Gå til innhold

Finnes det multivitamin uten folat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok vitaminbjørner tidligere, men har skjønt at jeg må slutte med det nå som jeg tar folat fordi jeg prøver å bli gravid (siden bjørnene inneholder folat og man ikke skal ha for mye folat).. Jeg tar også omega 3 og Vitamin C, men lurer altså på om det finnes generelt vitamintilskudd med flere typer vitaminer, som da altså ikke inneholder folat..

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det fins spør på apoteket .:)

Folat er bra både før og under sv.skapet. du kan fortsette m vitaminbjørner hvis du ikke tar ekstra tilskudd av folat.

Skrevet

De fleste multivitaminer inneholder da bare 200 mg folat, så når du skal ha 400 mg, skulle vel det gå bra. Om du skulle ta 600 mg gjør ikke det så mye heller. Det er faktisk ikke så ofte man får for mye folat, da det er vannløselig slik at kroppen tar opp det den trenger og overskuddet skilles ut.

Skrevet

Skrev litt feil, skal være mikrogram, ikke milligram

Skrevet

Dengangen jeg prøvde å bli gravid og de første 3 mnd av svangerskapet tok jeg en multivitamin som het gravitamin som var tilpasset den tiden ved tanke på folat og andre vitaminer. Da slipper du å ta folat i tillegg.

Skrevet

folat er vannløselig ja...så det er ikke så himla sterss om man får litt for mye....men folat mangel har ofte sammenheng med b12 magel og følger i kjølvannet av dette....de fleste kan derfor trenge dette også....og noen mangler b12 på bakgrunn av manglende intrinsisk faktor...som er en autoimmun sykdom opprinnelig....så det er smart å sjekke dette hos legen....+at mange medisiner er folsyre antagonister...dvs si at de motvirker folsyre å virke som det skal med tanke på cellevekst og delning.....mangel på b12 hemmer også vekst og utvikling av blandt annet nervesystemet.....som er neste like kjipt som nevralrørsdefekt.....

Skrevet

jøye meg... det skal ikke være enkelt :-)

Skrevet

Kjøp multivitaminer for gravide, de inneholder mer folat enn vanlig multivitaminer, så du trenger ikke ta folat i tillegg, det holder med den multivitaminen. Spør på apoteket...

Skrevet

Eller kanskje helst på helsekosten. Jobber selv på helsekosten og må si vi at de som er kurset innen helsekost vet ganske mye om ganske mange forskjellige vitaminer/mineraler ol. Er selv bare ekstrahjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...