stinky-monkey Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Noen som kjenner eller har hørt om noen som har hatt prostata kreft i 70 års alder? Lurer bare på hvor lenge han evt har igjen å leve.. om dette er noe som pleier å gå fort eller om det er en "treig" type kreft. Gjelder morfaren min som fikk vite i går at han har kreft i prostata. Han spurte legen om han visste sånn ca hvor lenge han har igjen å leve, og da fikk han til svar: "det er vel ikke opp til meg?" Så han fikk liksom ikke vite noe som helst om det... Noen som vet?
vi blir 4 :o) Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 så vidt jeg vet er prostatakraft i så voksen alder noe man dør med og ikke av. Ettersom han er i 70 årene, og celledelingen går langsomt i høy alder, vokser også kreften langsomt.. det var et håpløst svar fra legen synes jeg, og ikke godta det. Spør igjen. Selv om det er et vanseklig spørsmål med individuelle forskjeller, synes jeg lege kan gi dere en prognose! Lykke til )
stinky-monkey Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2008 Tusen takk for svar :-) Ja, jeg syns egentlig at det var nesten litt frekt svar av legen. Syns han kunne sagt noe hvertfall. Vi aner jo ikke om det kan ta 10 år eller 5 mnd liksom. Men han skal sikkert til legen igjen snart, og håper han får bedre svar da. Håper han har lenge igjen å leve, for han er en vanvittig sprek 70 åring :-) (lurer på om han kan være rundt 75-76 år) Dette kom liksom som et sjokk på oss alle, for ingen hadde liksom sett for seg at han av alle skulle få kreft nå. Han lever sundt og aktivt, og er en kjempe sprek kar :-)
Mamma*til*3 Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 Prostatakreft er den hyppigste formen for kreft blant menn i Norge. Sykdommen er relatert til aldringsprosessen, jo eldre en mann er, desto større er sjansen for å utvikle kreft. Prognosen kommer det an på i hvilket stadium kreften oppdages. Men som en annen her sier, så er det mange eldre som dør med kreften (kreft som tilstand) og ikke av kreften (kreft som sykdom). Og kreften kan behandles med hormoner (lindrende behandling, gis til eldre menn) eller kirurgisk fjerning av prostata (radikal behandling, gis til yngre pasienter, helbredende behandling). Hos noen pasienter kan strålebehandling være aktuelt, hvis kreften har vokst gjennom kapselen og inn i omliggende vev.
Gjest Skrevet 11. juli 2008 #5 Skrevet 11. juli 2008 min farfar døde for 7 år siden av kreft, spredning til skjellett fra prostata - men dette ble jo oppdaget veldig sent. tidligere hadde han hatt både prostata og tykktarmskreft (hver for seg) og ble kvitt kreften før denne dukket opp igjen da han var 83 år gammel. min farfar kunne de ikke redde, men hvis din morfar får god oppfølging og kreften er tidlig i utviklingsfasen ville jeg kanskje tro at han har god mulighet for å bli frisk. (min farfar var i slutten av 60-årene da han fikk prognosen prostatakreft første gangen) uansett, så synes jeg legen til morfaren din var frekk. morfaren din trenger støtte og opplysninger i denne perioden, ikke slike frekke svar som han fikk mtp spørsmålet om hvor lang tid han har igjen å leve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå