Gå til innhold

noen som vet? ang. foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, men har jobbet litt ved siden av studiene slik at jeg kvalifiserer til fødselspenger fra nav. 1. juli gikk jeg opp i lønn og lurer derfor på om jeg vil få lønnsøkningen med meg før permisjonen?

Har man samme rettigheter når man bare jobber ekstra og ikke er fast ansatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er kun hvis du er fast lønn, altså at du er ansatt som vikar eller fast ansatt at du får med deg lønnsøkningen... Er jo egentlig de siste 4 ukene de ser på iforhold til å beregne ut fødselspengene i slike tilfeller.. Men har du kun jobbet ekstra med ulike lønninger hver mnd, vil de nok gå ut i fra gjennomsnittet ditt vil jeg tro..

Skrevet

vet at de tar gjennomsnittet av de 3 siste månedene... Sommerjobben trekker opp gjennomsnittet veldig! Får ringe å høre hva de sier...

Skrevet

Det er ingen regel for hvor langt tilbake de regner gjennomsnittet. Men som regel tar de gjennomsnittet fra de 10 siste mnd, eller det siste året om man kun jobber ekstra..

Skrevet

her tar de de 3 siste uansett sa hun jeg snakket med.

Jeg får lønnsøkninga også på de vaktene jeg har tatt etter 1. juli da.

Skrevet

Ok, da er du heldig ja:) Kjempeflott:)

Skrevet

Hm, jeg fikk beskjed om at de brukte den beste mnd, jeg. Altså ikke gjennomsnittet.

Skrevet

Altså, det finnes faktisk ingen fast regel på det.Helt teit egentlig.

Det enste som står i Folketrygdeloven er at man ved varierende inntekt skal gå ut "over en lengre om mer representativ arbeidsperiode", for å finne ut hvor mye en skal få i foreldrepenger. Utregningen er den samme som ved sykepenger..

Men det står ingenting om hvor lang denne arbeidsperioden er.

Nå sist fikk jeg gjennomsnittet fra det siste året, siden det gagnet meg best.Mens forrige gang fikk jeg gjennomsnittet av de siste 3 mnd, for jeg hadde gått skole før det, og da regnet de fra når jeg var ferdig med skolen ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...