Gå til innhold

er dettte mye på BT?

Gjest stockholms tjej_høygravid=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

merket her at på BT på helsekortet mitt så står de:

105/60

105/60

100/60

Men sist kontroll var de på: 130/80

de er mitt blodtrykk va?

kan ikke noe om dette, så bare att de var mye mer den siste kontrollen jeg var på.

er de høyt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt høyt men ikke unormalt høyt, hadde du proteiner i urinen også ville jeg vært bekymra ellers ikke..

Skrevet

vet ikke va de tog for prøver på mitt urin for jeg var redd jeg lekket fostervann nemligen...så om de bare sjekket de eller om de tog andre prøver og. de står neg. på urin så de var ikke noe på det.

blir så nervøs for alt hele tiden men føler meg litt trøtt og sliten og kan de vara pga. blodtrykket kanske?

syns jeg blir så lett redd...de er slitsomt.

Skrevet

Jeg vil nok heller si at de første blodtrykkene er litt lave, og den siste mer "normal". Men det er ikke unormalt at gravide har litt lavt blodtrykk. Hvis du er høygravid, så er det nok ingen fare at blodtrykket har steget litt heller. Jeg har et helt normalt blodtrykk på 120/80 til vanlig, nå sist hadde jeg 110/70. Hadde det vært noen fare med blodtrykket ditt, hadde de sagt i fra, og du måtte gått til hyppigere kontroller nå på slutten. Helt normalt at blodtrykket er litt høyere hvis man er litt stresset eller bekymret mens de måler det også :)

Skrevet

Blir nok ikke trøtt og sliten fordi blodtrykket har steget litt heller, det der nok heller det at du er høygravid, helt normalt å bli det på slutten da :)

Lykke til med resten av svangerskapet.

Skrevet

okej... tack for svar

fint at få veta at de ikke er unormalt for jeg blir så lett redd for ting,

vil bare at min lille prins ska ha de bra=)

Skrevet

Blodtrykket er fint innen for normalen,at overtrykket stiger litt har som regel ikkje noke aa sei(130 altsa),..Men ein skal derimot vera obs hvis undertrykket stiger(80 f.eks er HEILT normalt)..

Hos jordmor sist hadde eg 145/80,overtrykket var litt hoyt,men so lenge undertrykket ikkje forandra seg gjorde ho ikkje so mykje med da...

Skrevet

okej så bra at alt er fint da=)

då kan jeg slappe av litt=)

takk for deres svar.

Skrevet

Må bare legge til, at da jeg gikk og tok humanbiologi brukte vi ei helsebok som forklarte at et ungt og sprekt menneske normalt sett hadde blodtrykk som lå på 120/80..så ville tro det var helt fint ja :o)

Skrevet

Tror at et overtrykk på over 140 regnes som høyt og undertrykk på over 90. Ellers følger de med på stigninger i trykket også. Undertrykket mitt steg med 25 (til 90) på en måned, og da ble jeg fulgt opp.

Skrevet

Til vanlig har jeg ligget på 130/80 og 140/75, noe som er lett forhøyet, men ikke farlig så lenge det ikke er i kombinasjon med ødem og protein.

I dag hadde jeg 155/90 og protein, så jeg ble sent rett på Haukeland. Fikk full kontroll der, men blodtrykket var gått ned og ikke protein i urin da jeg ble sjekket på sykehuset. Så jeg fikk heldigvis dra hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...