Gå til innhold

Hva er normalt/krav til samvær for far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på hva som er lovfestet normalt samvær? Hva kan far kreve når han er helge pappa? Hvor mange netter?

Har vært på familiekontoret men fikk ikke noe forklaring på dette.

I dag har far fre til søn annen hver helg samt hver onsdag. Kan han kreve mer? Det var også snakk om samværsklasser 1, 2 og 3. Hva er dette? Min datter blir 2 år 23 sep.

Noen som vet hvor jeg kan finne skriftelig info om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far kan selvfølgelig be om mer samvær med barnet sitt dersom han føler at det er rett for barnet og seg selv. Da snakker han normalt sett med deg først, blir dere ikke enige bærer det til familievernkontoret, og etter det evt i retten. Han har det som kalles "vanlig samvær" - annenhver helg og en dag i uka. Vær forberedt på at han kanskje vil ta større del i hverdagen hennes etterhvert - kanskje ønsker han ikke det, men vær nå uansett forberedt på hvordan du vil håndtere det spørsmålet:)

Det der med samværsklasser aner jeg ikke noe om.

Skrevet

Der er ikke faste regler for dette, annet enn at det dere har er det som kalles "vanlig samvær". Her skal/kan det også være 2 uker sommerferie og annenhver høytid osv. Det med samværsklasser må ha med bidraget å gjøre, da antall netter BF har barnet avgjør hvor mye "fradrag" han får i bidraget han skal betale.

BF kan kreve mer samvær, men dette er noe dere skal bli enige om. Ikke noe han bestemmer alene. Han får ikke automatisk det han vil ha. Blir dere ikke enige, så kan en av dere ta det videre til fylkesmannen eller retten(etter mekling). Da blir det avgjort der. Men det er ønskelig at dere blir enige uten å gå så langt.

Skrevet

Samværsklasse 0: 0-1 netter per måned

Samværsklasse 1: 2-3 netter per måned

Samværsklasse 2: 4-8 netter per måned

Samværsklasse 3: 9-13 netter per måned

Samværsklasse 4: 14-15 netter per måned

Jeg har lurt på hvordan netter per måned egentlig regnes. Gjelder det gjennomsnitt per år, eller en normal måned uten ferier? Er to onsdagsettermiddager lik en natt? Blir glad hvis noen andre kan svare på dette!

Samværsklassene har betydning for utregning av barnebidrag, det blir lavere bidrag jo mer barnet er hos far.

Skrevet

Hei.

En natt er en natt...dvs at to onsdag ettermiddager IKKE er en natt..:-)

Samværsklassene regnes ut fra et snitt pr år.

Dvs at ferie osv også skal regnes med.

Skrevet

Hei, jeg er innlegger. Grunnen til at jeg spør er fordi vi nå er under ny meklings runde. pr i dag deler vi alle helligdager osv. Det jeg er mest opptatt av er hverdagen. I dag har far fre til søn, og hver ons. jeg synes 8 netter pr i dag er mer enn nok grunnet mange detaljer jeg ikke ønsker å gå dypere i, utover at barnet er preget og vi ikke eier samarbeid. Vi snakket om å øke til 10 netter noe jeg kan gå med på å prøve. Men når forslaget til samværskontrakt kommer fra fam.kontoret står det 13 netter noe som er helt uaktulet. Derfor lurer jeg på hva han kan komme til å ende opp med dersom vi havner i retten og ikke blir enige? Han har et barn til på 15 som han aldri har hatt ordning, eller krevd noe med. I denne striden er han bitter og gjør alt for å tråkke på oss. Vi bor ikke langt unna hverandre.

Skrevet

Det synes jeg var rart, at de kommer med forslag om 13 netter. Det er jo nesten 50/50 deling, og det trodde jeg virkelig ikke var anbefalt for barn under 3 år.

Mer enn det tror jeg aldri han får dersom det går til retten, uansett. For foreløpig dømmer de ikke 50/50. Og jeg tror aldri de dømmer dette for et så lite barn.

Kanskje du heller skal foreslå at den ene helgen(av de 2 i måneden) kan utvides til langhelg, eller nesten en uke? Eller bedre, at begge helgene gjøres om til langhelger, fra f eks torsdag(evt onsdag) til mandag morgen? Eller annet tiilsvarende alternativ som kan passe også for deg og ikke minst barnet:)

Da har han 8(evt 10) netter i måneden. Og det mener jeg er nok for et så lite barn.

Han kan jo ikke ha hver helg. Da opplever jo ikke barnet helger med mamma i hele tatt, og det mener jeg er helt feil.

Du får gi beskjed om at dette forslaget de har kommet med, kan du ikke godta på barnets vegne. Og begrunn hvorfor du mener dette, fra barnets ståsted. Barnet er lite, det blir for oppstykket for barnet(det får ikke "ro" et sted), det blir for mye og lenge borte fra daglig omsorgsperson osv osv.

Ellers kan det være nyttig med en advokat, selv om han ikke tar det til retten foreløpig. Det er ikke nødvendig å vente med å skaffe seg advokat, det kan være godt å ha noen å rådføre seg med nå også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...