Gå til innhold

Økonomi og parforhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere hjelpe meg og gi meg noen råd.

Jeg er så lei meg for dagens situasjon med min samboer. Vi har et barn på litt over ett år. Samboeren tjener mye mer enn meg og hadde mye mer egenkapital enn meg da vi startet forholdet. Jeg hadde litt, men dette ble brukt opp på løpende utgifter som strøm og babyutstyr.

Han jobber offshore og er mye borte og han kunne aldri ha tjent de pengene han tjener hvis det ikke hadde vært for at jeg passer barnet vårt så mye. Jeg tjener nå lite fordi jeg har gått ned til 60% for å slippe å ha vårt barn i barnehagen så mye. Vi har ikke felles økonomi og min konto er det ingenting på.

Vi kjøpte et hus rett etter vi fikk barn. Det eier jeg kun 1/3 av. Jeg har ikke egenkapital i dette huset, bare et lån på 1/3. Å eie 1/3 av mitt hjem oppfattes som meg som vondt og vanskelig. Vanskelig å skulle starte et hjem og en familie der jeg ikke er del på ordentlig.

Et annet aspekt er at jeg føler at det er en veldig ujevn maktbalanse. Han kan kaste meg ut på gata i morgen og jeg har absolutt ingenting (jeg har et lån fra før i tillegg) og min økonomiske situasjon hadde vært slik at jeg ikke hadde visst at om jeg klarte å holde hodet over vannet.

Min samboer mener dette er en helt vanlig og akseptabel måte å gjøre det på. Jeg tenker at han ikke bryr seg noe om hvordan jeg har det.

Jeg vil at vi skal ha felles økonomi (alt det vi begge tjener skal gå inn til vårt felleskap) og at vi skal eie boligen likt selvom han har spyttet i egenkapital. Det må sies at han eier hytte og biler fra før så det er ikke snakk om å ta i fra han alt. Råd, tips, synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, du er ikke urimelig. Hvis dere er familie kan han ikke ha en slik mentalitet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...