Gjest Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 Tanta mi var innom i dag, og då snakka vi litt om utstyr til babyen. Ho har ein bilstol som ho har brukt til yngst ungen (ho er 2 1/2år). Stolen passar til ungen er rundt 1år, og vi får kjøpe den for 500-700kr. Dette er midt i blinken for vår økonomi, MEN så er det alle desse debattane om skjulte skader i barnestolar og slikt. Eg føler at vi kan stole såpass på tanta mi at stolen ikkje har vore utsett for noko. Grunnen til at vi får stolen til ein billeg penge, er fordi ho er tanta mi, og at ho likar stolen så godt at ho ikkje føler at ho kan GI den vekk.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3009 Kjøpe brukt utstyr? Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete? Publisert: 18.09.07 - Sist endret 18.09.07. Svar: Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Så lenge den ikke har vært med i noen ulykker og den er under 5 år gammel, så tror jeg ikke det er noe i veien for at du kan bruke den:)
RTprøver Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Hei. Som de andre skriver her, sålenge den ikke har vært med i ulykker og ikke er over 5 år gammel, så er det ikke noe i veien for at du kan kjøpe den. MEN; forhør deg om "fortiden" til stolen. Å miste en bilstol i gulvet/bakken èn gang er nok til at det kan få fatale konsekvenser i en bilulykke.
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Tusen takk skal de ha for svar! Det med "5års regelen" visste eg ikkje. Så eg får høyre med ho kor gammalt det er og om ho har "bruksanvisninga" enda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå