M-N & sassy-susie Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 bare så i ett anna inlegg her at det va uvanlig at unga på 20 mnd snakka setninge.. Det har snuppa gjort lenge, å ho e 22 mnd no.. Ho sette sammen lange setninge, men må av å til hente seg inn å puste litt å tenke seg litt om innimella ei setning "mamman min, bare min sin" samme med pappa.. "tilde pusse tanna finne bamse å sutte" "leka bagehagen dessa ongan" "gla i deg mamma/pappa/farfar/farmor/bestefar/momor" "lille petterkopp klatre hatt regne ned datt sola mi" å da nynne ho melodien samtidig.. "Tilde bæsja, æsja bejen ny no" "redd katine, skummel, være inne" det si ho når ho skal ut i barnehagen.. tydelig redd for ho ene assistenten på den andre avdelinga.. pluss,pluss.. ho vet ka alt hete å sir alle ordan.. no skal det være sagt at ho har vært hermegås sia ho va 1 år! Ho kler åsså av seg alle klean på kvelden, å putte alt i maskinen, legg håndle på gulvet å finn frem bleie.. alle klær kler ho på seg, å vet at lappan alltid skal være bak. skoa på riktig fot, å tar igjen borrelåsen, slår på dvd`en sin sjøl å starte filmen..tisse å bæsje på do flere ganga førr dag, rydde rommet sitt... nej ho e veldig enkel å ha med å gjøre.. Trur egentlig vi har hatt det for enkelt med ho tøøta her.. blitt bortskjemt...
Lilletrollogmamma Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Nei, er hun det? Tror ikke det...litt uvanlig å legge klærne i maskina og sånn, men det er nå hva man lærer de til. Å snakke setninger er vel ikke så uvanlig. Sønnen min på 1 år sier mange ord iallefall
~sjiraff~ Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Utrolig hvor fort man glemmer.. Snuppa begynte å snakke forholdvis sent, men da kom mye på en gang. Snuppa di er jo snart 2 så synes ikke at det var uvanlig mye hun snakket?! Uten at jeg skal være helt bomastisk her altså. Og ang. det andre, nyyyyyyyyyyyt det så lenge hun gidder. Gi henne ett år eller to.. hehe... Vi tippe ett stykke over 3 hvor jeg tenkte at "jøss, dette med trassalder var jo ikke så pes.." Det var bare det at snuppa begynte litt senere...
~sjiraff~ Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 Altså poenget mitt, som jeg glemte er at i den alderen er det stas å hjelpe til, stas og lære seg nye ting, skal mestre alt og får det til. Da de endelig klarer det er det etter en stund ikke så stas lenger. Her kunne hun kle på seg riktig og sette på sko o.l. riktig for ett år siden, men i dag så er hun mye sløvere og gidder ikke... Og tuller også mye med vilje da.
M-N & sassy-susie Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2008 Nej.. va det eg regna med... Finnes sikkert mange andre som e "jappe-klara" som ho i den alderen Ja, har sagt til sambo at det blir skummelt å få en til onge.. Plutselig så får vi en som skrik, ikkje søv hele natta, ikkje tar flaske eller sutt, ikkje prate, osv.. MAthilde har sovet fra 8 til 10-11 på morran sia ho va født, aldri skreke no særlig.. Men ja, seff e ho sta å krangle litt.. men det e lite...å gjør seg forstått på alt.. telle til 10 kan ho, å vet forskjell på grønn blå å rosa..
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #6 Skrevet 10. juli 2008 Hun er ikke sent utviklet ivertfall:) Minner meg om vår mellomste. Yngste er noen mnd eldre enn din og snakker ikke rene ord engang.... utrolig stor forskjell på unger.
M-N & sassy-susie Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. juli 2008 nej alle unga e forskjellig... Alt kom så plutselig me di setningene.. før snakka ho bare masse merkelige ord, å plutselig kommer det hele setninger... Trur vi kan takke barnehagen for mye.. Der ho har lært å telle, å lære farger bla.. å seff mange ord som ho har tatt etter di andre støre ongan..
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Jeg vil si hun er ganske tidlig ute jeg.. Kjenner noen unger på den alderen, og ingen av de snakker så mye. Stassar, er hun redd for bhg tanten?
M-N & sassy-susie Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2008 Jepp.. livredd.. men e eni med snuppa.. ho ser litt skummel ut.. å siden ho e på den andre avd fra der mathilde går, så kjenne ho lite til ho åsså, så da bi det sikkert ekstra skummelt.. hehe..
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #10 Skrevet 10. juli 2008 Snuppa her på snart 22 mnd snakker også sånn. Setninger og mye moro som kommer. Dette med bæsja i bleia, ny bleie er dritfestlig hver gang. For når jeg da spør for å forsikre meg sier hun æææææææææh og vifter med hånda foran nesa fordi det lukter vondt:p *ler meg skakk* Og kle på seg og sånt kan hun, sko har vært noe av det morsomste i verden lenge så de kan hun ta av og på, sandaler også. Dønn søtt da, med disse små som plutselig mestrer myyye i den store verden.
M-N & sassy-susie Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. juli 2008 høres ut som dem e kommet akkurat like lang å e akkurat like gammel JA vet du, dem e kanonarti! Hver dag e det noe nytt som skjer!
Mille** Skrevet 11. juli 2008 #12 Skrevet 11. juli 2008 Vet ikke jeg, begge mine to har snakket veldig godt når de var på den alderen, i lange setninger. Høres ut som ei flink lita tøtte du har ihvertfall, her kan jeg bare glemme at 10 åringen rydder rommet sitt, hehe... ;o)
M-N & sassy-susie Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. juli 2008 hehe.. nej men det gjør sikkert ikkje mathilde-nikoline heller når ho e blitt 10 år. hehe... Da blir det nok eg som må fly over hver dag.. Får håpe ho arve litt av meg, for eg har støv på hjernen
Mille** Skrevet 11. juli 2008 #14 Skrevet 11. juli 2008 Hehe...jeg rydder ikke rommet hennes, neineinei, jeg lukker bare døra, så slipper jeg å se det. ;o) Jeg er ganske opptatt av å ha det ryddig rundt meg, håper lille snuppa har arvet litt av meg der ihvertfall.....
M-N & sassy-susie Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. juli 2008 hehe.. lukke døra ja, man kommer sikkert til ett sånn stadie når man e lei av å rydde etter dem.. hehe..
OsloMor Skrevet 11. juli 2008 #16 Skrevet 11. juli 2008 Noen barn er jo mer verbale enn andre, begge mine har snakket fulle setninger tidlig og minstejenta har jo storesøster å strekke seg etter, så hun har snakkket relativt avansert setninger lenge. Kan uttrykke det aller meste nå som hun er 22 mnd, artig er det iallefall:-)!
M-N & sassy-susie Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 11. juli 2008 ja, det e kjempearti :-) Den aldern her e fantastisk
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 11. juli 2008 #18 Skrevet 11. juli 2008 I forhold til min så er hun tidlig ute. Jenta mi er 20 mnd og sier ikke et eneste ord. Men hun har også sovet hele natten omtrent fra hun ble født:)
M-N & sassy-susie Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #19 Skrevet 11. juli 2008 Ja deilig med sånne sove-onga... hehe.. ordan kommer nok plutselig da... mathilde bynte bare plutselig å herme..
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 11. juli 2008 #20 Skrevet 11. juli 2008 datteren min var også sånn. tror kanskje jenter lærer sånt litt tidligere. men gutta min, som er 22 måneder sier kun enkelte ord. og ikke så mange av de. tror de har maks 20 ord i ordforrådet sitt..eller kanskje 30..men de er tvillinger i tillegg. så jeg stresser ikke. Men nettopp på grunn av det ser jeg viktigheten av at de er i bhg. heldigvis er unger forkjellige. datteren min er tidlig ute med alt, mens de har vært tidsnok med det motoriske, men ikke snakking
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 11. juli 2008 #21 Skrevet 11. juli 2008 Datteren min snakker ikke setninger, kun ord..så der er barnet ditt tidlig ute synes jeg:) Men noen barn er tidlig ute med noen ting og andre med noe annet... Christina er vel tidlig ute på mye annet da... - reiste seg opp etter bordet når hun var 6mnd -gikk da hun var 11mnd - Og det aller beste er at hun har sovet 12-13 timer , og natten rundt siden hun var 2uker gammel så det er deilig!
M-N & sassy-susie Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #22 Skrevet 11. juli 2008 ja uten tvil at barnehagen e genial! Mathilde har allefall lært utrulig masse i barnehagen, å ho bynte når ho va ett år!
Sjokoladekaka Skrevet 11. juli 2008 #23 Skrevet 11. juli 2008 Tja, ho er kanskje tidlig i forhold til snittet, men ikkje ekstremt:) Min eldste snakka faktisk heilt reint som 3 åring, med "R" og alt. Eg syns alle andre på 3 snakka utruleg dårlig då Eg forsto dei ikkje i heile tatt. Han kjente igjen mange bokstavar allereie som nesten 2-åring. Og han var berre 6 mnd då han bevisst sa mamma, pappa og nei. Sat så fint i vippestolen sin, og ropte:) Har alltid følt at han har vore eldre enn han har vore, endå han har ADHD;) Og dette er ikkje overdeve eingang. Det er sånn det var. Han sto også opp aleine og slo på TV'n eller sette på video som 2-3 åring. Åt sjølv frå ca 10 mnd. Eg fekk ikkje mate han. Greit det var litt grising i starten, men det kom seg fort. Og han sprang faktisk som 11mnd-ing, gjekk då han var 10 mnd. Rart med det, ein vil at eldste spesielt skal klare alt tidlegast mogeleg. Men nr 2 vil ein ha som baby lengst mogeleg;) Her har det berre vore slik, for ungane har vore slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå