Deneb Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Jeg skal spise litt ekstra jern hver dag, men på apoteket var det minst tre ulike typer og styrker. I tillegg så spiser jeg både leverpostei, rødbeter og andre ting med jern i. Lagres det i kroppen og gjør skade hvis det blir for mye, tro??
birrisj05.02.09 Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 JA, man kan ta for mye jern.. men du trenger ikke bekymre deg hvis du bare tar en dagsdose av jern-tabletter, selv om du spiser mye leverpostei. Kroppen produserer ikke jern sjøl, så du kan trygt spise mye jernholdig mat i tillegg, fordi det allikevel ikke inneholder skremmende mye jern. Jern finnes jo også i kjøtt og grovt brød f.eks. Gravide og ammende trenger ekstra mye jern. Men hvis du drikker kaffe eller te til maten, klarer ikke kroppen å ta opp jernet, fordi det inneholder en syre. Mens appelsinjus fremmer opptaket av jern. Og også andre drikker og frukter som inneholder C-vitamin. Av alt du får i deg, så resirkuleres litt, så det er ikke riktig alt du får i deg likevel. Hvis man blør mye under menstruasjon får man mest sannsynlig jernmangel. Vi skal ha i oss mellom 12 og 18 mm, hva er det i de tabl du tar?
birrisj05.02.09 Skrevet 11. juli 2008 #3 Skrevet 11. juli 2008 Hvis du fortsatt er usikker kan du be legen ta en blodprøve av deg.. Men du har nok ikke noe å bekymre deg for..bare spis så mye jernholding mat du bare orker! Vi trenger jo litt ekstra nå..
Mrs. Bouquet Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 Ja, det er uheldig å ta jern dersom jernlagrene blir for fulle. Inntak av for mye jern kan føre til jerneforftning. I tillegg kan man få store problemer med forstoppelse.
umpa lumpa Skrevet 11. juli 2008 #5 Skrevet 11. juli 2008 Det er vel ganske sjelden at vi unge kvinner har for mye jern. Men symptomene på for mye jern er visst de samme som ved for lite jern, slapphet, tretthet etc. Jeg har hemjern, og på den pakken står det at anbefalt dose til gravide er 2 tabletter daglig. Hemjern-tablettene synes jeg dessuten er bedre for magen enn mange andre sorter.
Mrs. Bouquet Skrevet 11. juli 2008 #6 Skrevet 11. juli 2008 ikke jerneforgiftning, men jernforgiftning
Deneb Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. juli 2008 Takk for svaret ) Jeg kjøpte Ferro-Retard 100 mg, da det var det farmasøyten sa var det mest vanlige. Fastlegen min er på 6 ukers ferie, men jordmor mente at jeg muligens trengte mer jern og at jeg skulle prøve jerntabletter en stund. Har vært litt slapp og sliten i det siste - og det mente hun kunne være jernmangel. Jeg er litt skeptisk til å putte i meg noe legen ikke har sagt at jeg bør - og i alle fall hvis det er mulig å ta for mye av det. Har du noen anelse av hva konsekvensene av å ta for mye er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå