Lemonia Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Vi vil ha en Maxi Cosi med base siden det er testvinneren blandt bilstolene. Den kan brukes opp til 13 kg. "Problemet" er at de neste bilstolene som oftest starter fra 15 kg. Er det noe problem å bruke den første til 15 kg eller starte med den andre allerede fra 13. Det er jo litt dumt når så mange bilstoler ikke overlapper hverandre.
Krissy78 Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 Vi har brukt Maxi Cosi og er kjempefornøyd med det. Datteren vår er nå blitt 19 mnd (ca 11kg) og vi har akkurat byttet til BeSafe iZi Comfort. Det er også veldig bra og jenta vår er sååå fornøyd. Sitter mye høyere og kan endelig se ut av vinduet. Det er fra 9-18 kg.
Krissy78 Skrevet 11. juli 2008 #3 Skrevet 11. juli 2008 I tilfelle du vil holde deg til Maxi Cosi så har de Maxi Cosi Priori sps som også er fra 9-18kg :-)
Lemonia Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. juli 2008 Jeg hadde egentlig håpet å unngå en av de "mellomstolene" og gått rett fra Maxi Cosi til en av de som varer fra 15-35 kg eller noe sånt. Men må man så må man, jeg har ikke lyst å gamble med sikkerhet, så er derfor jeg spør. :-)
corleone Skrevet 11. juli 2008 #5 Skrevet 11. juli 2008 Nja, vi gikk over til en 9-18 kg stol da hun var ca 9 mnd, rett og slett fordi at hun vokste ut av babystolen. 18 kg er de vel rundt 4 år, så skal jo ha denne en good stund framover . Og de siste stolene er ikke så dyre som de første (mener de som festes over barnet med bilens 3-punkts-sele). Så for oss blir det mellomstolen som kommer til å bli brukt lengst.
Krysta-2nydeligesmå Skrevet 11. juli 2008 #6 Skrevet 11. juli 2008 Babyen vokser fort ut av det første babysetet. Selv om det står at de kan brukes til 13 kg er ike dette reelt. Det betyr at de er testet til å tåle 13kg, men et barn på 13kg (ca 1 1/2 år) vil ikke få plass i et babysete. Det finnes stoler som kan brukes fra 9-36 kg. Disse har vanlig 5 punktssele som etterhvert som barnet vokser kan taes ut, og setet brukes med vanlig belte. Det er kommet et nytt fra britax som heter multitech som kan brukes både forover og bakovervent fra 9-36 kg som skal være bra. Ellers så opplevde vi at vi måtte bytte setet fra 9-18 kg da sønnen vår var vel 15-16 kg (2 1/2) år. Han var da for liten for et 15-36 kg sete som er fra 4 år, så vi måtte kjøpe et sånnt kombisete fra 9-36 kg. Men er foreløpig veldig fornøyd med det
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 Gutten vår voks ut av babystolen når han var 9 mnd. Personlig synes jeg at britax sitt multitech sete som kan brukes fra 9-36 kg(mener jeg) blir altfor stort for et barn under året. det skal jo litt til å få til et sete som passer perfekt for barn under året og 4 år:). Men det er min mening da:)! Jeg gikk da for mellomklassen for han. Våres går fra 0-18 kg. Jeg vil anbefale kombi setene som kan benyttes både bakovervendt og forovervendt, feks besafe sitt. Det er vi kjempe fornøyd med:)
birrisj05.02.09 Skrevet 11. juli 2008 #8 Skrevet 11. juli 2008 De fleste bytter vel stol fordi ungene blir for lange, ikke nødvendigvis for tunge..?
Mrs. Bouquet Skrevet 11. juli 2008 #9 Skrevet 11. juli 2008 Bilstolene fra 15 kg er vel stort sett framovervendte beltestoler, og de bør ikke brukes før barnet er 4 år. Tror nok ikke du kommer utenom.
Herkules Skrevet 13. juli 2008 #10 Skrevet 13. juli 2008 De som er fra 15 kg er ofte med bilens sikkerhestsele om sele til barnet. Vi har brukt/ prøvd det men gutten på 13 kg er forliten så vi har brukt 9-18 kg sete. Vi gikk over fra babysete når han var 9 mndr og når han var litt over 9 mnder så passet han fortsatt så vidt i babysetet. Tror han veide 12 kg eller 11,3 tror jeg VI har også et sete som er 9 til 36 kg her har han egne seler i setet først og så går han over på bilens sikkerhetsbelte senere Dette er et ok sete men der forovervendt så vi bruker det bakovervendte på 9-18 kgssetet mest og på langtur
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 13. juli 2008 #11 Skrevet 13. juli 2008 Vi har 9-25 kg på sete nr. 2 til vår snart 2åring, helt supert, kan festet begge veier og brukes med vanlig belte i bilen etterhvert
<3 coccinelle Skrevet 13. juli 2008 #12 Skrevet 13. juli 2008 enig med en over her. det er setet fra ni kilo som brukes lengst. sikkert fra ca 8-9 mnd til 3-4 år. Vår femåring er ganske liten og vi skifta til sånn sete som festes med bilselene (uten fem punkts sele) i fjor sommer. Han var vel ca 15 kilo da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå