Gå til innhold

svangerskapspenger? (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 25+3 uker på vei, men har ikke blitt så "svær" enda. men jeg merker godt at jeg er 6 mnd. på vei. jeg jobber deltid i kiosk, og har fått noe tilrettelegging (slipper å bære bruskasser og annet som er tungt, og jeg får ha en stol ved kassen). men det er mange lange vakter, ingen reelle pauser siden jeg jobber alene, og i tillegg er air condition-anlegget i ustand, så er det varmt ute blir det bakerovn inne. det har vært oppe i 40 grader mens jeg har jobbet. det blir mye ståing, bøying og gåing. når august kommer blir det svært travelt, og jeg vet at jeg ikke klarer det presset og stresset. har i det siste ikke klart å jobbe hele to dager på rad med langvakter. jeg er ikke syk, har ikke bekkenløsning el. l. MEN jeg kjenner at jeg er på god vei til å bli utslitt. kvalifiserer min situasjon til svangerskapspenger? jeg er jo ikke syk, selv om jeg er slten...vil jeg da i så fall gå på svangerskapspenger fram til permisjon? det vil jo ikke være aktuelt for meg å gå tilbake til jobben når jeg er enda tyngre, tenker jeg. noen som har peiling eller lignende erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter :)

Skrevet

Har desverre ikke noe svar å gi deg, men jeg lurer omtrent på det samme.. Er heller ikke syk eller har bekkenløsning eller noe sånt, men merker jeg er totalt utslitt etter arbeid, sånn som du beskriver..

På de fridagene jeg har føler jeg at jeg bare sover og sover... Ikke overskudd til å gjøre noe som helst, være sosial.. ingenting.

Skrevet

Ja, om ikke jobben kan tilrettelegges mer, så kan dere få svangerskapspenger. Snakk med legen, du får et skjema fra ham som skal leveres arbeidsgiver, og som så skal tas med til nav.

Skrevet

Kan ikke allverdens om disse reglene, men det lille jeg vet er at svangerskapspenger først og fremst er beregnet på gravide som har arbeid som er en helserisiko mht svangerskapet, f.eks de som blander cellegift, jobber i nordsjøen, el.l. hvor det ikke kan tilrettelegges med alterative oppgaver under svangerskapet. Snakk med jordmoren din eller legen din om dette, det kan hende du kan sykmeldes delvis / helt eller søke om svangerskapspenger. Rent økonomisk "lønner" det seg å væres sykmeldt framfor svangerskapspenger fordi man mister noe av feriepengene ved svangerskapspenger.

Lykke til:-) Du finner forøvrig mer om dette inne på nav.no

Skrevet

jeg tror ikke det er mulig med mer tilrettelegging for meg på jobben nå. dessuten må de andre jobbe hardere fordi jeg ikke kan gjøre det som er tungt fysisk, og det er ikke særlig greit i lengre tid. jeg er også lei av å gå og være bekymret for å bli syk, fordi sjefen, til tross for at han var den første som fikk vite at jeg var gravid for mange mnd siden ikke har sørget for at vi er nok folk på jobb hvis jeg skulle bli sykmeldt. og det var nettopp for å unngå dette at jeg varslet han så tidlig. derfor har jeg ofte presset meg mer enn jeg har lyst til, og det er også dårlig overfor de andre som må ta over for meg når jeg ikke orker alle de oppsatte vaktene.

fordelen med svangerskapspenger er at de ikke "spiser" av vanlige sykepenger, det er jo begrensinger på hvor lenge en kan få sykepenger. jeg tror jeg skal bestille meg time til lege eller jm for å søke om svangerskapspenger. min fastlege er ei kjerring, så jeg tror jeg prøver jm :) får jeg ikke det, får det bli aktiv sykmelding eller noe...

Skrevet

Det høres ut som du trenger en eller annen form for avlastning hvertfall, enten det nå blir det ene eller det andre. Jeg gikk på svangerskapspenger da jeg var gravid, fordelen syns jeg var at jeg slapp å gå til legen og "be" om sykmelding, jeg fikk svangerskapspenger inntil permisjonen startet og kunne forholde meg til det. For jobben sin del var jo det også greit mht planlegging framover. Da visste de jo jeg ikke kom tilbake før etter permisjonen. I følge jm som søkte for meg var svangerskapspenger ganske greit å få bare man fyllte ut skjemaer rett, for det regnes som en "underbrukt" stønad, og nav ønsker kanskje at flere gravide bruker det framfor sykepenger når man "bare" er gravid og ikke har tilleggsproblemer som kvalme, BL, høyt blodtrykk el.l.

Lykke til i alle fall, ta vare på deg og mini i magen!

Skrevet

tusen takk for svar! da håper jeg på å få svangerskapspenger :) jordmor var veldig for svangerskapspenger, så jeg tar nok en telefon dit på mandag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...