Ordla meg litt klønete..
flypapir Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. juli 2008 Trikken har ikke noe med dette å gjøre såklart, det skal stå Trygg Trafikk!
lille spira Skrevet 12. juli 2008 #10 Skrevet 12. juli 2008 En jordmor burde jo helt klart holde seg oppdatert på feltet sitt! Det er jo som i andre yrkesgrupper - ting skjer! Min jordmor sa til meg om onsdagen "ja, du blir 21 år på lørdag ser jeg, da jeg var ung ble man myndig da man fylte 21!" Hehe... Men hun er godt oppdatert hun altså ;P Sikkert ikke noe å henge seg opp i - men jeg skjønner jo at du blir litt skepisk. Du føler jo sikkert at du er mer oppdatert og kan litt mer enn henne.. Ang beltet så har jeg det jeg også - pga komforten Mye bedre med gravidbeltet enn vanlig belte syns jeg da.. Og som førstegangsgravid så håper jeg at jeg får gleden av å bruke det senere også
Mrs. Bouquet Skrevet 12. juli 2008 #11 Skrevet 12. juli 2008 Syns gravidbeltet var ukomfortabelt jeg, sklei bakover pga. skinnseter og pressa seg inn en viss plass, så denne gangen får det ligge på loftet. Det er ok at jordmora ikke er helt oppdatert til enhver tid, men dette med å dra fram et gravidbelte syns jeg var tullete i og med at hun ikke har noen sikre kilder for at dette fungerer. Syns vel også at hun kan forholde seg til rådene til gravide gitt på matportalen. Er jo tross alt de som skal gi informasjon ut til folket om mat som den offtenlige myndighet på feltet. Jeg sier det igjen, jordmødre har peiling på svangerskap og fødsel, men ikke særlig mer enn andre når det gjelder bilsikring og mat når det kommer til stykket..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå