megc Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Jeg er i uke 35+5 i dag. Babyen er fortsatt i seteleie, tror jeg. Jeg har ikke merket noen voldsom omveltning i magen, som jeg tror jeg skal kjenne. Blir i tvil noen ganger da. Synes hodet kjennes for bredt ut, men jeg vet ikke... Skal på sjekk i uke 36 nå. Er det flere med babyen i seteleie, eller som har hatt det?? Dere som har kjent vending, hvordan var det?? Jeg begynner å gruve for setefødsel eller keisersnitt... Har dere noen erfaringer å dele?? Evt kjerringråd for å få snudd fostret.
nr2-imagen:) Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 Jeg er i uke 30, og jordmor sa at bebisen låg i seteleie.. Fikk litt bakoversveis egentig for jeg har ikke tenkt den tanken før!! Begynner å tenke mye på det og bekymre meg litt. Jordmor sa den kan godt snu seg flere ganger frem til fødselen. Men jeg er alikevel bekymret. Men jeg tror de tar keisersnitt på de fleste seteleiene.. Jeg nekter å føde vanlig da! Men jeg vil ikke ta keisersnitt heller! Vil bare ha en normal fødsel jeg!!! Kjenner du hodet øverst i magen? Det gjorde jeg når jeg var med jordmor. Prøver å kjenne etter selv men synes det er vanskelig.. Sparker ikke så ofte nå synes jeg..
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 12. juli 2008 #3 Skrevet 12. juli 2008 Jupp er også i uke 30 og her satt den godt nede i bekkenet med rumpa. Selv tviler jg sterkt på at den kommer til å snu seg, da den har sittet slik leeenge, men man håper jo.... Fortsatt altfor lenge igjen til termin, så det kan jo være dn tar til vett og snur seg. Jeg tar det som det kommer. Gidder ikke bekymre meg før det begynner å nærme seg.... ) God helg til alle sammen!!
linko Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 Jeg har også 5 uker igjen til termin, og har baby i tverrleie. Har imidlertid håpet om at han snur seg ennå, jeg da... selv om jeg skal innrømme at jeg tenker litt på det for tida ja. Jeg skal på ultralyd om 4 dager og regner med å få mer informasjon da.
Laybik Skrevet 12. juli 2008 #5 Skrevet 12. juli 2008 Min baby er også i seteleie, er 36+0. Skal på ultralyd på fredag, så da får vi se hva de vil gjøre. Hvis hun ikke snur seg har jeg mest lyst til å ta keisersnitt. Noen som vet om man får bestemme det selv? Skal føde på Haukeland..
JordbærMamma Skrevet 12. juli 2008 #6 Skrevet 12. juli 2008 Har også baby i seteleie, er 37+5 i dag... Så begynner å se dårlig ut for at hun skal snu seg. Har vært på sjekk, de mente at siden jeg har født barn på over 3500 gram før, så var det ikke noe problem å få ut et knøtt i seteleie... Så på Lillehammer fikk jeg ikke noe valg om keisersnitt pga seteleie i seg selv nei, da måtte det være andre ting som tilsa dette i tillegg. Men de skal være veldig flinke på forløsning i seteleie der da. Er et ganske lite sykehus, så er ikke mange fødselslegene å velge mellom når det kommer til fødsel, så jordmora mi mente jeg bare kunne ta det med ro, selv om jeg kom til kontroll med ønske om keisersnitt. Gruer meg litt, men ser også fram til å bli ferdig uansett. Blir kontrollert ved sykehuset når jeg er 39+2, evt lagt inn om jeg er moden/utflata/lignende. Ellers får jeg være hjemme noen dager til (fødte på termin sist). Bor 16 mil fra sykehuset så de ville gjerne ha meg inn så jeg skulle slippe en evt fødsel utenfor sykehuset. Også får jeg satt epiduralkanyle i ryggen slik at alt er klart til et evt keisersnitt også, slipper uansett narkose og akutt keisersnitt - alt er i beredskap. Prøver å tenke at dette skal gå fint - men er utålmodig på å få det overstått nå
O&Os_mamma Skrevet 12. juli 2008 #7 Skrevet 12. juli 2008 Min baby ligger også i seteleie, og jeg har 1 uke igjen til termin. Ser ikke ut som han har tenkt å snu seg nei! Jeg skal også føde på Haukeland og der får man IKKE velge keisersnitt! Jeg har født et barn før og da regner de med at jeg skal klare å føde et barn i sete helt opp i 4-4,5 kg!!! De er overhodet ikke interessert i å høre hva man som kvinne ønsker på Haukeland, blir fullstendig overhørt der oppe. Du får komme til en informasjonssamtale hvor de sjekker leie og får info om setefødsel, men thats it! Arrogant, spør du meg!
megc Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2008 Jeg har også født en krabat på 3600 tidligere, og den fødselen gikk veldig raskt og greit. 9 cm åpning ved ankomst på sykehuset. Jeg ble anbefalt ambulanse innover denne gangen. Føles tryggere også, særlig hvis setet kommer først. Jeg er redd for å ta epidural, det ser så vondt ut. Venninina mi viste meg bilde av sin før forrige fødsel, og jeg tenkte: ALDRI I VERDEN! Men så behøvde jeg det ikke eller. Ville ikke rukket det eller... Jeg er også redd for keisersnitt... liker ikke stikking og skjæring. Så jeg gruver for at hun ikke skal snu seg! Får høre hva jordmor sier til uka. Men jeg vil så gjerne ha en slik grei fødsel som sist!!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 12. juli 2008 #9 Skrevet 12. juli 2008 Heisann! Jeg har også en setebaby. Jeg er 39+4 i dag, så jeg har ikke særlig tro på at han snur seg nå. Har bestemt meg for setefødsel, selv om jeg fikk lov til å velge keisersnitt også. Etter mye info om begge deler så har jeg valgt setefødsel, fordi det ser ut til å være best for både meg og babyen alt i alt. Nå vet jeg at skulle det bli komplikasjoner underveis, så er sjansen for et akutt keisersnitt noe høyere enn ved vanlig hodefødsel, men det vil jeg aldri kunne gardere meg mot uansett. Har fått tilbud, eller rettere sagt anbefalt, en epiduralbedøvelse. Den vil bli satt sånn ved 3-4-5 cm åpning. Har fått vite at det kan gjøre det lettere for meg dersom gutten min må hjelpes ut med tang det siste stykket... hvilket er nokså vanlig ved seteleie. Er førstegangsfødende, og aner ikke noe om hvor vondt det kommer til å gjøre, men er i allefall positivt instilt på å gi det en skikkelig sjanse. Har gode bekkenmål, passe liten baby, og "fødekropp" jfr legene på Riksen. De mente jeg hadde de rette forutsetningene for å føde normalt. De har likevel lovet meg å ha en LAV terskel for KS dersom det ikke går på skinner underveis i fødselen. Føler at jeg er godt tatt vare på. Skal inn til ny vektestimering på termindatoen.Mitt råd er: Be om info/en samtale med fødselslege/jordmor, slik at du kan ta et informert valg. Lykke til alle sete-mammaer, uansett hva dere velger!
Laybik Skrevet 12. juli 2008 #10 Skrevet 12. juli 2008 Huff, høres ikke lovende ut! Jeg er førstegangs og har lite lyst til å føde i sete altså! Har ikke fødselsangst eller noe sånt, bare har ikke lyst til å ha mer vondt enn nødvendig der nede...
megc Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. juli 2008 Oi... jeg lurer på hvordan det blir til meg!!! Hvis de anbefaler epidural... og jeg som hadde 9 cm åpning ved ankomst sist!! Rakk jo ingenting da... Gikk raskt og greit med kun lystgass. Jeg visste jo ikke at fødselen var i gang før vannet gikk kl ett. Så pakka jeg bagen, kom på sykehuset ca kl to. Og kl tre var jeg ferdig.... Hvordan vil dette bli hvis jeg føder raskt nå også... tenker på smerte, at jeg burde ha epidural. Må seriøst ha en samtale med jordmor om dette.... :S
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 12. juli 2008 #12 Skrevet 12. juli 2008 Man MÅ ikke ha en epidural, men jeg ble anbefalt det pga smerter. I tillegg er jeg førstegangsfødende, så da er det litt ekstra trangt å få ham ut. Andregangsfødende pleier jo ha lettere fødsler, også setefødsler. Mente ikke skremme deg. Vet om mange som har født i sete uten epidural, og det er gått som en drøm :-) Lykke til!
☆ fødeklar ☆ Skrevet 13. juli 2008 #13 Skrevet 13. juli 2008 Uff!! det hørtes forferdelig ut, jeg skal føde på haukeland, og skal på UL (på haukeland) på tirsdag, pga Jm kunne ikke si hvordan barnet låg, men hadde mistanke om at den låg i seteleiet.(er 38 uker) er tredje gangs fødende, men kvir meg uansett for sete fødsel, håpte på ks dersom påvist seteleiet!!
Mamma til to tette Skrevet 13. juli 2008 #14 Skrevet 13. juli 2008 Til dere som skal føde på Haukeland så har jeg erfaring med setefødsel der sist og vil bare understreke at dere er i MEGET trygge hender. Det er det sykehuste i Norge som har fleste setefødsler og god rutine på dette. Jeg forstår at det er skummelt som førstegangsfødende og at alle rundt dere vil si "krev keisersnitt!" men mitt beste råd til meg selv var å lytte til fagfolk som har dette som jobb hver eneste dag. Jeg fikk en utrolig god og tett oppfølging fra vannet gikk og jeg ble lagt inn til vi sjekket ut av barsel etter tre dager med familierom. Hadde en jordmor sendt fra himmelen og en god gammel fødselslege samt to nye leger, en overjordmor og en barnepleier. Alternativet er Voss hvor man får keisersnitt men en erfaren lege anbefalte meg også der å prøve vaginalt først og sa at det fantes ikke et bedre sted enn Haukeland når man først hadde setebarn. Jeg valgte Haukeland fordi jeg tenkte at hvis det skulle være noe galt med barnet, noe det av og til er med setebarn så ville man da måtte fly barnet dit. Og dette er jo ikke for å si noe stygt om andre sykehus, jeg er sikker på at ingen tar noen risiko med verken mor eller barn på noen steder. Lykke til fra høygravid som denne gang skal få oppleve hodefødsel
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 14. juli 2008 #15 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er 3. gangs og skal (mest sannsynlig) ha setefødsel på KK Haukeland i løpet av neste uke Skal på ny vekstestimering i morgen. De gjør ingenting på KK for å vende barnet, fikk beskjed om at: "Det har vi sluttet med her." Den eneste grunnen til å planlegge KS ved seteleie på KK er dersom forholdene ikke er tilrette for føde i sete. Enten for lite bekken eller barn som blir estimert til å veie mer enn 4500 gram. Selv ønsker jeg ikke KS, har ikke tid til å være operasjonspasient etter fødsel Etter vaginalfødsel kan du løpe hjem etter et par dager, etter KS får du et lengre sykeleie... Lykke til alle sammen!
2 fine små Skrevet 15. juli 2008 #16 Skrevet 15. juli 2008 Jeg har foedt setebarn og det gaar veldig fint, DERSOM man har romslige nok bekkenmaal (indre maal som maales, heter pelvimetri) og dersom barnet ikke er godt over 4 kg. Det er ingen grunn til aa holde paa med denne krisemaksimeringen rundt setefoedsler, vi lever i 2008, sykehusene har godt metoder og maskiner for overvaaking av babyen, man har uansett ikke alle foede i sete, KS legen er rett rundt hjoernet hele tiden under en planlagt setefoedsel og terskelen for aa faa KS er LAV, det er ikke noe man skal ligge og grue seg til aa og maatte forhandle om. Jeg har nok bare erfaring fra stort velutstyrt sykehus, saa skal du foede paa en foedestue er det nok noe annet, men der vil man jo ha tatt imot en del setebarn opp gjennom tidene UTEN alt som tilbys ved store sykehus, saa kanskje de til og med paa foedestuer er enda flinkere i selve haandtverket aa ta i mot setebarn - med minst mulig hjelpemidler?? Det aller viktigste er jo at man kan denne teknikken med siste fase av foedselen, hvor jordmor tar imot barnets foerste halvdel (stump, ben og navlested) og hvor foedselslegen tar i mot resten, altsaa overkropp, armer og hodet. Jeg har setebarn igjen jeg, og har allerede inngaatt avtale med sykehuset om at jeg foeder i sete igjen, dette har jeg ingen verdens problemer med, jeg har jo gjort det saa greit foer. Ikke kan jeg noe som helst om hodefoedsel heller, synes paa mange maater det hoeres mer spooky aa skulle presse ut dette svaere hodet foerst, foer noe som helst annet er foedt, hehe.....saa jeg gleder meg til min setefoedsel jeg, det er en fascinerende og flott opplevelse. Man har maks oppmerksomhet hele tiden, de maaler hvordan babyen har det hele tiden og man er i de beste hender. Haaper dere ikke er saa redde, foedsel er risikosport uansett =o)) og ut skal de! Saa det er ikke noe mer grunnlag for aa tro at man faar en vanskelig setefoedsel enn en vanskelig annen feodsel. Kanskje for 10-20-30 aar siden, men ikke i dag. Hilsen meg og alle som tok i mot mitt forrige barn og som skal ta i mot dette, altsaa hilsen jordmoedre og foedselsleger paa Rikshospitalet. Basta, hehe.....og lykke til! Ikke revnet jeg, ikke har verken barnet eller jeg hatt problemer med noe som helst verken i svangerskap, under foedsel eller etterpaa. Husket jeg aa nevne at vi var oppe og hoppet begge to 5 min etter foedsel?? Tok en lang lang dusj en halv time etterpaa og var i super form. Jeg vil ikke ha operasjon foer jeg faktisk maa det. Og da gjoer jeg det evt. litt motvillig faktisk. KS er ingen lettvint loesning.
2 fine små Skrevet 15. juli 2008 #17 Skrevet 15. juli 2008 Mener selvsagt: Man LAR uansett ikke alle foede i sete
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 15. juli 2008 #18 Skrevet 15. juli 2008 Føder du på Riket igjen Femina? Jeg skal dit, og er helt enig med deg, selv om jeg aldri har født før så skal jeg absolutt gi det en skikkelig sjanse! Har termin om 3 dager, og har fått masse info om hvordan dette kommer til å foregå, og jeg bare gleder meg til å føde.
2 fine små Skrevet 15. juli 2008 #19 Skrevet 15. juli 2008 Paa Rikshospitalet, ikke paa Foederiket. Foederiket er jo litt som ABC paa Ullevaal, der skal jeg ikke foede, tror ikke de tar setefoedsler der, da det ikke er epidural eller KS muligheter paa Foederiket. Men dersom du mente "Riksen" saa skal jeg dit ja.... =o) Bare gode erfaringer, og moette jammen meg enestaaende jordmor Solveig, en erfaren voksen jordmor, og hun som tok imot datteren min da jeg var innom der forrige uke. Veldig flinke folk og langsomt, langsomt har jo Rikshospitalet ogsaa endelig snudd til aa anbefale setefoedsler saa sant man har rette forutsetninger til aa foede greit den veien. Du har en opplevelse i vente som vil gjoere deg stolt, fascinert og takknemlig for at vi lever i en moderne verden. Kroppen din vil ogsaa vaere takknemlig for saakalt "naturlig" foedsel, og ikke minst barnet vil oppnaa alle fordelene det er aa faktisk bli foedt gjennom de trange kanalene vaare. Ikke et vondt ord om KS naar dette er noedvendig, kan jo hende vi ender opp med det begge to, men det er mye mindre risiko for begge parter ved en planlagt, kontrollert setefoedsel enn en operasjon, uansett. Termin om 3 dager sier du? =o))) Ai ai ai, spennende tider for deg da...masse lykke til! Jeg har faktisk menstermin 19. juli, det er vel ogsaa tre dager til, men UL termin er ikke foer i mndskiftet, saa jeg maa forholde meg til det. Men er mentalt klar da, dersom noe skulle skje. Har ogsaa saa smaatt begynt aa vaske klar ting og pakke bag osv. hehe, veldig rart aa gjoere det. Vi har nettopp flyttet og mye praktisk osv, men det er MYE viktigere at man er forberedt mentalt (noe det hoeres ut som om du er) enn at alt dette toeyet er vasket osv. Mannen min faar skru sammen senger og vogner osv naar jeg er inne tenker jeg da, og bekymrer meg ikke for det. Noe maa mennene gjoere naar de i fullt adrenalinkick kommer hjem etter foedsel og TING virkelig gaar opp for dem, hehe......forrige gang skurte han alle gulvene vaare (ubehandlet tre) speilblanke dagen etter foedsel, denne gangen blir det aa bygge rede tenker jeg. Masse lykke til til deg, skal tenke paa det, og kommer jeg braatt inn selv, ja - da sees vi jo... ;o) Tvi tvi tvi, dette gaar saa utrolig fint for deg, det er jeg helt sikker paa, du har rette innstillingen til det, og det hjelper deg en hel masse. Husk aa slappe av godt mellom riene og tenk at du er i de beste hender og ikke har eneansvar for din egen foedsel, nyt etter beste evne og faa med deg oeyeblikket naar barnet kommer ut - og loeftes opp, med bena foerst det er litt av en fest! Jeg fikk ogsaa kjenne paa stumpen til barnet i utdrivingsfasen, som var rart og fint. Det foerste setebarn gjoer er jo aa baesje ut den lille groenne baesjen sin, ikke gulpe fostervann, som hodefoertbabyer gjoer, hehe.... Mye man ikke vet ja. Hepp hepp, jeg foelger med paa deg.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 15. juli 2008 #20 Skrevet 15. juli 2008 Tusen takk Femina! Bra med sånne positive damer som deg som ikke har skrekkhistorier, men som har masse kloke ord å komme med! Jeg mente Rikshospitalet ja ("Riket" for de som har jobbet/jobber der... men jeg jobber ikke der lenger ;-) Det er som du sier: Rikshospitalet anbefaler sterkt å føde vanlig, også med barn i seteleie, dersom man har de rette forutsetningene for det. Kanskje vi sees?! Sier tvi tvi til deg også!
2 fine små Skrevet 16. juli 2008 #21 Skrevet 16. juli 2008 Hvordan gaar det Tjukkemagen? Kommet deg paa Riksen naa eller? =o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå