Gå til innhold

NAV spørsmål ang permisjon og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morn, jeg går ut i permisjon rundt 1. desember 2008. Skal ha hele permisjonen med unntak av pappaens 6 uker. Permisjonen min slutter da sånn rundt midten av oktober eller noe. Totalpermisjon for oss er 12 mnd og arb. giver betaler 20%mellomlegget.

Spm 1

Har jeg da krav på å få 5 ukers ferie i 2009 som jeg har opparbeidet meg i 2008? Sånn at jeg kan ta ferie i hans permisjonstid etter at min er over? Hadde vært flotters for oss, da han planlegger tidskonto 1-2 dager i uka og jeg skulle gå i permisjon uten lønn frem til barnehagene starter i januar 2009.

Spm 2

Hvis man blir sykemeldt under svangerskapet får man mindre lønn? Jeg har aldri vært sykemeldt så jeg har ikke erfaring med dette. Hvis man så blir langtidssykemeldt går dette utover grunnlaget for beregning av permisjonspenger? Ser jo på disse sidene at det er en del som er sykemeldt størsteparten av svskapet- så straffer dette seg økonomisk både under og ETTER svangerskapet? Hørtes urettferdig ut i så fall

Håer på mange flotte svar, da jeh blir sliten av å lese NAV sine regler for alt mulig :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepenger og foreldrepenger regnes av samme grunnlag så nei man skal ikke straffes for å være sykemeldt.

Du kan ha 5 uker ferie i 09, du har lov å utsette permisjonen med lovpålagt ferie dva 4 uker og 1 dag.

Så om du skal ha denne ferien midt i permisjonen så tror jeg du kan ta 4 uker +1 dag og så får du ev ta resten på slutten. (avtale med arveidsgiver.)

Du er jammen heldig med arbeidsgiver som betaler deg full lønn selv om du velger 80% dekning

Skrevet

mulig jeg tar feil, men feriepengene kan bli redusert dersom NAV betaler foreldrepengene. En får da bare feripenger for 15 ukers arbeid av en eller annen grunn.

Skrevet

Joda du har rett i det edvina at man kun har krav på feriepenger for 15 uker ved 80% dekning og 12 uker ved100% men ferie har du krav på likevel.

Hun som har så snill arbeidsgiver får kanskje feriepenger av hele beløpet ogs?!

Skrevet

Ja, det er tariffbestemt for oss i mitt yrke at arbgiver betaler mellomlegget. Vet at jeg er heldig, forrige gang jeg var gravid fikk jeg engansstønad, manglet 3 dager i arbeid for å få foreldrepenger, så jeg merker nok forkjellen

Skrevet

Du vet sikkert best selv altså, men jeg har ikke hørt det før at noen har tariffbestemt rett på å velge 80% lønn i 54 uker og få 100% lønn. Men jeg vet det er mange som får fulle feriepenger for perioden og at arbeidsgiver betaler det som overskyter 6G i årslønn.

Skrevet

Jo vi har det mener jeg. Alle andre som har samme yrke som meg får det, så jeg regner med at jeg ikke er et unntak. Håper jeg får fulle feriepenger også. har bare jobbet siden august i fjor- men fikk fullt opptjent ferieår for 2008 allikevel- også tariffbestemt for nyutdannede:-) tjener generelt altfor dårlig forhold til lengde på utdannelsen så sånne småting hjelper jo.

Men man får altså da redusert lønn i den perioden man har sykemelding- hvor mye mindre?

Hvor mange uker er et vanlig feriepengeår for arbeidende?

Skrevet

suski22.12.08: av nysgjerrighet, hvilken yrkesgruppe tilhører du som er så flott gode? (som jeg aldri har hørt om før)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...