Gå til innhold

andre som har katt???

Anbefalte innlegg

Gjest elissa2
Skrevet

hvordan er deres forhold til katten nå som dere er gravide, med tanke på toxoplosmose???????????????????

jeg har selv ei nydelig kattefrøken og en bitteliten kattunge på 8 uker.......greier ikke holde meg unna dem,men mannen i huset tar kattekassa.....og jeg vasker henene hver gang jeg har vært i kontakt med katten.....da er vel sjangsen for å bli smitta utrolig liten , er den ikke????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da trenger du nok ikke bekymre deg:)

er det utekatter du har?

kansje du kan lære kattungen å gå ut etter vert så du slipper katte sanden.

men så lenge mannen din tar sanden,er det ingenting å tenke på.

har selv en katt,kjempe koselig:)

Skrevet

Har også katt og tar meg av alt stell og kattekassa selv, men bruker hansker til kassetømming. Er også nøye med håndvask etter pelsstell o.l., men ellers koser jeg som vanlig med pusen min. :o)

Er svært lite toxoplasmose hos katter her i Norge, så sjansen er liten for smitte. Har du innekatt er det iallefall ingen fare..

Har voks opp med katt og hatt flere katter opp igjenom tidene, men er fortsatt negativ for toxoplasmose (dvs, har aldri vært smittet), så det sier jo litt...

Det du kan gjøre om du er veldig bekymret er å ta kattene dine til dyrlegen og teste om de har smitten i seg. Du er vel også testet av fastlegen din? Hva var resultatet?

Kos deg videre med de søte små!!

Skrevet

legen kan teste deg for toxoplasmose. fikk råd om å holde meg unna fremmede katter :) ellers ingen fare

Gjest elissa2
Skrevet

jeg har utekatt.....har testa meg for toxoplasmose,og jeg er ikke smitta. den lille kattungen min er foreløbig livredd for å ære ute.......hehe:)

men sånn av å holde katten,og klappe den så kan jeg vel ikke bli smitta? sånn i værste fall........

Skrevet

Jeg også har katt, og hatt det flere ganger oppover tidene. Testet meg for toxo, og viste ingen smitte. Smitten ligger ikke så sterkt i Norge pga vinteren hvor bakteriene ikke overlever. Bare vært nøye med håndvasken ;-)

Dersom man skulle reise utenlands fikk jeg beskjed om å spise kokte gr.saker og salater pluss gjennomstekt kjøtt pga faren er større for smitte i varmere strøk...

Skrevet

Jeg har også katt, og det er nok ingen fare slik som de andre her inne sier. Jeg overlater kattedoen til samboer å rense, ellers koser jeg mye med pusen min:)

Skrevet

jeg har to katter og tømmer kattedoen selv. det er bare viktig med god håndhygiene! susser de masse på snuta og koser hele dagen. har alltid hatt katt og testet negativt på toxoplasmose. har hørt at det er lettere å bli smitta via kjøtt.

Skrevet

Heia. Jeg har også katt & koser masse med henne. Spes. nå som hun er høygravid og megakosete :o) Er så spent på den kommende fødsel, har ingen erfaring, noen som kan gi meg noen tips om hvordan jeg skal forholde meg da? Kose med henne og være der??? eller la henne få være i fred???

Skrevet

Vi har tre kattepuser og vi forholder oss som normalt til dem, eneste forskjellen er at mannen min tømmer kattedoen. Kos og alt annet er som før :o) alle ligger i senga vår om natta, som vanlig. De er jo barna våre ennå, selvom vi skal ha en baby

Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvorfor katter som kan gå ute har kattedo inne? ?

Vokste opp med mange katter og de hadde da aldri do inne, de gikk på do ute!

Men til poenget...så lenge du ikke sutter deg på fingrene etter at du har kost med kattene går det nok baaaare bra.

Skrevet

Vi har katt, og det har gått veldig bra. Jeg er ikke redd for smitte, (tenkte en del på det i starten, men ikke nå lenger). Vi har innekatt, så den har ikke vært ute i det hele tatt. Vi fikk den da den var 8 uker, og den hadde ikke vært ute til da. Den får bare kattemat, jeg vasker meg som regel på hendene etter at jeg har kost med deg, og min samboer tar seg av kattesanden. Så jeg regner smittefaren som minimal. Jeg passer meg for andre katter/ukjente katter da.

Skrevet

Vi har også innekatt og jeg var litt smånevrotisk i begynnelsen, men nå slapper jeg helt av. Etter å ha vært i Malaysia med løskatter løpende rundt og folk som får orm i bena av de er jeg litt mer avslappet her kan en si. Mannen min skifter på kattekassen, men ellers tar jeg ingen forhåndsregler.

Skrevet

min katt i 15 år ble alltid veldig kontaktsøkende når hun skulle ha kattunger. Jeg skjønte at noe var på gang når hun nektet å gå ned fra fanget mitt og hun var egentlig ikke en sånn katt som pleide å ligge i fanget. Men hun roet seg når hun fikk en kasse og fikk ligge i nærheten. Hvis vi gikk fra henne kom hun etter om hun så hadde ungen halvveis ute..... Men så snart en unge var født ble hun i kassa og fant roen. Men det er sikkert stor forskjell på katter. Noen er vel slik at de trekker seg unna og får unger. Denne katten vår døde for noen år siden og vi fikk en ny liten kattunge i går som ligner veldig! Lykke til med kattefødsel og annen fødsel!

Skrevet

Jeg har også tre (+ en som har fødepermisjon hos venner) innekatter. Som mange andre her inne sier - samboeren min tar kattekassen, ellers gjør jeg ikke noe annerledes. Her koser vi dagen lang. :)

Du bør være ekstra obs på kattungen, siden katter oftest blir smittet av toxoplasmose mens de er unge. Jeg hadde et kull på fire kattunger da jeg var i 1tri. Igjen gjorde jeg ikke noe annet enn at samboeren tok kattekassen, og var ekstra nøye med håndhygiene. Du må også unngå å gi kattene rått kjøtt.

Gjest elissa2
Skrevet

jeg har ei skikkelig sær katte frøken, som ikke godtar noen annen mat en friskies tørrfor......får hun ikke det, så snur hun baken til og går........så kattungen spiser også tørrfor....så mine puser får ikke noe rått kjøtt.....;)

Skrevet

Det er jo bra! Det er ganske mange som gir kattene rå kjøttdeig innimellom, skjønner du. Hehe, katter og mat er ikke alltid så enkelt. De kan være utroooolig sære i matveien! Men husk at kattungen din bør få tørrfôr beregnet på kattunger - jeg vil anbefale deg å ta deg en tur til dyrlegen eller til en dyrebutikk, de har fôr av bedre kvalitet enn dagligvarebutikkene. Gratulerer med kattunge, forresten! Det er sååå koselig å ha kattunge i huset. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...