Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Lite spørsmål bare! Jeg synes jeg er så utrolig sjelden hos legen! Det er jo mulig dette kommer av at jeg kun har vært hos lege hittil, og ikke jordmor, men allikevel... Jeg har vært hos min fastlege 2 ganger i løpet av dette svangerskapet, og jeg er nå 18uker på vei... Jeg føler ikke jeg har fått NOE info om hvor ofte jeg skal gå, hvilke prøver jeg skal ta, og når jeg skal ta de osv. Noe som kan hjelpe meg med litt info om dette?
2 søte små gutter Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Det vanlige her er i tillegg til ultralyd i uke 18, kontroller hos lege eller jordmor i uke 12, 24, 28, 32, 36, 38, 40 og 41. Måler blodtrykk, sjekker urin, vekt og om du har ødemer hver gang. Tar blodprøver i uke 12 og 28.
Babyønske �� Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er 15+0 og har vært hos legen min 1 gang og da var jeg 5+2. Har ingen umiddelbare planer om å gå dit i svangerskaps-øyemed heller. Men skal i neste uke, fordi jeg har smerter i beina pga nerve i klem. Dette har jeg hatt i lang tid, og det er blitt langt verre etter jeg ble gravid. Får egentlig ikke gjort noe med det nå da, men vil komme inn i "systemet" med det. Jeg går til jordmor og var der i uke 12, og skal tilbake rundt uke 24. Jeg fikk et skriv 1. gang jeg var hos legen ang hvor ofte man skal gå. For 1. gangs og ukomplisert svangerskap: Uke 8-10-Lege, Uke 16-Lege el Jordmor, Uke 20-Lege(ordinær ultralyd), Uke 24: Lege el Jordmor, Uke 28: Lege; Uke 32: Lege el Jordmor, Uke 34: Lege el Jordmor, Uke 36: Lege, Uke 38 Lege el Jordmor. Så er det en gang i uka fram til fødsel med enten lege eller jordmor. Man bestemmer selv om man vil til lege eller jordmor. Noen ganger tas vel toxomasplose prøven opp igjen hvis den var negativ første gang. Og så må man vel ta ekstra blodprøver i uke 32 og en gang senere hvis man er Rhesus negativ. På vanlig kontroll er det vel bare blodprosent og protein/sukker i urin som sjekkes, også blodtrykk.
<3 girls <3 Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 eg er nå 24 uker på vei.har vert med legen 2 ganger..først i uke 9 og så i uke 21 åsså var eg med jordmor i uke 13 og i uke 17.skal til jordmor nå neste uke då er eg i uke 25.so skal eg til legen ijen i uke 31..etter de skal eg bare til jordmor.
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Hyppigheten spes i første del av svangerskapet varierer nok helt avhengig av lege/jormor en går til. Jeg er annengangs og skal på kontroll for 4 gang nå hos fastlegen i uke 23 + vært til ordinær UL utenom. Var i uke 8(pga lang syklus hadde kontordamene der kjempehast med å få meg inn - for de trodde jeg var 12 uker da), uke 15,20 og nå 23, og UL i 18. UL skal vel regnes som en ordinær kontroll - men fastlegen min har både nå og i forrige sv.skap telt uker uavhengig av den. I tillegg til det de overfor skriver om hva som sjekkes har han fra og med uke 15 også sjekket fosterlyden hver gang.Blir nok hver 4 uke nå fremover. Kun pga ferieavviklingen den nå kun var 3 uker siden forrige kontroll. Er vel siste halvdel av svangerskapet det er viktigst med regelmessige kontroller for å fange opp ev komplikasjoner. Er vel den delen av svangerskapet flest av komplikasjonene oppstår - som en samtidig kan gjøre noe med om de oppdages i tide:)
Eso Skrevet 10. juli 2008 #6 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er 17+1, og har vært hos lege 2 ganger og JM 2 ganger. Går annenhver gang, ca hver 4 uke. :-)
Linda1986 Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er i uke 17 og har bare vært en gang hos legen, og en gang hos jordmor.. synes jeg har vært veldig sjeldent, i å med at jeg skal bestillle ny time først etter UL som er den 23 juli,.. .. ?
Sunni Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Er også 18 uker, har vært hos fastlegen en gang for å ta blodprøver etc., det var ca. i uke 12. Har fått beskjed om å kontakte jordmor for time en gang i midten av august. Det går jo egentlig av seg selv...ikke så mye verken lege eller jordmor kan gjøre, tenker jeg. Babyn ligger nå der og gror uansett Skal på ultralyd imorra, da, det blir spennende!
Mrs. Bouquet Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Jeg går kun til lege Var i uke 12, 22 og skal igjen i uke 28. I tillegg til UL i uke 18. Slutten av svangerkapet er det normalt hyppigere kontroller.
Mamman til M&E Skrevet 11. juli 2008 #10 Skrevet 11. juli 2008 Jeg var i uke 5 og skal ikke igjen før jeg er i uke 25, synes det er lenge men det er visstnok slik det skulle være. Er sjelden hos JM også synes jeg, nesten like lang tid mellom der. Kanskje det blir oftere når jeg er lengre på vei.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 11. juli 2008 #11 Skrevet 11. juli 2008 Ca hver fjerde uke. Men var ikke på så mange kontroller i begynnelsen. Hos jordmor var jeg for første gang i uke 20, og jeg bestilte timen selv.. Så nå går jeg ca. annenhver gang til lege og jordmor, men skal kun gå til jordmor helt på slutten.
Girlygirl83 Skrevet 11. juli 2008 #12 Skrevet 11. juli 2008 Jeg har vært hos legen annenhver uke til nå. Ekstra oppfølgning pga kvalme og vektnedgang. Men det vanlige er jo hver 4. uke om alt er normalt... Nå skal jeg igjen på tirsdag og da er det 1 mnd siden sist. Fikk time så sent pga at kvalmen er borte nå.
Eline på vei med nummer to Skrevet 11. juli 2008 #13 Skrevet 11. juli 2008 Jeg er 21 uker og har kun vært hos legen en gang, ved første kontrollen i uke 11. Hadde ordinær UL da jeg var 20+3. Fikk en lapp av legen ved kontrollen med info om at jeg burde dra til jordmor rundt uke 24, så legen i uke 28 og deretter hver 4. uke. Nå fikk jeg ikke time hos jordmor før uke 26, og hun ønsket derfor at jeg tar en tur innom legen innimellom, som da selvsagt også har mye kø nå i sommer, så jeg fikk ikke time der før uke 24. Så da blir de to timene rimelig tette, menmen. Har ikke følt at jeg har trengt noen flere timer enda heller, har jo ingen store problemer som jeg trenger å snakke med legen om så langt.
Lemonia Skrevet 11. juli 2008 #14 Skrevet 11. juli 2008 Er man frisk gravid er det ingen som helst grunn til å fly ned dørene hos legen. Hva skal det være godt for egentlig? Jeg tror det anbefalte er åtte kontroller i løpet av et svangerskap. Har man veldig mye på hjertet og føler veldig behov for mer kan man alltids ringe jordmor, som gjerne tar seg mer tid enn legen, for en prat, men det er ikke noen medisinsk grunn til å gå oftere. Selv har jeg et risikosvangerskap og har legekontroller + jordmortime på sykehuset annenhver uke. Jeg skulle mer enn gjerne hatt så "sjeldne" kontroller som normale gravide har.
AO3 Skrevet 12. juli 2008 #15 Skrevet 12. juli 2008 Man pleier ikke gå så ofte på kontroller i begynnelsen av svangerskapet - i et normalt svangerskap er det ikke så mye å gjøre fra eller til så tidlig uansett, og liten sjanse for komplikasjoner (som man kan gjøre noe med). Jeg har vært på kontroller hos jordmor hver fjerde uke siden uke 12 + legetime i uke 5. Egentlig skulle jeg ikke hatt jordmortime før i uke 24 etter at jeg var hos legen første gang, men jeg ringte og spurte om jeg kunne komme inn en gang før ordinær UL, siden det ble så lenge mellom - nesten tre måneder! De har veldig god jordmorkapasitet der jeg bor, så jeg fikk komme inn med en gang (noe jeg ikke hadde regnet med!), og det var de som begynte å sette opp timer hver fjerde uke. Det er jo ikke noe jeg har krav på, eller for den del egentlig medisinsk behov for (er frisk som en fisk!), men det føles godt å bli litt ekstra godt ivaretatt, det skal jeg innrømme. Det er jo ren luksus for min del, jeg får bare nyte den gode jordmorkapasiteten - slik er det ikke alle steder!!
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 12. juli 2008 #16 Skrevet 12. juli 2008 Er der en gang i mnd for å fornye sykemeldingen. Sjekker som oftest symfysemål , blodtrykk og hjertelyden til babyen også i samme slengen... Har gjort dette hos legen siden jeg ikke likte jm der jeg bodde tidligere.. Nå har jeg flyttet og skal ordne meg time hos jm på mandag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå