Gå til innhold

Min 3 1/2-åring er slem mot mormor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i USA, og mormor bor i Norge. Følgelig ser de hverandre bare en eller to ganger i året.

Nå er mormor på besøk hos oss, og til å begynne med var alt fryd og gammen, men etter noen dager begynte Snups å dytte vekk mormor, hyle opp om mormor prøver å hjelpe til med noe, svare sint eller ikke i det hele tatt. Dette blir bare verre og verre.

Jeg prøvde å ta tak i det fra starten, men det ser ikke ut til å ha hjulpet, kanskje heller gjort det verre. Jeg har snakket strengt til henne, tatt bort goder, snakket alvorlig og prøvd å forklare (sånn snakker man ikke, mamma og mormor blir lei seg osv.), men ingenting hjelper. Hvis jeg spør henne hvorfor, skifter hun emne eller sier hun ikke vet hvorfor.

Mormor er bare snill, vil oss bare godt, så jeg blir skikkelig lei meg.

Situasjonen vi har vært i kan ha noe med det å gjøre: Mormor, Snups og jeg har vært på en uke lang reise som også var jobbreise for meg, så de to tilbragte mye tid sammen, uten meg. Men det ble ikke bedre, heller verre, på den to dager lange bilreisen hjemover, da vi var sammen alle tre hele tiden.

Men hva skal jeg gjøre? Ignorere det? "Straffe"? La dem få pause fra hverandre? Uansett kommer de ikke til å være alene sammen så mye som de har vært til nå.

Noen som kjenner igjen situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ingenting om hvordan mormor forholder seg til situasjonen. Om hun ikke gjør noe, mener jeg det er på tide at hun setter grenser for datteren din, sier i fra om at hun blir lei seg, at det ikke er lov å slå osv. Jeg tror mye vil endre seg hvis mormor markerer seg. Det kan høres ut som om datteren din prøver ut hvor grensene går ved å framprovosere en reaksjon. Da hjelper det ingenting hva du gjør. Mormor må ta kampen alene.

Skrevet

I dag var det mye bedre. Jeg tror det hjalp å komme hjem til vante rutiner, og ikke minst Daddy.

Jeg har fortalt min mor at nå må hun ordne opp på egen hånd, men det er ikke så rart at det er vanskelig for henne å være streng, når det nettopp nå er viktig for henne at Snups liker henne. De ser hverandre tross alt bare en eller to ganger i året, riktig nok to-tre uker i slengen, men mor håper jo at Snups skal glede seg til at hun kommer.

Jeg håper den gode tonen varer, og hvis den ikke gjør det, blir det mormor som må sette ned foten. Jeg fikk gode svar på Anonymsiden også, så nå har jeg litt å rutte med hvis det skjer igjen.

Takk for svar!

Skrevet

Hun blir nok bedre likt når hun blir tydelig og forutsigbar. Lettere å forholde seg til da. Det er min erfaring.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet ikke om mormor har endret måten hun reagerer på (jeg har ikke merket det), men det går fremdeles veldig bra! Nå har de det gøy sammen.....

Barn er rare... og andre mennesker også.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg hadde heller tatt ungens parti og lurt på hva i all verden mormor gjør som får ungen til å reagere på den måten......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...