Gå til innhold

Kul i brystet.. Hvordan bli kvitt den???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i noen mnd nå hatt en kul på en måte rett under huden i brystet..

Ikke sånn kul jeg kan bevege på.., men akkurat som det har forkalket seg noe inni der .. Kan være fettkul kanskje?? Jeg kjenner den og den synes pga det er også en kul som står litt ut på en måte.. Men er dette noe som må skjæres bort ?? Eller kan kuler som har vært der såpass lenge plutselig forsvinne av seg selv??

Det gjør ikke vondt.. Så er ikke noe betent kul av noe slag.. En periode skivet jeg hele kule pga jeg var så lei men ikke en anelse med smerte og ingenting skjedde med kulen.. Hjelp noen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at den er foran på brystet ... Oppa på en måte..

Skrevet

Synes du burde gå til lege å få den sjekket!

Skrevet

Men farlige kuler synes vel ikke utenpå huden hvis du skjønner?? Jeg tenker at det kanskje er en innvendig kvise som har kapslet seg inn eller noe.. Skjules jo delvis under bh og ikke større en et par erter.. Men sykt irriterenes siden jeg kjenner den også utenpå klærne hvis jeg stryker der..

Skrevet

Man kan jo kjenne kuler i brystet selv, så hvor dypt de ligger er vel forskjellig? Jeg vet ikke altså, men en legesjekk er vel greit uansett? Om det skulle være en fettkul så må du vel uansett til lege for å få den fjernet?

Skrevet

Ja jeg får bestille time til legen på mandag.. Bort skal kulen uansett... Men blir det eventuelt svindyrt da eller?? For da blir det vel strangt tatt en kosmetisk operasjon.. Skjærer legen de bort tror du eller må man ta de vekk på sykehuset?? =)

Jeg har operert vekk en cyste i lysken og det måtte jeg på sykehuset for og gjøre.. Kulen er vel nesten lik utseendesmessig.. Men den i lysken var "frisk" da.. hehe.. =)

Skrevet

Dytter jeg.. Er det flere som har hatt en kul som er synlig i noen mnd som kanskje har fjernet den?? Eller forsvant den av seg selv... Kunne legen fjerne den eller måtte dere på sykeshuset?? =)

Skrevet

Jeg har hatt to ganger synlig kul helt ut i huden. Her var det sånn tagloppsamling og var enkelt å fjerne. Jeg har fjernet dem begge ganger på sykehus og har et langt lite vakkert arr etter de. Helt ufarlig iallefall, men en sjekk er alltid greit å ta. De jeg hadde bare ble større med tiden og jeg gikk vel i 2 år med den ene før jeg fjerna den. Siste gikk jeg bare par mnd med. De gjorde ikke vondt og lå helt ut i huden.

Skrevet

Du skal gå til legen å få det sjekka. Du vil trolig bli sent på en trippelsjekk ( mamografi, ultralyd og finnåls prøve av kulen) Det er ikke vondt og går ganske raskt, trolig vil du få denne sjekken innen noen få uker.

Jeg har akkurat vært igjennom dette der selv nå, de opererte ut kulen her siden de ikke var sikre på hva det var. Den var godartet heldigvis, men de tok ingen sjanser.

Trolig er det en godartet kul, men uansett så bør du få slik sjekket uansett.

Lykke til

Skrevet

Kulen min lå forresten ganske tett under huden, var på størrelse med en sviske min da. Var synig med det blotte øye øverst på høyre bryst som en "hump"...

Skrevet

Jeg er veldig plaget med kuler, og er kulen helt fast, altså at du ikke kan røre på den, er det værre enn om den er løs.. Så du bør sjekke den.. Og vonde kuler er som oftest værre enn ikke vonde kuler... Ikke for å skremme deg altså.. Har hatt dette selv som sagt, måtte operere en, mens de andre har gått bort av seg selv. Men for all del, alle kuler BØR sjekkes..

Skrevet

Trodde det var omvendt jeg.. At kuler som ikke var ømme var det størst risisko rundt.. Jeg er ikke spesialist jeg altså.. Men det var en av grunnene til at jeg fikk operere vekk kulen i lysken iløpet av bare et par uker.. Pga den på en måte var ubevegelig og ikke øm uansett hvor mye du presset og styret med den..

Skrevet

Du må få den sjekket. Jeg hadde en kul, som alle mente var en tett melkegang eller en fettkul. Ubevegelige kuler som ikke er vonde tas alvorlig av legestanden. Jeg hadde nettopp sluttet å amme.

Trippeldiagsnostikk avslørte en svulst. Jeg fikk sjokk! Den ble operert ut, og jeg går nå på cellegift i påvente av stråling. Jeg har heldigvis fått veldig god prognose, mye pga at den ble oppdaget så tidlig. Den var bare drøyt 10 millimeter i diameter.

Så ikke vent. Gå å få den sjekket.

Og damer: SJEKK BRYSTENE DERES JEVNLIG!!!

hilsen for tiden skallet...

Skrevet

Ja, jeg mente ikke vonde kuler er værst..

Skrevet

Det er sant: kuler som ikke er ømme er de skumleste.

Skrevet

Det var trist lesing tjo-hei.. =(

Jeg hat aldri forbunnet slike kuler som kan synes som bulk utenpå huden som farlig når det kommer til brystkreft.. Takker så mye for svar.. Det skal sjekkes opp.. =)

Jeg vet ikke hva jeg skal si.. Sender deg en klem..

Skrevet

Takk for klem :-).

Jeg er ved godt mot. Det er når det stormer som verst man finner roen.

Det er en surrealistisk situasjon å være i når man har en liten gutt på 1 år.

Alle forandringer brystene MÅ sjekkes ut. Det er utrolig mange som får brystkreft hvert år. Og flere og flere unge (jeg er relativt ung i hvertfall... ;-)).

Lykke til! Det er jo størst sannsynlighet for at det er helt ufarlig :-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...