Gå til innhold

USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn som skal vokse opp i USA, er ikke dere litt redde for hvordan de kommer til å bli?

Det er jo en helt spesiell skolegang der hvor man lærer seg hva som er rett i forhold til USA sine øyne. SATen for eksempel er jo masse synse spørsmål, som man må mene det USA mener du skal mene, hvis ikke så stryker du!

Helt ræva mener jeg. Folk i USA er jo generelt dummere på mange plan enn feks europeere. Geografikunnskaper er det også så som så med..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor tror du nordmenn lærer at "Norge er best for landet vårt er verdens rikeste"? :)

Joda, vi lærer mye på skolen, men det går an å lære barn ting hjemme også.

Jeg er fullstendig klar over at skolen i USA generelt sett ikke har mye å stille opp med det jeg lærte på skolen. MEN... jeg har en niese som er 9 år og hun vet langt mindre enn det jeg visste om for eksempel goegrafi da jeg var 9 år. Så den norske skolen forandrer seg til det verre den også.

Min kjære er født og oppvokst i USA, men heldigvis ikke en av de ignorante amerikanerne. Intelligent mann med god jobb og et godt hode på skuldrene.

Men jeg har faktisk tenkt mye på dette at jeg ikke vil at barna mine skal vokse opp og tro at det går isbjørn i gatene i Norge, at Norge er hovedstaden i Sverige eller at det er noe som heter "Atlantic bridge" som går fra London til New York. (jepp, innbilte en amerikaner det en gang... :P )

Så da får de heller få litt opplysninger hjemme hos mamma.

Det er ikke bare ulemper med USA. De slipper i hvert fall unna janteloven. :)

Skrevet

Hvor har du dette fra?

Det er lenge siden jeg tok SAT, jeg tok den i Sveits før jeg noensinne hadde vært i USA og visste ikke hva USA "mente".

Jeg tror ikke det var noen synsespørsmål - alt dreide seg om matte, logikk, grammatikk etc.

Og hva mener du med å stryke? Man får poeng på hvor mange spørsmål man svarer riktig på, det er ikke snakk om å bestå eller stryke. SAT er en test som man tar for å vise hvordan allmennkunnskapen er før man kommer inn på universitet/college. De enkelte collegene bestemmer hvor høy poengsummen bør være.

Og hvor har du det fra at folk i USA er generelt dummere enn europeere? Kan du vise til en studie?

Hvordan er denne helt spesielle skolegangen? I de aller fleste (alle) land lærer man vel det som er rett i forhold til landet man bor i. Ingen lærer vel bort noe som er galt?

Husk også at USA er veldig stort, og alt som du tror du vet om landet stemmer kanskje noen steder, men ganske sikkert ikke overalt.

Kvaliteten på undervisning varierer sterkt fra stat til stat, fra skole til skole. Jeg er ikke det minste bekymret for hvordan datteren min "blir", for her er skolene gode, dessuten har jeg selv et ord med i laget. Hvis geografiundervisningen er dårlig (jeg husker forresten ikke at geografiundervisningen stod så sterkt i Norge heller, da jeg vokste opp), er det ikke så vanskelig å lære henne litt selv også.

Skrevet

Jeg har bodd i USA i 24 år, og har opplevd kun én gang at noen ikke hadde peiling på hva/hvor Norge var. Det var da jeg tok en Greyhound Bus til Los Angeles, og det er vel ikke de med mest ressurser som tar Greyhound-bussen.

Jeg reiser ellers mye og har aldri opplevd sånn ignoranse noe annet sted.

Skrevet

Jeg har intrykk av at du tror du kan veldig mye om dette, men det tror jeg dessverre ikke at du kan. Ikke i det hele tatt. Det finnes gode og dårlige skoler alle steder, og å si at man stryker på SAT'en hvis du ikke mener det USA sier du skal mene, viser bare manglende kunnskaper om hva SAT faktisk er.

Det er lov å synse, men om du ikke har basiskunnskapene om det du synser om, synes jeg du skal la være. Da blir det bare for dumt.

(..og jeg har for ordens skyld gått på en GOD skole i USA..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...