Gå til innhold

det ble jente,men i hans fam.blir det bare født gutter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvilken faktorer spiller inn på hva kjønnet blir? trodde jeg kom til å få gutt jeg. I min fam blir det født flest jenter. men hører at det er mannes sædcelle® som er dominannt...

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Først av alt: Det er kun mannens sædceller som bestemmer kjønnet. Mannen har X og Y kromosoner, som bestemmer om det blir gutt eller jente (veit ikke om X er gutt eller jente). Statistisk sett fødes det fler gutter enn jenter; tror det er noe som 51 % gutter 49 % jenter. Når samleie fant sted sies også å kunne bestemme kjønnet. Guttedædcellene svømmer fortere enn jentesædcellene, men jentesædcellene lever lengre. Så om man har samleie noen dager før eggløsning, skal det være størst sannsynlighet for å få jente. Men vet ikke hvor mye sannhet det er i dette da.

Mannens alder har også noe å si. Eldre menn får oftere jentebarn enn yngre menn. Dette fordi sædkvaliteten blir dårligere jo eldre man blir, og guttesædcellene dør først.

Tror ikke det har noe å si hva familien hans har fått. Han kan godt få jentebarn selv om søsknene får guttebarn.

Håper dette hjalp litt. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gutters kjønnskromosomer = XY

Jenters kjønnskromosomer =XX

 

Under meiosen (kjønnscelledelingen) ender hver sædcelle og hver eggcelle opp med halvparten av hhv mannens og kvinnens kromosomer.

 

En eggcelle vil få 22 kromosomer + ett krønnskromosom. Siden kvinnen bare kan gi fra seg X, vil alle hennes eggceller inneholde X kromosomet.

 

Mannen vil sitte med en halvpart med X i, og en med Y i. Det er altså, som du sa. mannens sædceller som avgjør kjønn. For hver eneste gang man blir gravid har man altså en statistisk sannsynlighet på 50% for å få enten jente eller gutter.

 

Det at det omtrent fødes 1% mer gutter, har sammenheng med at nyfødte gutter ofte er mer sårbare, og flere gutter dør som spedbarn. På den måten ander vi opp med en populasjon med omtrentlig 50% jenter og gutter som vokser opp til kjønnsmoden alder. Luddige naturen. ;)

 

Det er også slik at noen kvinner ikke klarer å bære gutter, da Y kromosomet virker inn på kvinnens kropp som et fremmedelement. Kroppens reaksjon på fremmedelementer er å støte det bort.

 

Men for å svare ts...Nei, det har nada å i om det fødes flest gutter på hans side av familien. Det er uansett hans sædcelle som avgjorde "valg" av kjønn på deres felles barn.

Lenke til kommentar

hehe.....

 

 

selvfølgelig er hun det,men etter hun kom til er det bare blitt født gutter i familien der.

så derfor trodde jeg at jeg også kom til å få en gutt..

 

blir usikker pga av at det står imellom 2 menn som kan være far. han jeg tviler på har ei jente i fra før,men vi hadde sex når jeg hadde mens.(på slutten) og jeg er regelmessig

 

han jeg tror det er hadde jeg sex med ca 2 dager før EL.

 

ser at dere skriver at det ikke spiller inn hva som fødes i fam. så takk for svar og jeg kan slappe mere av.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...