Gå til innhold

Mark i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som noen gang har hatt mark i magen? Hvordan merket dere det og hvordan kan det behandles?

Jeg hørte en historie om mark i magen i dag og har tenkt for meg selv, skrekk og gru...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marken er ikke i magen, men i endetarmen. Om natten kryper marken ut til åpningen og legger egg der.

Det klør veldig, jeg ble smittet da jeg var liten en gang. Behandlingen er veldig enkel, med reseptfrie tabletter på apoteket. Man kan også få dette flytende, til mindre barn.

Det er svært smittsomt, og smitten overføres gjennom hender, toalett osv..

Min mor lot meg få sprit på en klut da jeg var liten, å tørke rompa med for at det svidde var 10 ganger bedre enn den forferdelige kløen! *grøss*

Skrevet

Jeg klør nemlig en del i endetarmsåpningen og må si jeg grøsser ved tanken på at jeg kan ha det. Jeg skal til legen på mandag, og vil nevne kløen min. Vet du hva legen kan gjøre for å sjekke om jeg har mark?

Jeg er jo gravid og det kan kanskje være farlig for fosteret?

Leser om barn som får mark i magen, men sjelden voksne.

Skrevet

Voksne kan like fint få det som barn. Nå er jo vi litt mer nøye med håndhygiene,og vi går jo som regel heller ikke rundt og klør oss i rumpa med fingrene, slik som noen barn har en tendens til å gjøre :P

Har et barn det, blir mest sannsynlig hele familien smittet også. Eggene er jo usynlige og kan ligge på toalettet eller på fingrene eller vasken...u name it.

Kløe i endetarmen kan jo være flere ting det, men har du mark så klør det intenst og nesten uutholdelig om natten. Jeg ville nevnt for legen at du har endel kløe der så finner han nok ut av det :D Tror de bare tar en prøve derfra. Du kan jo også selv gå på apoteket å høre, for hvis tablettene ikke er farlig for fosteret kan du jo ta dem uten å være helt sikker på om du virkelig har mark. Det er jo ufarlige tabletter.

Skrevet

Ja det kan jo være hva som helst. Men jeg må jo si at tanken på at jeg kan ha mark i magen overskygger det meste akkurat nå :P

Legen finner det nok ut. Takk for svar!

Skrevet

Hvis du har mark så er det bare og sjekke avføringen etter du har vært på do. De befinner seg jo der da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...