Gå til innhold

Første tegnene til liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ca kommer det?

Jeg har kjent to bolber som sprakk for mange uker siden, og en morgen våknet jeg av at.. akkurat som sommerfugler som slo vingene sine heeeeeeeeelt forsiktig mot magen..

Og ellers er det helt stille!

Jeg er 12+1, er vel for tidlig å kjenne særlig da? For fosteret har vel fortsatt veldig god plass?

For noen dager siden var det akkurat som om jeg kjente et lite hjerte som slo, for det dunket i magen, ikke som om det sparker.. men dunket, helt INNE i magen, ikke mot magen liksom.. sikker noe jeg har innbilt meg? Eller noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært gravid før, så går bare å venter og venter og veeenter.. :-) Spent!

Skrevet

Ikke aner jeg hvor livmora er heller.. like over skambeinet, stemmer ikke det? Hvordan kjennes det ut egentlig?

Bare hardt liksom?

Finner liksom ikke noenting, men tør ikke klemme så mye heller, selv om jeg vet at det tåler litt.

Skrevet

Jeg kjente noe som virket som spark når jeg var i uke 11.

Men det å kjenne liv er forskjellig fra person til person og svangerskap til svangerskap

De sier at man merker tegn til liv mye tidligere hvis man har vært gravid før og hva morkaken ikke ligger foran mot magen.

Men hvis du mener at du har merket liv så vet du det best selv... så kjenn etter hva du merker selv.

Skrevet

Jeg er 17+4 og har ikke kjent noe enda:-( Men er visst ganske vanlig det også...

Skrevet

Det er kjempetidlig å kjenne noe. Jeg kjente vel noe smått i uke 18-19 men var veldig usikker på hva det var, helt til jeg kjente små spark i uke 20. Babyen din er jo kjempeliten enda så tror ikke du kjenner så mye på en stund.. Kan være tarmen som vrir seg osv..

Skrevet

kjent tre bevegelser :D er 16 uker på vei til mandag. igår kjente jeg som om noe som sveipte forsiktig og lett inni magen. natta før kjente jeg et mikroskopisk dytt.. heeeelt fantastisk :D

skjønte med en gang at det var mini :D

Skrevet

Det høres jo veldig ut som du har kjent liv...

jeg kjente 12+3 i forrige sv.sk men er 14 nå, og ikke kjent enda. stor variasjon mellom kvinner, mellom sv.sk. og i forhold til hvordan barnet ligger

Skrevet

Når vi gravide kjenner liv er veldig individuelt. MEN jeg kjente et dytt inni magen igår, og jeg er bare litt over 12 uker på vei jeg også! Satt på jobben og snakket nettopp med legekontoret om bekymringene mine over at jeg ikke kunne kjenne livmoren v/skambeinet ennå, og at jeg statistisk sett kanskje hadde en MA siden jeg har to frisk og fin jenter fra før... (hvis så mange som 1/3 aborterer er riktig) Så plutselig kjente jeg det lille dyttet, som om bebien i magen prøver å berolige meg, hehe... Jeg er ganske sikker på at det er bebien og ikke luft, i og med dette er den 3. tette svangerskapen jeg opplever (jentene er 3 og 1 år gml).

Da jeg var gravid med den eldste, kjente jeg ikke liv før kanskje i uke 16/17. Mener at jeg kjente liv tidligere med den yngste. Og nå, kjempe tidlig!! Men det er bare av og til jeg kjenner, kan og gå dager til neste gang, så kommer sikkert veldig an på hvordan bebien ligger i magen min liksom...

Skrevet

Jeg er førstegangs - uke 19 i dag. Har ikke kjent noe liv hittil. Ifølge jordmor er det helt normalt å ikke kjenne noe før rundt uke 20-21 som førstegangs... Men det er sikkert store individuelle variasjoner her også, som med alt annet :-)

Skrevet

Samme her, men det har jeg ikke bekymret meg over, flere uker til "det sies" man begynner å kjenne det første gangen.

Jeg kjenner ikke livmora engang..haha. Men aner fortsatt ikke åssen den skal kjennes ut, kjenner bare fett og muskler. Men vet nå det er noe der da :)

Skrevet

Jeg kjente liv første gang ca uke 16, for en md. siden. Kjente det helt tydelig, og vi kjente det utenpå ca en uke etter.

Det var første gang jeg forsøkte å kjenne liv, tror nok jeg kunne kjent det tidligere.

Nå sparker babyen dagen lang her, veldig morsomt. Det hjelper jo å drikke kaldt vann / søt saft. Etter å ha sett legen dytte mye i magen min på ul i uke 12, fant jeg ut at det også var brukbart for å få økt aktivitet.

Fikk forresten bekreftet på ul at morkaka ligger inn mot ryggen, som jeg misstenkte for jeg kjenner så veldig tydelige spark.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...