Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Det gikk plutselig opp for meg at jeg kun har tatt blodprøve en gang i dette svangerskapet - det var i januar. De forrige gangene vet jeg at jeg tok oftere, hva har skjedd siden sist? (3 år siden) Hvor ofte tar du blodprøver?
Mary Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Hei! Jeg tok selvfølgelig til første kontroll. Etter det har jeg tatt bare to ganger. Den siste tok jeg ved forrige kontroll og fant da ut at jeg burde ta litt ekstra jern. Jeg har ti dager igjen til termin...
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 jeg tok hver gang eg var hos min lege, for å sjekke blodprosent og jernlager... var vell der 5-6 ganger, men det var ofte bare pga sykemelding... jeg hater egentlig blodprøver så vet ikke hvorfor eg har tatt så ofte--
LivK har født Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 Tok også mye mer blodprøver med førstemann, det var visst fordi det var første gang jeg var gravid i følge legen min. Så lenge alt ser bra ut er det ikke nødvendig med like tett oppfølging med neste. Men det er nå veldig lenge siden januar, tror jeg hadde bedt om å få sjekket blodprosenten ihvertfall.. Det kan forresten jordmor også gjøre. Jeg har tatt blodprøve enten annenhver eller hver mnd (var litt lav en stund).
C@milla *EMIL* Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har tatt.. to ganger tror jeg. Den første hos legen da jeg fikk vite jeg var gravid, og nr to på sykehus, men tror det var for å vite blodtypen? Har ikke tatt flere ganger jeg heller )
Gladmagen Skrevet 10. juli 2008 #6 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har tatt ofte nå på slutten ,men det er vel fordi jeg er rh - om mine to tidligere barn er rh +. Så til sammen har det vel blitt fem-seks ganger.
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 Synes jeg tar hver gang.. Men ikke de siste ukene nå. Annahver uke kanskje.. Tipper jeg har tatt blodprøver 7-8 ganger?? Jeg er ikke overvettes glad sprøyter og stikk, så skulle gjerne sett det var litt færre av dem..
jente Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Hei,, Jeg tok i begynnelsen av svangerskapet også skal jeg vel ta i uke 36 igjen,,, Ellers har jeg tatt en del blodprøver men det er for å se om jeg har svangerskapsforgiftning..
Ophelia & Jr. Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Tok blodprøve første gang jeg var hos legen. Etter det har jeg fått et bittelite stikk i fingeren to ganger for å sjekke jernlagrene. Ellers ingen flere blodprøver (og nå er jeg 6 dager over termin, så det blir nok ingen flere heller...)
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #10 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har tatt fem, men det er bare to av dem som er "obligatoriske": Ved første kontroll for å fastsette blodtype og sjekke for alt mulig, samt ca uke 32 (?) for å sjekke blodprosenten. I tillegg er jeg med i mor/barn-undersøkelsen og har gitt blod til det en gang. Og så har jeg tatt glukosebelastningstest, men det var bare stikk i fingeren x2.
Makko med to små gutter Skrevet 10. juli 2008 #11 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har ikke tatt blodprøver siden første kontroll jeg... (uke 35 nå).
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 10. juli 2008 #12 Skrevet 10. juli 2008 Takk for svar, jeg skjønner det er ulik praksis ute og går. Siden dette er mitt 3. problemfrie svangerskap på under 5 år, tror jeg nok de bruker mindre ressurser på meg enn 1. gang. De venter vel at jeg skal komme løpende og be om noe dersom jeg merker noe avvik
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 10. juli 2008 #13 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er i uke 29+0 nå og ar kun tatt blodprøve en gang. Det var i uke 12.
tmr84 Skrevet 10. juli 2008 #14 Skrevet 10. juli 2008 Tror det er forskjellig fra sted til sted. Jeg venter førstemann og har kunn tatt blodprøve en gang og det var første gang hos legen er i uke 37 nå=0) Jm så jeg skulle vel egentlig tatt en til men siden alt er så fint med meg og jeg ikke har hatt noen problemer er det ikke nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå