Søskenhåp adopterer Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Dette er sakset fra babyverden og svar fra jordmor Siri. Litt godt å se at dette er "normalt" for oss som har opplevd dette en el. flere ganger og at det ikke er større sjanse for oss enn andre at dette skal skje igjen: Kjære deg! Det er tungt å abortere, men det hører dessverre til kvinners liv. Ca 15% av alle graviditeter mellom 4 og 20 uker ender med abort. Heldigvis er det slik at færre enn 1 % av alle kvinner vil oppleve tre eller flere spontanaborter. Hva som skjer med deg nå vil bare tiden vise. Blødning i svangerskapet kan være tegn på abort, men er det som oftes ikke. Der man ser et levende foster ved ultralyd til tross for blødning, går det bra med rundt 90%. Tidlige aborter skyldes som oftest at det er noe galt med fosteranlegget. Ca 50% har en kormosomfeil. Man kan kanskje si at det er naturens måte å ordne opp på. Spørsmål: Hei. Forrige IVF forsøk (søsken) endte i MA. Det var grusomt, men jeg visste det egentlig fordi symptomene ble borte. Denne gangen har jeg få om noen symptomer; er litt øm i brystene nå og da. Hvor vanlig er det med MA? Hvorfor skjer det? Siden det har skjedd med meg - faktisk to ganger (Da dattera mi ble til på 3. IVF var der også en tvilling som ble borte i 6-7 uke, er jeg disponert for det? Klarer ikke glede meg over graviditeten fordi jeg er livredd for at det skal skje igjen. Blir veldig glad for svar... Svar: Jeg har stor respekt for kvinner som deg. Det er ikke vanskelig å forstå redsel og engstelse som du beskriver. Men, abort skjer IKKE oftere ved IVF enn ved graviditeter som er blitt til på vanlig vis. Det er likevel en forskjell. Ved IVF vet man jo om svangerskapet fra dag 1, og det kan være en stor belastning. Før tidlig-graviditetstestene kom på markedet ble nok de veldig tidlig abortene oppfattet som en forsinket mens. Det var kanskje lettere å være kvinne da? Vi vet imidlertid at ca. 15% av alle graviditeter fra uke 4-20 ser ut til å ende i spontanabort. Vi snakker således ikke om disposisjon for å abortere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå